דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נגיף הקורונה / צה"ל: "נכנסים לגל שני, מאות נפטרים בתוך חודש אם לא יינקטו צעדים"

דו"ח של מרכז הידע למערכה בקורונה מזהיר כי המשך המצב הנוכחי יוביל לתוצאות קשות, וידרוש חידוש הסגר הכולל | בין ההמלצות המרכזיות: בחינה מחודשת של ההקלות במשק | יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "הדו"ח לא רציני ולא מקצועי"

בדיקות קורונה בדרום תל אביב, יוני 2020. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בדיקות קורונה בדרום תל אביב, יוני 2020. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ישראל נכנסת לגל שני של התפשטות מגפת הקורונה, שמצריך נקיטת פעולות מידיות – כך קובע דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למאבק בקורונה, הפועל כחלק מאגף המודיעין בצה"ל ומייעץ למועצה לבטחון לאומי בקביעת המדיניות בנגיף. זהו מסמך רשמי ראשון המתריע באופן ברור מכניסה לגל שני של המחלה. לפי הדו"ח, ללא נקיטת צעדים מידיים ובמידה שקצב הגידול הנוכחי יישמר, בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל 1,000, ומספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות. בין ההמלצות – "לשקול מחדש את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, הן מבחינת השלכותיהן על התחלואה והן מבחינת המסר שהן משדרות לציבור".

מ-16 נדבקים בשבוע ל-200, ולא רק במוקדי ההתפרצות

הדו"ח מצביע על העלייה העקבית במספר הנדבקים החדשים בישראל בקורונה. בעוד בשבוע של ה-21-15 במאי מספר הנדבקים הממוצע שנתגלו מדי יום עמד על 16 נדבקים חדשים, כיום, כעבור ארבעה שבועות, עומד הממוצע היומי על כ-200 נדבקים חדשים, וכ-300 ביומיים האחרונים. במקביל, נרשמה עלייה גם במספר החולים הקשים:
רק בשבוע האחרון (19-12 ביוני) ישנם מעל 20 חולים חדשים במצב קשה, בעוד שאך לפני חודש כמעט שלא היו חולים קשים חדשים כלל.

היבט מדאיג נוסף הוא התפשטות ההדבקה לכלל האוכלוסיה ולא למוקדי התפרצות ספציפיים. "בעוד שלפני מספר שבועות נראה היה שהנדבקים מרוכזים במגזרים
מסוימים (תלמידי בית ספר, חסרי מעמד), כיום התחלואה התפשטה למגזרים
רבים נוספים ולעשרות רבות של ישובים בארץ".

המחברים מתייחסים גם לשינוי מדיניות הבדיקות, במסגרתו נבחנים כיום יותר מקרים של אנשים שהם חסרי סימפטומים במהלך הבדיקה, כגורם אפשרי לעלייה במספרי הנדבקים. לפי הדו"ח, במרץ אפריל כרבע מהנדבקים היו חסרי סימפטומים במועד הבדיקה, וכיום מדובר על כמחצית מהנדבקים. עם זאת, "שינוי מדיניות הבדיקות חושף אמנם יותר מקרי הדבקה מבעבר, אולם עובדה זו לבדה אינה מסבירה את העלייה המשמעותית בהיקף התחלואה".

בין הגל הראשון לשני: ערוכים יותר, אך ההקלות מעודדות הדבקה

הדו"ח מצביע על היבטים מסוימים בהם מצבה של ישראל טוב יותר מאשר בתחילת 'הגל הראשון' של התפרצות הקורונה. ראשית, מערכת הבריאות ערוכה יותר בהיבטי ידע, פרוטוקולי טיפול וטיפולים תרופתיים שיסייעו להנמכת היקף התמותה בעקבות המחלה. גם שיעור החולים המבוגרים נמוך יותר: במרץ ואפריל 13% מהחולים היו מעל גיל 65, ובחודשים מאי ויוני ירד שיעורם ל-7.8%.

