דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קבוצת דלק

כלכלה / החובות של דלק לבנקים הוקפאו, במהלך היום יצביעו בעלי אגרות החוב על הקפאה דומה

אם תאושר הקפאת החובות, תשובה יקבל מרחב תמרון למכירת נכסים ושיפור מצב הקבוצה. התאוששות אמתית בקבוצת דלק תגיע כנראה רק עם עליה משמעותית במחירי הנפט

יצחק תשובה (צילום: פלאש90)
יצחק תשובה (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת דלק הודיעה הבוקר (שלישי) לבורסה על הסכם "הקפאת מצב" (STAND STILL) מול הבנקים. ההסכמה מגיעה בתזמון קריטי מבחינת החברה שכן היום מסתיימת הצבעת מחזיקי אגרות החוב על הסכם דומה, שיאפשר לקבוצה מעט מרחב תמרון מול חובתיה. מרחב שיאפשר לחברה למכור נכסים בשווי גבוה יותר, ללא דרישות לפירעון מיידי של חובות בשל הפרת התניות פיננסיות.

הודעת החברה גם משקפת את ההפליה בין בעלי החוב השונים – בעוד לבנקים יש בטוחות למימוש מעל לשווי החובות אליהם, לבעלי אגרות החוב, בעיקר גופים מוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור, אין בטוחות בכלל.

החברה מתריעה בהודעתה כי פירעון מידי של החוב יוביל למכירת חיסול של נכסי הקבוצה כך שבעלי אגרות החוב יזכו בהחזר של פחות מ-50% מחובם. במקרה כזה, הבנקים יוכלו לזכות בהחזר מעל גובה החוב, בזכות שיעבוד הנכסים בהיקף גבוה שעומד לזכותם.

אישור הסכם "הקפאת מצב" מצד בעלי החוב, יבטיח להם שיעבוד שני על 40% בדלק קידוחים, התחייבות לגיוס הון לקבוצה של מאות מליוני שקלים בשנתיים הקרובות והתניות שונות שנועדו למנוע הברחת הון מהחברה וכניסה להרפתקאות פיננסיות חדשות.

למרות שההסכם ימנע "תספורת" מידית לבעלי החוב, יש ספק גדול האם קבוצת דלק תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה גם לאחר הקפאת המצב. ההסכם יוצר דילמה נוספת שבעלי אגרות החוב צריכים לפתור בינם לבין עצמם – כיצד לאזן את האינטרסים של בעלי אגרות חוב שפרעונן קרוב לבין בעלי אגרות חוב מאוחרות יותר. בכל התרחישים הבנקים זוכים לעדיפות על פני שאר בעלי החוב.

השגת הסכמי "הקפאת מצב" למשך כשנה תאפשר לקבוצת דלק לקנות זמן, אך לא תפתור את הבעיה היסודית. הנכס המסוכן ביותר של החברה הוא חברת איתקה, שערכה ירד דרמטית בשל הצניחה במחירי הנפט.

סך החובות של קבוצת דלק מגיע לכ-8 מיליארד שקלים, כאשר מכירת הנכסים המתוכננת תשאיר אותה עם 2 אחזקות משמעותיות – 55% מדלק קידוחים ו100% מאיתקה, ששוות כיום פחות מסך החובות לבעלי אגרות החוב. התרחיש היחידי שבו דלק תוכל להימנע מ"תספורת" בהווה וגם בעתיד הוא התאוששות דרמטית במחיר הנפט.

בפועל, חברת דלק הפכה מחברת אחזקות גדולה בעלת עסקים בענפים מגוונים שהייתה בעבר, לנכס עמוס בחובות שהשקעה בו שקולה להימור על עליית מחיר הנפט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!