דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק קצבאות הנכות

מאבק קצבאות הנכות / הנכים חידשו את המאבק להעלאת הקצבאות, אייל כהן ממנהיגי המחאה: ״נמשיך עד שנראה את הכסף בבנק״

״אני מצטער על שני דברים: השירות שלי בצה״ל, וששילמתי מיסים״ אומר כהן ל׳דבר׳ ״מה שמקומם זה שאותו חבר כנסת שמרוויח 40 אלף שקל בחודש, דורש ממך לשבת על 3,200 בחודש״

אייל כהן, הנכים הופכים לפנתרים (צילום: יונתן בלום)
אייל כהן, הנכים הופכים לפנתרים (צילום: יונתן בלום)
אסף צבי

"המאבק לא עוצר לרגע", אומר אייל כהן, ממובילי מחאת הנכים, ל'דבר', "אני עוצר את המאבק כשאני רואה את הכסף בבנק, או כשיתנו לי התחייבות בכתב שהכסף עובר בתאריך כזה וכזה. שיהיה לי למי לפנות, למי לבוא בטענות. שר האוצר התחלף, שר הרווחה התחלף, כל אחד מהם, כשאני בא ואומר 'סגרנו' עונה 'אני חדש בתפקיד, תנו ללמוד את החומר'."

אייל כהן, מקבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים', יוביל היום לחסימות כבישים בהשתתפות עשרות נכים ברחבי הארץ. מבחינתו, זו הדרך היחידה להחזיר לתודעה את המאבק שהצטרף אליו לפני ארבע שנים.

לפני שבועיים נפגשתם עם שר האוצר שהבטיח לדאוג לקצבאות בתקציב הקרוב.
"הפגישה עם השר ישראל כ״ץ נראתה ממש נהדרת, קיבלנו תמיכה ועידוד מהשר. אבל הרבה תשובות לא קיבלנו, כי בכל שאלה שעלתה, פקידי האוצר ביקשו כמה ימים לבדוק ולהגיב. אחרי הפגישה ביקשנו מהשר פרוטוקול שאותו לא קיבלנו עד היום. קיבלנו רק סיכום שיחה, שחצי מהדברים שנאמרו לא כתובים בו״.

מורחים אתכם?
"למחרת היתה ישיבת ועדת העבודה והרווחה בכנסת עם חיים כץ, והוא ביקש מהאוצר לתת תאריכים לסכומים שיעברו בתוך שבוע ימים. גם זה לא קרה עד היום, וכבר עברו שבועיים מאז.

״ב-2017 יצאנו לשנה שלמה של טירוף, קיבלנו תוספת קטנה. כל 2019 ישבנו בשקט, רצינו לתת לממשלה להעמיד את מה שהיא התחייבה (פעימה נוספת להעלאת הקצבאות – א.צ). רצינו להאמין. אמרנו טוב, הם סגרו, לפחות את זה נקבל. אבל זה עוד פעם משחקים, עוד פעם שקרים.

"הממשלה הוכיחה לנו גם ב-2020 שהיא לא עומדת בהתחייבויות שלה, בחוקים שלה, ואולי גם ב-2021 נקבל תירוצים שונים למה זה לא יוצא לפועל."

״רטרו יחסי״

מה המשמעות של המריחה הזו?
"אנחנו איבדנו בחודש האחרון שבעה אנשים. אנחנו מאבדים כל חודש אנשים שנפטרים מחוסר טיפול, חוסר תרופות. אנחנו מקבלים פניות מאנשים שבגלל הקורונה אין להם איפה לגור. בן אדם בפתח תקווה ישן באוטו כבר חודש. בן אדם בהרצליה ישן בחוף הים כבר חודש.

״אין לנו פתרונות לכל אחד, הכל עניין של כסף. מחיר הגראס הרפואי עלה, המחיר שלו מטורף. זה 2,000 שקל בחודש. יש נכים שמוותרים על הכדורים, ולוקחים רק את הגראס כדי להקל על הכאבים."

מה עכשיו הדרישה מהאוצר?
"האוצר רוצה לדבר איתנו על כסף 90 יום אחרי שהתקציב יעבור, כלומר בינואר 2021. שהפעימה תידחה בשנה שלמה לינואר. אמרתי לשר, אין בעיה שזה יהיה בינואר 2021, אבל תן לי רטרו, זה יוצא בערך 2,500 שקלים לבן אדם. התשובה היתה שנקבל 'רטרו יחסי'. מה זה רטרו יחסי? אני לא יודע. 20 שקל? 50 שקל? אין לנו שום ודאות שנקבל מה שצריך."

