דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

רוסיה / סרטון מסית שהופץ ברוסיה מנסה להסוות את הטיפול הכושל של המדינה בקורונה

הסרטון, המציג זוג גברים המאמצים ילד מבית יתומים כמעין תרחיש בלהות, פורסף והופץ בערוצים הממלכתיים על-ידי מקורבו של פוטין | לטענת פעילי זכויות אדם במדינה, הוא בא לכסות, ערב הצבעה על תיקונים בחוקה שנועדו להאריך את כהונתו של פוטין, על כשלונו של זה בבלימת מגיפת הקורונה

פעילה להט"בית נעצרת על ידי המשטרה בצעדת 1 במאי בסנט פטרסבורג 2017 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
פעילה להט"בית נעצרת על ידי המשטרה בצעדת 1 במאי בסנט פטרסבורג 2017 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
דוד טברסקי

סרטון הומופובי מופץ ברשתות החברתיות ברוסיה מזה כשלושה שבועות ומעורר מהומה גדולה בכל המדינה. בסרטון, המתרחש בשנת 2035, רואים מנהלת נרגשת של בית יתומים במדינה, שמכינה את אחד הילדים לקראת בואם של הוריו המאמצים. לאחר שהילד מוכן למסירה, גבר נכנס לבית ומציג את עצמו בפני הילד כאב המאמץ שלו. לאחר מכן, הוא לוקח אותו החוצה ושם פונה אליו הילד ושואל אותו היכן אמו. באותו הרגע, יוצא מהאוטו של האב המאמץ גבר מאופר ולבוש בשמלה המציג את עצמו בתור האמא החדשה של הילד. המצלמה מתפקסת על פניו הנעצבות של הילד, ובעוד כל המבוגרים סביבו נרגשים מהמאורע המשמח, הוא צועד לאיטו בעצב לתוך האוטו.

את הסרטון השנוי במחלוקת הפיקה הסוכנות הפדרלית לחדשות РИА ФАН הידועה כ'סוכנות למחקר האינטרנט'. היא עשתה זאת בשיתוף עם קבוצת ניו-מדיה המכונה "פטריוט" שעלתה לכותרות במערב במהלך שנת 2016 בתור גוף המזוהה עם "חוות הטרולים", קבוצות של אלפי האקרים שהואשמו במערב בהפצת פייק ניוז כדי להשפיע על תוצאות הבחירות בארצות הברית ובאירופה.

בראש התאגיד עומד האוליגרך יבגני פריגוז'ין, דמות מוכרת בציבוריות הרוסית המכונה "השף של פוטין", בין היתר בגלל החזקתו המונופוליסטית בחברת ספקי מזון לרשתות חינוך ומוסדות ממשלתיים. בבעלותו של פריגוז'ין מספר תאגידי תקשורת שכנגדם, ונגד פריגוז'ין אישית, עומדים כתבי אישום בארה"ב באשמת התערבות בבחירות לנשיאות ב-2016.

הסרטון הסתובב ברשת במהלך שלושת השבועות האחרונים, בעיקר ביו-טיוב וברשתות החברתיות השונות ועשה שמות ברחבי רוסיה. עד מהרה הוא הגיע אל מחוץ לגבולות רוסיה ורבים ראו בו כפרק נוסף בהסתה הנמשכת אל מול הקהילה הלהט"בית במדינה.

למה דווקא עכשיו?

רוסיה היא כיום המדינה השלישית בעולם בהיקף התפשטות וירוס הקורונה. מעל לחצי מיליון חולים, 6,500 נפטרים ומדינה שלמה עדיין נמצאת בשיא ההתפרצות, עם מעל ל-9,000 נדבקים חדשים כל יום, מחציתם בבירה מוסקבה. עם זאת, למרות המצב החמור, ב-1 ביולי אמורה להיערך במדינה הצבעת עם שלאחריה יוחלט אם לבצע סדרת תיקונים לחוקה אותה דוחף נשיא המדינה, ולדימיר פוטין, בחצי השנה האחרונה. בראש רשימת התיקונים, ויש האומרים שמדובר בעצם בסיבה העיקרית לכל המהלך, מבקש הנשיא להתקין תקנה בחוקה שתאפס את שנות כהונתו עד כה, 16 שנות כהונה כנשיא וחמש בתור ראש ממשלה, ותאפשר לו להיות בשלטון עד שנת 2036, בכך הוא יעקוף אפילו את סטלין.

