דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קליטה ועליה

עליה וקליטה / מספר העולים צפוי להכפיל עצמו בעקבות הקורונה, ח"כ ביטן: יש להיערך תקציבית בהקדם

בגלל העלייה באנטישמיות וההערכה למערכת הבריאות בישראל, כ-50 אלף יהודים צפויים להגיע לישראל עד סוף 2020 | יו"ר ועדת הקליטה ח"כ ביטן: "יהיה צריך לפתוח עוד 2-3 מרכזי קליטה"

ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
דוד טברסקי

נציגי הסוכנות ומשרד הקליטה מעריכים שעד סוף 2020 יעלו לארץ כ-50 אלף יהודים, כמעט פי שניים מבכל שנה קודמת. הערכת המשרדים כיום היא שהגידול בעליה יורגש במיוחד מצרפת, בגלל אירועי האנטישמיות הרבים ואיכות מערכת הבריאות בארץ, וזאת בנוסף לגל עולים גדול שצפוי מהחוף המזרחי של ארה"ב. עוד מדברים על יותר מ-60 אלף פניות לעלייה מארצות חבר עמים לשעבר, גידול של 25% לעומת שנים קודמות.

יו"ר וועדת העלייה והקליטה בכנסת, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), אמר היום (שלישי) כי משרדי הממשלה חייבים לשנות מדיניות בצורה חדה ולהגדיל תקציב בהתאם. "יהיה צריך לפתוח עוד 2-3 מרכזי קליטה. על-פי ההערכות מדובר בעליה חדה של כ-400-200 אחוזים בהתעניינות בעליה בארה"ב ובריטניה".

עולים חדשים מצפון אמריקה. אוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
עולים חדשים מצפון אמריקה. אוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)

בנוסף לדרישה לפתוח מרכזי קליטה חדשים, דרש ביטן מאגף התקציבים באוצר הגדלת תקציב למשרד הקליטה כדי לקדם מענקי הטבות והקלות לבעלי מקצוע מבוקשים ויצירת סל העדפות לעולים בקבלה למשרות במגזר הציבורי ובמשרדי הממשלה. הדרישה באה על רקע הדיון בוועדה, ממנו עלה כי עולים רבים חוששים כיום לעלות לארץ, במיוחד מארה"ב ובריטניה, מחשש שהמקצוע או התואר שלהם לא יוכרו בישראל.

"המשבר גרם לעליה חדה בהתעניינות בעליה לארץ, בין פי שניים לפי שמונה", אמרה ד"ר אילה אליהו, חוקרת במרכז המחקר והמידע של הכנסת. "המשבר גרם כמובן לשיבושים חמורים בתנועה בין ארצות וממילא השפיע על העלייה בפועל לארץ והביא במקביל לקפיצה חדה בהתעניינות בעלייה". על פי אליהו, במדינות צפון אמריקה ומערב אירופה היה גידול משמעותי בהגשת בקשות לעלייה בתקופת הקורונה בהשוואה לאותה התקופה בשנה הקודמת, ואילו במדינות חבר המדינות, מזרח אירופה, אסיה, אפריקה ואוקיאניה חלה ירידה במספר הבקשות לעלייה.

מספר העולים לישראל בפועל בתקופת משבר הקורונה היה 2,693, 70% פחות ממספרם באותה התקופה בשנה הקודמת. אולם, מספר העולים בחודש מאי 2020, עם הסרת חלק מהמגבלות היה 957, גידול של 260% ממספרם באפריל 2020.

119 עולים חדשים מאתיופיה נחתו בארץ. 21 במאי 2020. (צילום: פלאש90)
119 עולים חדשים מאתיופיה נחתו בארץ. 21 במאי 2020. (צילום: פלאש90)

שי פלבר, מנהל היחידה לעליה בסוכנות, עדכן על עליה של פי שלושה בהגשת בקשות עליה מצרפת. "יש חשש מקריסה כלכלית של קהילות רבות, ביניהן גם קהילות מבוססות". פלבר ציין את גל האנטישמיות מחד ואת ההערכה בעולם על הטיפול הישראלי הראוי במשבר הקורונה. עוד אמר פלבר שבתקופת המשבר הוקפא מתן אשרות לעלייה במדינות חבר העמים, ולכן נרשמה ירידה משמעותית במספר בקשות העלייה ממדינות אלו.

"התחרות על מקומות העבודה תהיה חריפה יותר אחרי המשבר", אמר ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) שכיהן בעברו בתור מנכ"ל משרד העלייה והקליטה. "על משרד הקליטה להיערך בהתאם, יש צורך בהטבות למתכנתים". קושניר גם הזהיר מהעיכוב הנגרם כתוצאה מבירור יהדותם של העולים.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!