״אתה משלם מיסים – אתה אזרח, אתה לא? – לך תמות״

כהן נולד בדימונה, ומגיל 10 גדל בנתניה. הוא שירת בצבא כלוחם בסדיר ומילואים, ועבד כשף. ב-2016 חלה והפך לנכה, ולפעיל במאבקי הנכים. "עד 2016 הרווחתי משכורות טובות. כשחליתי, פתאום נחשפתי לאוכלוסייה הזאת, שלצערי הרב לא ראיתי אותה לפני זה. לא הייתה לי מחשבה כלפי הנושא. התחלתי לראות את המצוקה, ואמרתי 'עד כאן'. כל עוד יש לי כוח, אני הולך לשנות ולהשיג דברים. לצערם של מקבלי ההחלטות אני אדם לוחמני שלא מפחד מכלום".

איך אפשר להתמיד במאבק כזה?
"מה שמחזיק אותי זה הסיפורים שאני נתקל בהם ביומיום. מצבים שאני רואה. אסור לתת לאנשים לחיות ככה. בחודש האחרון נמצאו גופות של שמונה קשישים אחרי שהן הרקיבו. קשיש, לא נכה, אדם שכל החיים שלו עבד. אין איזה עובד סוציאלי שיבוא לבדוק מה קורה איתו, שיש לו מה לאכול? ואלו שמונה רק בחודש אחד, לך תדע כמה יש שאתה לא יודע עליהם.

"המדינה שלנו הוקמה עקב פגיעה בחלשים. קיבלנו מדינה כי פגעו בנו, השמידו אותנו. היום המדינה שלנו פוגעת באוכלוסייה המוחלשת. זה מין ג'ונגל, החזק שורד והשאר מתים. איזו זכות קיום יש למדינה שלנו?

"אני מצטער על שני דברים, על השירות שלי בצה"ל וששילמתי מסים כל השנים. זו היתה טעות. זה לא מגיע למדינה. אתה משלם מסים – אתה אזרח. אתה לא – לך תמות."

דברים קשים.
"מה שמקומם זה שאותו אדם שמרוויח 40 אלף שקל בחודש, דורש ממך לשבת על 3,200 בחודש. אני רוצה לראות ח"כ אחד שיחיה בחודש מ-3,200 או מ-5,000 שקל. בוא נראה אותו סוגר את החודש.

״לאדם נכה יש הרבה יותר הוצאות מאדם בריא. תרופות, אוכל מיוחד כי אתה לא יכול לאכול אוכל רגיל. יותר הוצאות על חשמל, כי אני צריך מכונת הנשמה כל הזמן, ובחורף חימום כל הזמן, כי אסור לי להתקרר. את מי זה מעניין? למי זה אכפת?"

איך תקופת הקורונה השפיעה על הנכים?
"כל ההתנהלות של הממשלה, של הטלת סגר, פגעה בנכים בצורה קשה מאוד. הסגר גרם להמון חרדות אצל פגועי נפש, וגרם לנכים לא לגשת לטיפול מהפחד להגיע לבית חולים. אנשים שקצת עבדו הפסיקו לצאת לעבודה, והמצב הכלכלי הידרדר״.

איך עברו עליך החודשים האחרונים?
"לי אישית הקורונה עשתה טוב. יש לי בית, יש לי אישה, יש לי סביבה ומשפחה נורא תומכת. נחתי הרבה. לא יצאתי מהבית בכלל. הריאות שלי פגועות, אני מחובר רוב היום למכשיר הנשמה, הגוף שלי עובד 15%. הבנתי שאם אני נדבק, זהו. אבל אני לא דוגמה. יש לי תמיכה כספית מהקיבוץ, המשפחה שלי עוזרת, המשפחה של אשתי עוזרת.

״אני הלכתי לישון בריא וצעיר, קמתי סוס זקן. אם היית אומר לי לפני שזה מה שיקרה לי, הייתי צוחק עליך. המאבק שלנו ילך ויחריף, עד שאנשים יוכלו לחיות בכבוד, ללכת לישון בלילה בשקט בלי לאסוף בקבוקים, ובלי לקבץ נדבות ללחם ולתרופה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!