דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח ג'ורג' פלויד

מחאה בארצות הברית / "הוא עומד לשנות את העולם": הלווייתו של ג'ורג' פלויד

שבועיים לאחר שנחנק למוות על ידי שוטר, נקבר אתמול מי שמותו הפך לסמל המאבק בגזענות ובאלימות המשטרתית | ראש העיר יוסטון הודיע בהלוויה שיאסור על המשטרה לבצע אחיזות חנק

הלווייתו של ג'ורג' פלויד ביוסטון, טקסס (Godofredo A. Vásquez/Houston Chronicle via AP, Pool)
הלווייתו של ג'ורג' פלויד ביוסטון, טקסס (Godofredo A. Vásquez/Houston Chronicle via AP, Pool)

יוסטון – הלווייתו של ג'ורג' פלויד נערכה אתמול (שלישי), ורבים דיברו עליו בחיבה כ"ג'ורג' הגדול". אב ואח, אתלט ודמות מנהיגה בשכונה, ועכשיו, גם זרז לשינוי. מותו של פלויד הביא לחשבון נפש גלובלי בנוגע לאלימות משטרתית וגזענות.

מעל 500 אבלים, עטויים במסכות להגנה מפני וירוס הקורונה, נדחסו לכנסייה ביוסטון, קצת יותר משבועים לאחר שפלויד נחנק למוות תחת ברכו של שוטר משטרת מיניאפוליס.

כזכור, תיעוד ממצלמת טלפון נייד של האירוע, ושל תחינתו של פלויד לאוויר, "אני לא יכול לנשום", הצית גל של מחאה ואלימות ברחבי ארצות הברית ומסביב לעולם. פלויד בן ה-46, שעד אז לא היה מוכר במיוחד מחוץ לפרויקט הדיור הציבורי בו גדל, הפך בן לילה לסמל עולמי לאי הצדק.

"הוא ייזכר בכל העולם. הוא עומד לשנות את העולם". אמר לאבלים אחיו של ג'ורג', רודני.

ההלוויה התקיימה בתום שישה ימי אבל על מותו של פלויד, בשלוש ערים: רפורד, צפון קרולינה, סמוך למקום בו נולד; יוסטון, בה גדל, ומיניאפוליס היכן שמת. בעצרות הזיכרון השתתפו בני משפחה של קרבנות שחורים אחרים של אלימות גזענית, בהם אריק גרדנר, מייקל בראון, אחמאוד ארברי וטרייבון מרטין.

נקבר לצד אימו אליה קרא ברגעיו האחרונים

לאחר טקס האשכבה, נלקח ארון הקבורה המוזהב ברכב הלוויות לבית קברות בפרברי יוסטון, שם נקבר פלויד לצד אימו אליה זעק בזמן שנחנק למוות. כקילומטר וחצי מבית הקברות, הועבר הארון לכרכרה בעלת דפנות שקופות, שנמשכה על ידי שני סוסים לבנים. תזמורת ניגנה בעוד הארון הוכנס לחדר הקבורה.

על אף החום הקיצי, מאות נאספו לצד נתיב ההלוויה ומחוץ לבית הקברות, כשחלק מהנוכחים מזמרים "אמרו את שמו, ג'ורג' פלויד".

משפחתו של ג'ורג' פלויד המנוח בטקס הלוויה לזכרו ביוסטון טקסס (Godofredo A. Vásquez/Houston Chronicle via AP, Pool)
משפחתו של ג'ורג' פלויד המנוח בטקס הלוויה לזכרו ביוסטון טקסס (Godofredo A. Vásquez/Houston Chronicle via AP, Pool)

"אני לא רוצה לראות עוד אדם שחור, או כל אדם, אבל בוודאות לא עוד אדם שחור, על הקרקע ובידי המשטרה", אמר מרקוס ברוקס, בן 47, שהקים אוהל מחאה יחד עם בוגרים נוספים של תיכון ג'ק ייטס בו למד פלויד.

בשבועיים האחרונים, בזמן הזעם על מותו של פלויד, התרחשו דברים שלפני כן היו נחשבים בלתי מתקבלים על הדעת: פסלים של מנהיגי הקונפדרציה (דרום ארצות הברית של היום, שנלחמו לשימור העבדות) הופלו, וערים רבות מנהלות דיונים בנוגע לשינויים כוללים, פירוק המשטרה או קיצוץ בתקציביה. רשויות בכמה מקומות אסרו על שוטרים להשתמש באחיזות חנק ועורכות הערכה מחודשת של של מדיניות השימוש בכוח על ידי המשטרה.