אך לא הכל הלך לפי התוכנית. בתאריך המקורי, ההצבעה הייתה צריכה להתרחש כבר ב-22 באפריל אך החל מאמצע אפריל, קצב ההדבקה במוסקבה החל להמריא לשחקים ותפס את השלטונות לא ערוכים. "תגובתה האיטית והלא מקצועית של הממשלה והנשיא התקבלו בביקורת רבה במדינה ונראה שהממשלה עצמה נבהלה מהסיטואציה", מספר בראיון מיוחד ל'דבר' איגור קוצ'טקוב, מהפעילים הלהט"בים החשובים ברוסיה שהקים ועומד בראש "הרשת הלהט"בית הרוסית", הארגון הכללי לשמירת זכויות הלהט"בים במדינה. "על כן, כמו בעבר, השחקנים הפוליטיים שם למעלה חשבו על הנושאים הכי שנויים במחלוקת שעל-ידי שימוש בהם ניתן יהיה למשוך את הציבור. בין היתר, הנושא הלהט"בי".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בחליפת מיגון בעת ביקור בבית חולים מיוחד לחולי קורונה מחוץ למוסקבה. 24 במרץ 2020 (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בחליפת מיגון בעת ביקור בבית חולים מיוחד לחולי קורונה מחוץ למוסקבה. 24 במרץ 2020 (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

פעילי זכויות האדם ברוסיה בכלל ופעילים להט"בים בפרט, מזהים את הסרטון כעוד נדבך במסע התעמולה, שלא לומר – הסתה, נגד הקהילה הלהט"בית המתחולל ברוסיה בעשור האחרון, הסתה שהתעצמה ביתר שאת מאז הבחירות השנויות במחלוקת שהתקיימו במדינה בשנת 2012 ובהן פוטין שב לשלטון. מאז, עברו מספר חוקים בערים שאסרו על קיום מצעדי גאווה, כשהגדולה בהן היא סנט פטרבורג, עיר מגוריו של קוצ'טקוב, ו'חוק הגנת המשפחה' משנת 2015 האוסר על "פרופוגנדה להט"בית לקטינים". הפעם, במסגרת חבילה עשירה של תיקונים לסעיפי החוקה, מציע התיקון ה-72 לעגן בחוקה הרוסית את ברית הזוגיות ככזו היכולה להתקיים רק בין גבר לאישה.

"לחבילת התיקונים, המורכבת מ-14 סעיפים עיקריים, הם הכניסו כל תת סעיף אפשרי רק כדי למשוך אנשים להצביע; הבדיחה ברחוב מספרת שאם היו מתאמצים מספיק, הם היו מבטיחים גם הספקת סלט אוליבייה ודג מלוח לכל דורש", צוחק קוצ'טקוב "יש שם הבטחות לפנסיה וסל תמיכות אבל כל זה כבר מעוגן בחוקים וזה כלל לא מבטיח את רמת חייהם המשפילה של הפנסיונרים במדינה שלנו. לא, מטרתם היא למשוך את האנשים להצבעה לאינטרסים של הנשיא ומפלגת השלטון".

איגור קוצ'טקוב פעיל להט"בי רוסי. ארכיון (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
איגור קוצ'טקוב פעיל להט"בי רוסי. ארכיון (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

בשש השנים האחרונות מאז שהוקם, הקונגלומרט התקשורתי של פריגוז'ין משדר סרטוני מידע ותעמולה בשירות הנשיא בערוצים הממלכתיים ומגיע כמעט לכל בית ברוסיה. "התגובה לסרטון הייתה מוגזמת", מפתיע בתשובתו קוצ'טקוב ומסביר כי הרבה פעמים התפוצה הרחבה של הסרטונים הללו נגרמת בזכות שיתוף רחב שלהם דווקא על-ידי פעילים להט"בים ואופזציונריים שיוצרים תיבת תהודה של שיתופים ותגובות זועמות מצד אחד ולייקים וכניסות לעובדי הסוכנות מצד שני. "ביום שהסרטון התפרסם, אני אישית קיבלתי מאה פניות ושיתופים שלו, כך שאני חושב שפריגוז'ין הזה חייב לפעילים הלהט"בים מיליוני רובלים על כל היח"צ החינמי שיצרנו עבורו. אני דבק בעמדתי שהיה צריך פשוט להתעלם ממנו".

