דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאת הקייטנות

מחאת הקייטנות / האמהות שארגנו יחדיו קייטנה חלופית ועשו מהפכה

לאחר שנדהמו ממחירן הגבוה של הקייטנות באיזור מגוריהן החליטו כמה אמהות מעתלית ומקיבוץ נווה ים לארגן בעצמן קייטנה איכותית וזולה שקיומה מדגיש את כוחה של קהילה מאורגנת. "ההרגשה היא שעשינו פה היסטוריה", אמרה אחת מהן.

חן, אור-יה וזהר, מקימות קייטנת האמהות בעתלית, עם ילדיהן. צילום: דבר ראשון.
חן, אור-יה וזהר, מקימות קייטנת האמהות בעתלית, עם ילדיהן. צילום: דבר ראשון.
דוד טברסקי

בחודשים האחרונים היינו עדים לגל של הפגנות הורים ששטף את הארץ. סיבת המחאה: מחירן השערורייתי של קייטנות הקיץ, ובעיקר אלו לגיל הרך, שמגיע במקרים מסויימים לאלפי שקלים לילד בשביל קייטנה של שלושה שבועות. החופש אמנם הגיע בשביל הילדים, אך ההורים חייבים להמשיך לעבוד – ועל כן משלמים את המחיר המופקע.

גופים ומוסדות שונים ניסו להיענות לדרישות המחאה. לפני שבועיים הודיע שר הפנים והשר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה, אריה דרעי (ש"ס), כי משרדו יסבסד את מחירי הקייטנות לילדי הגנים ביישובי ושכונות הפריפריה בארץ, כך שמחירן לא יעלה על 830 ש"ח לילד. עוד קודם לכן הודיע יו"ר ההסתדרות על הפעלת קייטנות מוזלות בשבע ערים ברחבי הארץ.

אולם ישנה גם התארגנות משותפת של הורים להתמודדות עם יוקר הקייטנות, שמכה בלי להבדיל בגבולות של מרכז ופריפריה. ביישוב עתלית ובקיבוץ נווה ים במועצה אזורית חוף הכרמל הציעה המועצה להורים קייטנה שתתקיים בחודש יולי בלבד, משעות הבוקר עד אחר הצהריים, במחיר של 2,350 ש"ח לילד.

"אני מורה ליוגה אז באתי לעשות שיעור יוגה ומורה לספורט באה ומעבירה פעילות. כל הורה נותן ותורם. בכל יום הורה אחר צריך לדאוג לארוחת בוקר לכל הילדים ובצהריים ישנו אוכל מבושל".

אמנם מדובר ביישוב במדרג כלכלי-חברתי גבוה באופן יחסי, אך גם שם ישנו גבול לסכום אותו מסוגלים לשלם ההורים. לאחר שנחשפו למחיר הגבוה החליטו מספר אימהות לומר 'עד כאן'. "המחירים האלה לא הגיוניים, במיוחד כשאת אמא לארבעה ילדים וכל קיץ כזה מכפיל את המינוס בבנק", כדברי אחת מהן.

אותן אמהות החליטו להתאגד ולהקים יחד קייטנה משלהן במחיר של 1,200 ש"ח לילד. התוכנית עשירה בתכנים חינוכיים, פעילויות ובילויים, לרווחתם של הילדים, ובמקביל לכך נוצרת לה קהילה חזקה של הורים שהתאגדו והחליטו להלחם ביוקר המחייה באופן יצירתי וחברתי.

קייטנה לתפארת בתוך עשרה ימים

בבוקרו של יום הקייטנה בכניסה לקיבוץ, הילדים משחקים בגן המשחקים ביחד עם כלב ענק. ההורים יושבים על ספסל ואחת הבנות לא רוצה שאבא יעזוב אותה וילך לעבודה. בוקר רגיל בקייטנה. אורלי פרידמן מנווה ים סיפרה שההורים ניסו לארגן קייטנה בקיבוץ אך עם הזמן, מרבית ההורים נטשו את הרעיון, "נשארנו רק שלוש אמהות, חשבנו שזה כבר לא ילך ואז גילינו שיש התארגנות דומה בעתלית."

