דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / חברת חשמל מוכרת את תחנת הכח רמת חובב תמורת 4.2 מיליארד ש"ח

אדלטק, אדלקום ושיכון ובינוי זכו במכרז לרכישת תחנת הכח רמת חובב | שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "הצלחה אדירה של הרפורמה בחברת החשמל, בדרך לביטול המונופול"

צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר/ לע"מ).
צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר/ לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אדלטק, אדלקום ושיכון ובינוי הן הזוכות במכרז לרכישת תחנת הכח רמת חובב מחברת החשמל תמורת 4.2 מיליארד שקלים. הצעתה של השותפות שקיבלה את השם – Ramat Hovav Power Limited Partnership הייתה גבוהה ב 1% בלבד מההצעה שהגיעה במקום השני.

המציעים שניגשו למכרז נדרשו לעמוד בשורה של תנאי סף מקצועיים כמו: ניסיון בתפעול ותחזוקה של תחנת כח, ניסיון בייזום, ניסיון בבעלות בהספק מותקן מצטבר של לפחות 200 מגה וואט ועוד.

על פי הרישום בספרי חברת חשמל ,שוויה של התחנה שמייצרת 1,150 מגה וואט, עומד על כ-2 מיליארד שקל. הרוכשים מקבלים את התחנה עם עובדיה ומתחייבים להמשיך את תנאי העסקתם הנוכחיים בחברת החשמל. בדומה לתחנה הראשונה שנמכרה, אלון תבור.

המכרז למכירת תחנת הכוח רמת חובב, יצא ביולי 2019, שבועיים בלבד אחרי שמכרה את תחנת הכוח אלון תבור. רמת חובב היא תחנת הכח השניה מתוך חמש שחברת החשמל אמורה למכור במסגרת הרפורמה להפרטת מערך הייצור.

השר יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים כפר המכביה , 4 בדצמבר 2017.(צילום: ארז רביב)
השר יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים כפר המכביה , 4 בדצמבר 2017.
(צילום: ארז רביב)

 

 

 

איך יחזירו הרוכשים לעצמם את ההשקעה? מהציבור

מבנה הרפורמה במשק החשמל, במסגרתה מועבר מערך הייצור לידיים פרטיות, אמור "לממן את עצמו". כלומר, ההכנסות ממכירת תחנות אמורות לממן את תנאי הפרישה של עובדי חברת החשמל שיאלצו לפרוש. הכסף הנוסף שיתקבל, יאפשר להוזיל את תעריף החשמל בטווח הקצר.

מצד שני, רוכשי התחנות משקיעים את הכסף ומצפים להרוויח אותו חזרה עם תשואה ממכירת החשמל, כך שבסופו של יום עלות הרכישה מתגלגלת חזרה לחשבונות החשמל של כולנו.

הפעלת תחנת גז בעידן של מעבר לאנרגיות מתחדשות 

עד כה, יצרני החשמל הפרטיים זכו לתנאים מיטיבים עם מחיר מכירה מובטח, שאפשר רווחים גבוהים בסיכונים נמוכים מאוד. במסגרת המכרזים החדשים, רוכשי תחנות הכח אמורים להתחרות על מחיר החשמל, מודל תחרותי יותר שעשוי לפגוע ברווחיהם. מודל זה נוסה בעולם בהיקף משמעותי החל בשנות ה-90.

תחנת רמת חובב המופעלת בגז בשתי שיטות שונות (מחזור סגור, ומחזור פתוח) תצטרך להתחרות בתנות המייצרות חשמל מאנרגיות מתחדשות. שיטת ייצור שהתקדמה בשנים האחרונות והפכה גם לזולה יחסית לתחנות הכח המבוססות על דלקים.

"מגדל השמש" בתחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום: Felagund / ויקימדיה).
"מגדל השמש" בתחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום: Felagund / ויקימדיה).

עם זאת ייצור חשמל סולארי עדיין מצריך גיבוי של ייצור בגז שיכסה על ירידה ביכולת הייצור בשעות הלילה ובימים מעוננים. בעיה זו יכולה להיפתר על ידי הקמת מתקני אגירה, שלמעשה מיקרים את ייצור החשמל הסולארי.

בישראל תחום האגירה עדיין נמצא בחיתוליו. כיום, כושר האגירה הוא כ-300 מגה וואט בלבד. אבל במשרד האנרגיה שואפים להתקנת למתקני אגירה בהספק מותקן מרשים של 3,000 מגה וואט בתוך עשור. ככל שיוקמו מתקני אגירה, ייצור החשמל יוכל להתבסס יותר ויותר על אנרגיות מתחדשות והצורך בגיבוי של ייצור בגז יתמעט.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ התייחס להשלמת המכרז: "מדובר בעוד הצלחה אדירה של הרפורמה בחברת החשמל, בדרך לביטול המונופול על ייצור החשמל. המחיר הפנטסטי הוא עדות נוספת לאמון של המגזר העסקי בהצלחת הרפורמה, והוא יאפשר הוזלה נוספת במחירי החשמל".

יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: "חברת החשמל, לא רק שמתקדמת בצעדי ענק אלא מובילה לתחרות אשר תביא להוזלה של תעריף החשמל ותוביל להורדת יוקר המחייה, ותסייע לאזרחי ישראל המתמודדים עם קשיים כלכליים בעת הזו, בעיצומו של משבר הקורונה. אני מברך את קבוצת הרוכשים שזכתה ברכישת התחנה וזו מצטרפת למשק תחרותי, יציב וצומח".

ניב סבר, משנה למנכ"ל קבוצת אדלטק: "הזכייה במכרז ממקמת את קבוצת אדלטק כקבוצת האנרגיה הפרטית הגדולה בישראל. אנו ערוכים לאתגר המשמעותי ומתחייבים להמשיך וליישם ברמת חובב את אותם סטנדרטים תפעוליים ואיכותיים בינלאומיים שהבאנו למשק החשמל בדוראד, ברמת נגב ובאשדוד. יחד עם קבוצת שיכון ובינוי, ובשילוב היכולות המקצועיות והניסיון של שתי הקבוצות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!