בעוד התגובות במערב, וגם בקרב סביבה של פעילים בישראל (שאף הפיקו כתוביות בעברית לסרטון) שהזדעזעו שוב מעוצמת ההסתה ברוסיה, קוטצ'קוב מסתובב כבר מעל לשבוע בתחושה של סיפוק. לדעתו הסרטון הוא דוגמא מובהקת להצלחתו, כנגד כל הסיכויים, של המאבק הלהט"בי ברוסיה. "מדובר בסרטון באמת מזעזע, אבל לדעתי לפחות, במהות של הסיפור אפשר לראות נקודת אור בוהקת".

נקודת אור?

בשבוע האחרון פגשנו באופן חסר תקדים בכמות אדירה של אנשים, שאין להם ולו קשר קלוש לקהילה הלהט"בית או לפעילות אקטיביסטית שהגיבו בביקורת שלילית וזועמת מאד נגד הסרטון. אומנים רבים יצרו מיצגי מחאה נגד הסרטון ברשתות החברתיות עם האשטג #давыберу (כן לבחירה במשפחות להט"ביות – ד.ט) והציבו תמונות של זוגות להט”בים עם ילדים. העניין הפך לוויראלי תוך שעות, כמובן שבתגובה אליו הופיע בטוויטר ביום למחרת האשטג #רוסיה_ללא_הומואים אבל גם תיוג זה זכה למתקפת נגד משמעותית.

הסרטון עצמו אגב לא שודר לבסוף בערוץ הראשון, הערוץ הממלכתי והנצפה ביותר ברוסיה, שנמצא בבעלות המדינה ומזוהה עם תמיכה בלתי מסויגת בנשיא. אך הוא כן זכה לפרודיה בתוכנית הבידור הנצפית ביותר בערוץ. איוואן אורגאנט, מנחה תוכנית האירוח הכי מפורסמת ברוסיה כיום, שגם נושאת את שמו, יצר סרטון פארודי על סרטון ההסתה, בו הוא ושותפו שיחקו זוג גייז, שרוצים לאמץ קולגה שלהם מעולם הבידור שפוטר מתוכנית אחרת, לתוכנית שלהם. הסרטון שודר בפריים-טיים הרוסי וזכה לאהדה רבה. "צריך להגיד, אורגאנט הוא לא איזה פעיל אופזיציונרי", אומר קוצ'טקוב. "מדובר בדמות הכי ממלכתית שאפשר למצוא, ועוד אחת שעובדת בערוץ שבשליטתו של פוטין".

תשובותיו של קוטצ'קוב יכולות להרגיש נקודתיות מדי, אולי אפילו איזוטריות, לקורא המערבי והספקן. הנה, שוב אומנים מפורסמים שמעמדם הציבורי איתן, תורמים את במתם באופן חד-פעמי למאבק ליברלי, או אולי זה שוב מאבק שמתחיל ומסתיים ברשתות החברתיות, שרק התחזק עם בחירתה של יוטיוב להוריד את הסרטון בגלל תוכן מסית בתחילת השבוע. אך את מסקנותיו מגבה קוטצ'קוב במספרים: הסקרים המועטים שנעשו בעניין, חלקם דרך התארגנות של הפעילים עצמם, מראים על עלייה עקבית בהסתה כנגד להט"ב ברוסיה מאז 2002 ועד 2015. "שיאו של הטרנד הזה היה ב-2015 עם חקיקת החוק נגד פרופגנדה הומוסקסואלית לקטינים – אבל מאז הוא נשחק".