אור-יה אבני מעתלית, אמא של רני, מספרת על הקייטנה בזמן שבתה קופצת לה על הברכיים ומבקשת תשומת לב, "לנו הייתה המטפלת, ולהם היו הילדים. ככה שזה יצא טוב."

איך עובדת כאן מערכת החינוך לילדים? ולמה זה כל כך יקר?

"כל גן פה מציע קייטנה של המועצה, כלומר הילדים הולכים לגן לאורך השנה ובקיץ הוא מציע קייטנה. בגלל המחיר הלכנו לעשות מחאה מול הרשות, הפגנו עם שלטים והכל. המועצה הורידה 200 שקל לילד והורידה חצי שעה – שזו בדיחה. חברה שלי, דניאל שגיא, אמרה לי, אנחנו לא שולחות את הילדות, נמצא סידור – פה בייביסטר שם איזה טיול, נסתדר. ואז התחיל פה משהו, אספנו את ההורה הזה וההורה הזה", סיפרה אבני.

"לי יש עוד ילד בגן. פשוט לא יכולנו לשלם 2,200 לילד אחד ועוד 2,300 לילד השני", אמרה פרידמן והוסיפה כי רבים מההורים שהצטרפו ליוזמה הם כאלה שהיו מוצאים סידור אחר לילדיהם גם בלי לרשום אותם לקייטנה המועצתית. "יש הורים שעובדים ולא יכולים שלא לשלוח. אנחנו אמרנו שאם לא נרשום, מקסימום נסתדר בינינו".

איך מארגנים דבר כזה?

היינו שתיים בהתחלה, התחלנו לאסוף הורים, הגענו לשישה, ל-12 ואז ל-20 הורים", מספרת אבני. "הייתה היענות מאוד גדולה של הורים ואז התחברנו עם החבר'ה של נווה ים, שם יש גננת וסייעת והילדים שלהם. עשינו כמה פגישות. ישבנו על כל הנושא של תקציב וביטוח. קיבלנו פניות מהמון הורים ולחלקם נאלצנו לסרב כי הביטוח מאפשר לנו רק 25 ילדים. אבל זה רק מראה איזה ביקוש יש לדבר הזה. משפחה ממוצעת עם שני ילדים – חסכנו להם 2,000 ש"ח לקיץ."

"ההרגשה היא שעשינו פה היסטוריה, ידענו שזה אפשרי. בשנה הבאה, ואני בטוחה בזה, או שהמועצה תציע מחיר נורמלי או שאנחנו נתארגן עוד פעם, וזה יהיה עוד יותר קל."

למרות שמדובר בנשים העובדות במשרה מלאה, הצליחו האמהות לארגן את הקייטנה תוך עשרה ימים, לדבריהן. "אנחנו אמנם עובדות, אבל אי אפשר להשאיר את הילדים בלי מסגרת", אומרת אבני, "הקייטנה התחילה ביום ראשון ורק ביום שישי ההורים באו לשלם. עד סוף השבוע בכלל לא ידענו אם יהיה לנו מבנה מהמועצה, הכל ברגע האחרון. אבל צריך לציין שההורים מאוד זרמו ומאוד הבינו ועשינו את זה בערבים ותוך כדי העבודה בס.מ.סים".

בקייטנה שארגנו האמהות לא חסר דבר. ישנן גננת ושתי סייעות שעובדות בשכר, ביטוח לילדים שמשתתפים בפעילות, מבנה שהושכר לצורך הפעילות, ציוד יצירה, ארוחת צהריים חמה וקרטיבים, חוגים ואפילו צ'ופר להורים. כל זה במחיר של 1,200 ש"ח. קרוב למחצית מעלות הקייטנה שארגנה המועצה.

"ההרגשה היא שעשינו פה היסטוריה". צילום: דבר ראשון.
"ההרגשה היא שעשינו פה היסטוריה". צילום: דבר ראשון.