עשרות מבני משפחתו, קרוביו וחבריו של פלויד, רובם לבושים בלבן, השתתפו בטקס האשכבה בן ארבע השעות. הזמרת זוכת הגראמי נה-יו היתה בן האמנים שהופיעו בטקס.

יותר מדי ילדים שחורים נאלצו לשאול מדוע אבא איננו. הגיע הזמן לצדק" (גו' ביידן)

בין האבלים היו גם השחקנים ג'ימי פוקס וצ'אנינג טיטום, את ג'י.ג'י וואק מקבוצת הפוטבול של יוסטון, ואת זמר הראפ Trae tha Truth. כמו כן השתתפו בהלוויה שילה ג'קסון לי, נציגת בית הנבחרים, ארט אקוודו, מפקד המשטרה של יוסטון, וסילבסטר טרנר, ראש העיר שגרם לקהל לעמוד על רגליו כשהודיע שיחתום על צו האוסר אחיזות חנק על ידי שוטרים בעיר.

"אני יודע שיש לכם הרבה שאלות, שאסור שילד יצטרך לשאול, שאלות שיותר מדי ילדים שחורים נאלצו לשאול במשך דורות: למה? מדוע אבא איננו?", אמר סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן בהספד מצולם, תוך שהוא מתייחס לשאלתה של ביתו בת ה-6 של פלויד. "הגיע הזמן לצדק. זו התשובה שעלינו לתת לילדים שלנו כשהם שואלים מדוע".

ביידן לא הזכיר בדבריו את יריבו בבחירות הצפויות בנובמבר, אבל דוברים אחרים שיגרו עקיצות אל עבר הנשיא דונלד טראמפ, שהתעלם מדרישות להתייחס לדעות קדומות גזעניות וקרא לרשויות להפעיל כוח רב כנגד פריעת חוק במהלך המחאה.

"הנשיא מדבר על להכניס את הצבא, אבל הוא לא אמר מילה אחת על 8 הדקות ו-46 השניות של הרצח של ג'ורג' פלויד בידי שוטר", אמר הכומר אל שרפטון, פעיל זכויות האדם. "הוא התעמת עם סין בנושא זכויות אדם. אבל מה עם זכויות האדם של ג'ורג' פלויד?".

שינוי גדול באמת

רוב הספסלים בכנסיה היו מלאים, והנוכחים עמדו צפופים יחסית זה לזה. "קשה לשמור על ריחוק חברתי היום", אמר הכומר רמוס רייט לאבלים, כשהוא מורה להם בתקיפות אך בעדינות לעטות מסכות פנים. במדינת טקסס אין הגבלה על מספר המתכנסים במוסדות דת בזמן המגפה, אך המושל הרפובליקאי גרג אבוט עודד כנסיות להישמע לקווים המנחים של רשויות הבריאות הפדרליות.

למרות שהטקס בתוך הכניסה התקיים בפרטיות, לפחות 50 איש התאספו מחוץ למבנה כדי להביע כבוד אחרון.

"מתרחש שינוי גדול באמת, וכולם, ובמיוחד שחורים, צריכים עכשיו להיות חלק מזה", אמר קרסב ביגסט, שנסע במשך יותר משלוש שעות עם חברתו ברנדי פיקני כדי להגיע למקום. הם לבשו חולצות טי עליהן הופיע שמו של ג'ורג' פלויד, לצד הכיתוב "אני לא יכול לנשום".

פלויד ישב בכלא במשך כמעט 5 שנים, לאחר שביצע שוד חמוש, לפני שהפך למדריך נוער מטעם הכנסיה ביוסטון. הוא עבר להתגורר במיניסוטה לפני מספר שנים, במסגרת תכנית שמנסה לסייע לגברים לעשות שינוי בחייהם על ידי מציאת עבודה בסביבה חדשה.

בזמן מותו, פלויד היה מובטל מעבודתו כסדרן במועדון שנסגר בעקבות התפרצות הקורונה. הוא נעצר על ידי המשטרה לאחר שהואשם בתשלום עם שטר מזויף בחנות נוחות.

ארבעה שוטרים ממשטרת מיניאפוליס נעצרו בעקבות מותו: דרק שובין, בן 44, הואשם ברצח מדרגה שניה. ג'י אלכסנדר קווג, תומאס ליין וטו טאו, הואשמו בסיוע ואי מניעת הרצח. הארבעה צפויים לגזר דין של עד 40 שנה בכלא.

חלק מההפגנות, השקטות ברובן, שהתרפצו לאחר מותו של פלויד, הוכתמו במקרים של הצתה, תקיפה, וונדליזם וביזה, ויותר מ-10,000 אנשים נעצרו במהלכן. המחאות בימים האחרונים היו שקטות באופן גורף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!