"משנת 2015 אנחנו רואים ירידה מתמדת בביטויים האלו, מה שמראה שהפרופגנדה פשוט לא עובדת", אומר קוטצ'קוב שלדבריו, סקר שנערך בקרב צעירים בשנת 2018 הראה שחצי מהנשאלים לא האמינו לקמפיינים הממשלתיים על כך שההומואים הם אויבי האומה. "אסור לטעות כאן. יחסית למצב ברוסיה, מדובר במספרים משמעותיים מאוד, במיוחד מכיוון שמדובר בדיוק באותם קטינים שכביכול 'החוק להגנת הנוער מפני פרופגנדה הומוסקסואלית' אמור היה 'להגן' עליהם".

מתוכניות טלוויזיה שמעלות את הנושא, דרך סרטים וסדרות ועד חשיפה מוגברת לעניין זכויות הלהט"ב בעיתונות הגדולה, קוטצ'קוב משוכנע שלאחר מאבק עיקש של כמעט שלושים שנה, הרוח החלה לנשוב לכיוון הנגדי. "נוצרה כאן אווירה של 'ההומופוביה עוזבת את רוסיה', ולדעת השלטונות שלנו מדובר בידיעה מרה – כי הם לא יוכלו יותר לנצל את הקלף הזה. כמובן שההומופוביה עדין מושרשת היטב במקומות רבים ברחבי המדינה. יש משטרה שלא חוקרת פשעי שנאה ויש את העניין של צ'צ'ניה. הכל נכון, ואיני מתעלם מכך. ועם זאת – המסקנות שאנחנו חייבים להבין מהסיבה שבגללה הסרטון הזה נוצר והן מהתגובות לסרטון בציבור הכללי – זה שאת מה שהשלטונות ביקשו לעשות בתחילת העשור הקודם, הם לא מצליחים יותר".

פעילים להט"בים מפגינים בצעדת 1 במאי בסנט פטרסבורג 2015 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
פעילים להט"בים מפגינים בצעדת 1 במאי בסנט פטרסבורג 2015 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

לקוצ'טקוב ולשותפיו יש עבר עשיר בפעילות משפטית ולכן הם לא חוששים יותר מדי לגבי "מה אם התיקונים יעברו". "טוב, ברור שהם יעברו", הוא צוחק. "מנקודת מבט משפטית מדובר באבסורד מוחלט מכיוון שיש לנו את הסעיף השני בחוקה שאוסר על הפליית שום אזרח בשום סוגיה – והסעיף הזה מגן עלינו חוקתית. למוסדות הרשמיים ברוסיה אולי לא אכפת מהסעיפים הללו אבל אנו, מגיני זכויות האזרח, מבינים את החוק בדיוק כלשונו, ולכן התיקון הזה לא משנה לנו כלום".

"מבחינה פוליטית ברור לנו שכל מטרתו הוא למשוך את כל הסבתות, הלאומנים ואחרוני העובדים בפריפריה הרחוקה והעזובה להצביע", אומר קוטצ'קוב. "בפועל, אני בספק רב אם יהיו השלכות עומק לענייננו לאחר שהתיקונים יעברו. חוץ מזה, צריך לזכור שאת כל חבילת הרעיונות לתיקונים בדבר 'הגנה על המשפחה' מביאים נבחרינו בייבוא ישיר מהפלגים הקיצוניים של המפלגה הרפובליקאית בארה"ב. גם אחרי עשרות שנים שתיקונים כאלו עברו בארה"ב, הן ברמה של המדינות או הפדרציה, זה לא הפריע לנשיא ברק אובמה להעביר חוק המתיר נישואים גאים. גם אנגלה מרקל נשבעה שלא יהיו נישואים גאים בגרמניה ובסופו של דבר היא זו ששמה את החוק המתיר אותם על השולחן – לא צריך לעשות משום דבר קטסטרופה – הרוחות היום באמת מנשבות לכיוון אחר וכמו שהם הביאו את האופנה הארורה הזו אז כך הם גם יוציאו – ואנחנו נעזור להם עם זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!