אני מגיעה מרעננה, שהמדד הכלכלי-חברתי שלה גבוה היום מכפר שמריהו" מספרת חן יעקבי מעתלית, "אני עושה השוואת מחירים בין הצהרונים והקייטנות וזה פשוט מטורף. יש לך את הדימוי שאת מגיע לכאן עם הקהילה והעזרה והמחיר אמור לרדת. שקר, שום דבר לא יורד, יש פה סופר אחד שהמחירים בו גבוהים מאד, הכל יותר יקר פה. אנחנו בכלל לא פריפריה, אבל זה לא הגיוני."

לדבריהן, כשהחלו לתכנן את הקייטנה החלופית, יצרו קשר עם גורמים במועצה והצליחו לשכנע אותם שישכרו להן מבנה ב-1,500 ש"ח. המועצה הבטיחה שתדאג למבנה במידה ויצליחו לארגן מספיק ילדים. זמן קצר לאחר מכן, כשלא ניתן היה לקבל עוד ילדים לקייטנה בגלל הביקוש הרב, עמדה המועצה במילתה וסיפקה להורים מבנה לפעילות.

כשהגיעו למועצה וביקשו לברר את פשר המחיר הגבוה של הקייטנה המקומית לא הצליחו לקבל תשובה ברורה, "הם התחילו לגמגם ולא נתנו לנו לראות את הטפסים", מספרת אבני, "למרות שיש חוקי שקיפות. עשינו גם סקר באיזור – למשל באור עקיבא זה 700 ש"ח. והיא לא נכנסה עדיין לסבסוד של הפריפריה, ועד גיל 3 שם זה חינם", מוסיפה יעקבי.

כן, זה אפשרי

לדבריהן, לחלק מההורים ישנו דימוי כי הקייטנה האלטרנטיבית שארגנו פחות איכותית מהקייטנה המקומית. "הורים אומרים לעצמם שזה בטח משהו זול, שני סטודנטים, לא רציני. אבל אנחנו הבאנו דמויות חינוכיות, השקענו. "הגננת והסייעת כתבו תוכנית," מדגישה יעקבי ומוסיפה: "זה אפשרי".

"אני עושה השוואת מחירים בין הצהרונים והקייטנות וזה פשוט מטורף. יש לך את הדימוי שאת מגיע לכאן עם הקהילה והעזרה והמחיר אמור לרדת. שקר, שום דבר לא יורד, יש פה סופר אחד שהמחירים בו גבוהים מאד, הכל יותר יקר פה. אנחנו בכלל לא פריפריה, אבל זה לא הגיוני."

סדר היום של הקייטנה לא נופל מזה של קייטנות אחרות. לכל שבוע ישנו נושא ולילדים יש סדר יום מוגדר. "נפגשים בבוקר ומשחקים בחצר, שעת סיפור, טיולים. בנוסף לזה ההורים מתנדבים," מסבירה אבני, "אני מורה ליוגה אז באתי לעשות שיעור יוגה ומורה לספורט באה ומעבירה פעילות. כל הורה נותן ותורם. בכל יום הורה אחר צריך לדאוג לארוחת בוקר לכל הילדים ובצהריים ישנו אוכל מבושל".

אך מעבר לגאווה מהפעילות האיכותית והזולה שארגנו, האמהות מבינות שלמעשה שעשו תהיה ככל הנראה, השפעה גדולה על מחירי הקייטנות שיתקיימו באיזור מגוריהן בשנים הקרובות. "ההרגשה היא שעשינו פה היסטוריה", אומרת אבני, "ידענו שזה אפשרי. בשנה הבאה, ואני בטוחה בזה, או שהמועצה תציע מחיר נורמלי או שאנחנו נתארגן עוד פעם, וזה יהיה עוד יותר קל. עם המיסים הגבוהים שמשלמים פה ונבחרי הציבור שצריכים לעבוד בשבילך – אין שום סיבה שהקייטנות פה יהיו במחיר כזה. במבט לאחור ארגנו את זה בשנייה וחצי – זה כל כך הרבה יותר פשוט ממה שחושבים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!