דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן מנדלסון

חינוך / "יש נכונות ללכת יחד": הושעה איום השביתה בחינוך המיוחד

משרד החינוך הודיע שישתף את ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בדיונים על יישום הרפורמה, שתשלב שליש מתלמידי החינוך המיוחד בבתי הספר הנורמטיביים

כיתה בבית ספר יסודי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
כיתה בבית ספר יסודי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
דוד טברסקי

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בישראל, הודיע היום (שלישי) שהוא משעה את האיומים על שביתה בחינוך המיוחד, וזאת עקב הודעתו של משרד החינוך על כך שוועדות ההשמה יונחו באופן מידי לקבל החלטות מתוך שיקולים מקצועיים בלבד והבטחה לשיתוף ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בדיונים על המשך תהליכי קבלת ההחלטות בנוגע ליישום הרפורמה.

"יש כאן הישג בכך שהמשרד החליט להקשיב לביקורת בשטח" מספרת ל'דבר' ירדן מנדלסון, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, "יש פה הנחיה חד משמעית של המשרד לוועדות האבחון לעבוד רק משיקולים מקצועיים, זו אמירה שלא שמענו עד כה וחשוב שהיא נאמרה".

ירדן מנדלסון, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות ונציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, באירוע קואליציית ארגוני החברה האזרחית למען השירות הפסיכולוגי הציבורי בישראל באוניברסיטת תל אביב. (צילום: דפנה איזברוך)
ירדן מנדלסון, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות ונציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, באירוע קואליציית ארגוני החברה האזרחית למען השירות הפסיכולוגי הציבורי בישראל באוניברסיטת תל אביב. (צילום: דפנה איזברוך)

לדברי מנדלסון, אחת הטעויות של המשרד בהובלת הרפורמה בחינוך המיוחד הוא קביעת נהלים ותיקונים ללא התייעצות מספקת עם הגורמים בשטח. "עם אף אחד מהאיגודים הייצוגיים של הפסיכולוגים, המהווים חלק מאוד חשוב ברפורמה, משרד החינוך לא ישב" אומרת מנדלסון "רק עכשיו אנחנו רואים שיש נכונות ללכת ביחד לבחון איך כן ניתן ליישם את הרפורמה  – בכל מקרה מבחן תוצאה יהיה שנה הבאה".

"הכלה זה לא ניסוי של חצי שנה" ממשיכה מנדלסון "החינוך הרגיל צריך לעבור הכלה כדי שהוא יוכל לתת הכלה. זה אומר ליווי הצוותים החינוכיים כל הזמן, לא קורס של כמה שעות – שזה מה שפסיכולוגים חינוכיים מוכשרים אליו ואמורים לתת לצוותים החינוכיים".

הרפורמה בחינוך המיוחד, שהחלה להיות מיושמת בתכנית פיילוט במחוז צפון במשרד החינוך בשנת הלימודים הנוכחית, וזכתה למבול של ביקורת מצד אנשי מקצוע והורים כאחד, הייתה אמורה להיות מיושמת באופן מלא כבר בשנת הלימודים הקרובה. מטרת הרפומה היא לאפשר להורים לילדים עם צרכים מיוחדים יותר השפעה על ההחלטה לאיזה מסגרת הילד שלהם יישלח, כמו גם לצמצם את מספר התלמידים שיופנו לחינוך המיוחד. עם זאת, טוענים המבקרים, הרפורמה לא לוותה בתוספת תקציבית מספקת ולא בהכשרת הצוותים החינוכיים לקליטת התלמידים.

על פי המתווה הנוכחי, הרפורמה אמורה לשלב בתוך מערך החינוך הנורמטיבי עד שליש מכלל התלמידים שנמצאים היום בחינוך המיוחד, וזאת על ידי מתן מענים אישיים לתלמידים המוכלים באמצעות סל משאבים מותאם. בחודשים האחרונים, התריעו הפסיכולוגים החינוכיים על כך שיושבי ראש וועדות האיפיון וההשמה, שאחראים על שילוב הילדים, אינם פועלים ברוח הרפורמה, מה שעלול היה להביא לפגיעה בילדי החינוך המיוחד. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד הצטרף למאבק עוד בחודש פברואר בטענה שהרפורמה פוגעת בציבור העובדים כמו בציבור התלמידים "אסור לנו להשלים עם רפורמה שלה השלכות משמעותיות על אלפים רבים של ילדים ונערים ועל עובדי ההוראה, המדריכים והסייעות" אמר בר דוד "כל רפורמה יש לעשות בחוכמה ותוך שיתוף כל הגורמים הנוגעים לה, ובפרט כשמדובר על אוכלוסייה רגישה עם צרכים מיוחדים"​.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!