דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוודיה

בעולם / זוהה רוצחו של אולוף פלמה, ממעצבי מדינת הרווחה בשוודיה, שנרצח ב-1986

רוצחו של ראש הממשלה פלמה הוא סטיג אנגסטרום, על רקע התנגדות למדיניותו, כך הודיעה הפרקליטות בשוודיה | תעלומת ההתנקשות במנהיג הפופולרי והשנוי במחלוקת העסיקה את שוודיה במשך שלושה עשורים

אולוף פאלמה (צילום: AP)
אולוף פאלמה (צילום: AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

תעלומה של 34 שנים נפתרה: הפרקליטות בשוודיה הודיעה היום (רביעי) כי היא יודעת את זהות הרוצח של ראש ממשלת שוודיה אולוף פלמה, שנרצח ב-1986. שמו של הרוצח הוא סטיג אנגסטרום, אזרח שוודיה שמעורבתו ברצח נחקרה בעבר, והתאבד בשנת 2000. המניע לרצח הוא ככל הנראה עמדותיו של של פלמה, אחד המנהיגים הסוציאל דמוקרטים הבולטים בשוודיה, וממעצבי מערכת הרווחה במדינה.

פלמה היה אחד המנהיגים הפופולריים והשנויים במחלוקת בשוודיה, ותעלומת נסיבות מותו ליוותה את הציבור השוודי בעשורים האחרונים. ב-30 השנים האחרונות נחקרו עשרות כיווני חקירה ותועדו יותר מ-100 חשודים ברציחתו – אחד מהם אף הורשע אך הרשעתו בוטלה.

הרוצח שזוהה עבד במטה חברת הביטוח סקנדיה, הקרוב לזירת הרצח. הוא היה אחד מ-20 אנשים שנחקרו כעדי ראייה לרצח, אך המשטרה לא התמקדה בחקירתו. הוא שיקר לגבי הדקות שלאחר הרצח וטען כי ניסה להחיות את פלמה. התובע הכללי של שוודיה אמר היום שהרוצח היה מהמתנגדים לרפורמות של פלמה, וכי השקפתו על ראש הממשלה הייתה ידועה כשלילית.

"המהפכן הרפורמיסט"

אולוף פלמה כיהן כראש ממשלת שוודיה בשתי תקופות –משנת 1969 עד 1976 ובהמשך נבחר לשתי קדנציות נוספות ב-1982 וב-1985 – מטעם מפלגת הפועלים הסוציאל דמוקרטית. פלמה היה אחת הדמויות המרכזיות בעיצוב מודל מדינת הרווחה בשבדיה. הוא תואר כ"מהפכן רפורמיסט", ובשנות כהונתו ביסס את מערכת הרווחה והחינוך, הגביר את המיסוי על ההכנסות הגבוהות, חיזק מאד את מערכת הבריאות והנהיג את שיתוף הפעולה בין עובדים למעסיקים.

בניסיון להתמודד עם הצורך בשחיקת שכרם של השכירים במשק השוודי, ועל מנת למנוע פיטורים נרחבים, הובילה הממשלה בראשות פלמה חקיקה של חוק "קרנות השקעה של מרוויחי המשכורת".

חוק זה יצר קרנות בשליטת איגודי העובדים, אליהן נותבו כספים ממשכורתם של כלל מרוויחי השכר במשק. חשוב מכך, החוק גם קבע שלכל חבר וחברה במשק השוודי יהיה סף עליון של רווחים, וכי רווחים מעל סף זה ייכנסו גם הם לקרן.

כספי הקרנות יושקעו על פי החוק במשק השוודי, בניסיון להבטיח המשך צמיחה ואת חיסול האיום בפיטורים ואבטלה.

לתפישתם של התעשיינים השוודים, מפלגות הימין ובעלי המעמדות הגבוהים, החוק הפר את הסטטוס קוו בין היוזמה הפרטית לבין מדינת רווחה לכלל האוכלוסייה, אותו "בית לעם" השוודי. אי ההסכמה עם מדיניותו של פלמה הובילה לשנאה של ממש כלפיו בחוגים מסויימים ובאותה התקופה נטבע המושג הנקרא "שנאת פלמה", שתיאר שנאה עזה במיוחד.

לפני שלושים וארבע שנים, ב-28 בפברואר 1986, יום שישי, יצא פלמה ממשרדו אל עבר ביתו. בהגיעו שחרר את מאבטחיו הביתה. ליזבת' אשתו הציעה שיצאו לראות סרט עם בנם וחברתו. פלמה הסכים ויחד הם תפסו רכבת תחתית לגרנד סינמה.

ב-23:30, בדרכם לתחנת הרכבת התחתית אחרי שיצאו מהקולנוע, הגיח אדם מן החשיכה וירה שני כדורים. הראשון שרט את זרועה של ליזבת' והשני פגע שני בעמוד השידרה של פלמה. עד עתה זה לא היה ידוע מי היה רוצחו ומה היו מניעיו.

ב-1988 הורשע ברצח העבריין השבדי כריסטר פטרסון, לאחר שזוהה על ידי ליזבת' במסדר זיהוי. ההרשעה בוטלה כעבור שנה כיוון שהתביעה התקשתה להציג מניע לרצח ולא מצאה את כלי הנשק. בנוסף, החשיפה בדבר האופן הרשלני בו טיפלה המשטרה במסדר הזיהוי של פטרסון, הובילה אף היא לביטול ההאשמות נגדו.​

_

סייע בהכנת הכתבה: מתן בוינס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!