דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעבדות רפואיות

נגיף הקורונה / עובדי המעבדות: "אנחנו רודפים אחרי משרד הבריאות, הכל כיבוי שריפות"

למרות תוספת 200 תקנים, דיון בוועידת הקורונה בכנסת חשף התנהלות בעייתית של משרד הבריאות מול המעבדות שאחראיות על בדיקות הקורונה | ח"כ יפעת שאשא ביטון: "תהיה קטסטרופה בחורף הקרוב"

טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"הגדלת התקנים במעבדות באופן חלקי ורק לארבעה חודשים, תייצר קטסטרופה בחורף הקרוב" – כך אמרה יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד) בדיון שנערך אתמול (שלישי) בכנסת בנושא הבעיות הקשות אתם מתמודדי עובדי המעבדות הרפואיות. המעבדות שסובלות משנים של ייבוש קיבלו לאחרונה 200 תקנים זמניים חדשים כדי להתמודד עם משבר הקורונה, אך נציגי העובדים הציגו תמונת מצב משברית – הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת תקשורת עם משרד הבריאות.

יו"ר עובדי המעבדות, אסתר אדמון, אמרה בדיון: "אני שומעת לראשונה כעת בוועדה מנציגי משרד הבריאות שקיים מחסור בריאגנטים לשלושה מכשירים שתפוקתם ליום היא 3,600 בדיקות. אנחנו רצים אחרי משרד הבריאות מחודש פברואר – מאז שדיברו על פרוץ הנגיף, על מנת לבצע תכנית והיערכות. אין לנו כל שיתוף פעולה עם המשרד, אין תכניות ויש התעלמות מלאה. פתאום ביום בהיר קיבלנו דרישה להגדיל ממאה בדיקות לאלף. אין כל היערכות מראש. הכל רק כיבוי שריפות".

הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, קיימה היום דיון דחוף בטיפול המעבדות בעקבות ההתפרצויות החוזרות ולקראת היערכות לגל השני. (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)
הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, קיימה היום דיון דחוף בטיפול המעבדות בעקבות ההתפרצויות החוזרות ולקראת היערכות לגל השני. (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)

מנכ"ל קופ"ח לאומית, ניסים אלון, תקף את התנהלות משרד הבריאות את התקשורת עם המעבדות: "אין כל ממשק ישיר בין המעבדות לקופות החולים והכל עובר באמצע דרך משרד הבריאות. עד שלא יסודר העניין הזה, הבלגן יימשך. כשאין ממשק ישיר בין המעבדה לבין קופת החולים, המטופל יכול לחכות 3-4 ימים בשביל לקבל תוצאה לבדיקה שלוקחת 3-4 שעות לבצע, ובכלל 10% מהתוצאות נאבדות." הוא המשיך ואמר, "כל המעבדות של מדינת ישראל חייבות לעבוד 24-7 או 18 שעות. איך זה הגיוני שבשעה 4 הולכים הביתה? זה פשע".

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "מגמת הגידול במספר הבדיקות נכונה וחשובה לקטיעת שרשרת ההדבקה ויש להמשיך ולהרחיב אותה. האתגר הגדול של המעבדות בהיערכות לגל שני הוא בביצוע בדיקות הקורונה לצד בדיקות רגילות שבשגרה, בעוד בגל הראשון היו המעבדות ממוקדות קורונה. הדבר ממחיש את פוטנציאל העומס הצפוי על המעבדות, עוד יותר מהיום – דבר שמחייב היערכות הן בתקנים שידל כוח אדם והן בתשתיות. כמו כן, המעבדות צריכות להיות ערוכות למתן מענה מהיר של תשובות גם בבדיקות אבחון שלא פעם מתעכבות מספר ימים, וגם בבדיקות החלמה כדי לשחרר אנשים מבידוד"

מריאל קפלן יו"ר מועצת המעבדות: "אין השתתפות של אנשי מקצוע בקבלת ההחלטות. אנחנו יודעים איך לפעול במעבדות. אין תהליך שבו יודעים מראש מה עתיד להגיע למעבדות שלנו. מד"א לא יודעים כמה דגימות מעבדה יכולה לקבל. צריך גורם מקצועי של אנשי מעבדות. מקבלים הוראות שלפעמים קשה מאוד לבצע. זה בלתי סביר שבדיקה של 3-4 שעות תיקח 3-4 ימים, יש דרכים לתעדף. אנחנו מבקשים שתתייעצו איתנו ואנחנו לא רואים את התכנון לחורף. כדי שנוכל לקבל כוח אדם עוד חודש צריך עכשיו לעבוד על גיוס. לא נעזרים בידע המקצועי שלנו".

חיים הופרט, אגף התקציבים באוצר: "ביקשנו מהאוצר 96 תקנים למעבדות בבתי חולים ממשלתיים ועוד 110 תקנים לקופות חולים ובתי חולים שאינם ממשלתיים. כעת אושר 40 תקנים לביה"ח הממשלתיים ומתקיים שיח עם האוצר לגבי השאר. אנחנו עושים עבודה פרטנית מעבדה אחר מעבדה לבדוק כמה חסר. לצד זה, לקופות חולים יש מבחן תמיכה של יותר ממאה מיליון ש"ח עם תמריץ גבוה כדי לבצע את הבדיקות בלוחות זמנים מרגע ההפניה ועד התוצאה הסופית. כמו"כ, הקופות מקבלות מהמשרד את כל הריאגנטים בחינם וחלק גדול מהמכונות שבמעבדות נרכשו ע"י משרד הבריאות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!