עם זאת, הדו"ח מזהיר משתי בעיות מרכזיות בהתמודדות עם הקורונה בעת הנוכחית לעומת גל התחלואה הראשון: ראשית, חלק משמעותי מהחולים בתחילת התפרצות המגפה היו ישראלים שחזרו מחו"ל – אוכלוסיה נוחה יותר לזיהוי ולהכלה, שבשלב מוקדם הוחלט לשלוח את כולה לבידוד (גם אם בהצלחה חלקית). כעת, לעומת זאת, "מקור התחלואה הוא אך ורק בתוך הקהילה, ומשכך, קשה יותר להשתלט עליו ולדכא את ההתפשטות". גם ההתנהגות הציבורית, של אי-עטיית מסכות וחוסר הקפדה על ריחוק חברתי עלולה להאיץ את העלייה במספר הנדבקים.

הבדל מרכזי נוסף בין 'הגל הראשון' למצב הנוכחי הוא שבמהלך הגל הראשון הוטלו הגבלות הולכות ומחמירות החל מאמצע חודש מרץ, שבסופו של דבר הובילו לירידה
במספר הנדבקים. כעת, מאז אמצע אפריל, ההקלות ההולכות ומתרחבות,
והמחברים מתריעים שהן "עלולות לא רק להוביל להמשך העלייה, אלא אף להאצתה."

מצב זה עלול להביא לכך שללא נקיטת צעדים עלול מספר הנפטרים להגיע למאות רבות. "מצב עניינים זה עלול להוביל לשקילת החלטות משקיות קשות מאוד, עד כדי סגר, שניתן להימנע מהן על ידי ביצוע צעדים מתונים יותר בימים הקרובים."

ההמלצות: הגברת הסברה ואכיפה

הרחבת ההסברה: לצד ההמלצה לשקול מחדש את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, ממליצים המחברים להרחיב משמעותית את ההסברה ברמה הלאומית והמקומית, לרבות מיקוד מאמצי הסברה ייעודיים למגזרים השונים. לפי הדו"ח, "עולה החשש שחומרת המצב אינה ברורה דיה לציבור". על רקע פרסומים על היעדר שמירת הכללים על ידי אישים בכירים, מציינים מחברי הדו"ח כי "בראייתנו, דוגמא אישית בקרב מנהיגים ובכירים במשק ובכלל המערכת הציבורית (עטיית מסיכות, ריחוק) תהווה גורם משמעותי בתמיכה במאמצי ההסברה".

הרחבת אכיפה: בנוסף ממליץ הדו"ח להרחיב את האכיפה, ואת סמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות במרחב הציבורי, וכן לגבש מנגנון יעיל לאכיפת הבידוד, "לאור פער מסתמן בהיבט זה". המלצה נוספת היא יצירת מנגנון יעיל לפינוי מבודדים וחולים למלוניות.

תגבור כח האדם לחקירות אפידמיולוגיות: הדו"ח ממליץ גם להרחיב במהירות את כוח האדם המוקצה לחקירות האפידמיולוגיות, כך שיוכל לעמוד בקצבי התחלואה הגדלים במהירות. המלצה זו מתפרסמת על רקע החלטת שר הבריאות יולי אדלשטיין לגייס 300 סטודנטים לתגבור מערך החקירות האפידמיולוגיות.

בסיכום המלצות הדו"ח נכתב כי "ללא ביצוע מהיר והחלטי של צעדים אלה, אשר עלותם המשקית מצומצמות באופן יחסי, מדינת ישראל עלולה בעוד כחודש להידרש להחלטות כלכליות וחברתיות כואבות בהרבה".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "הדו"ח לא מקצועי ולא רציני"

פרופ' חגי לוין, רופא אפידמיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ביקר את היעדר השקיפות בדו"ח – העובדה ששמות מחבריו לא פורסמו, ושככל הנראה לא מעורבים בהכנתו רופאים מתחום בריאות הציבור. "לא מקצועי ולא רציני שיוצאים דו"חות אפידמיולוגים מאמ"ן שאף איש לא חתום עליהם, קל וחומר שאף איש מקצוע מהתחום הרלבנטי לכך, היינו מתחום מדעי האפידמיולוגיה ובריאות הציבור."

לוין הוסיף: "חוסר השקיפות בלתי מתקבל על הדעת. יש מרכז ידע שהוא לא שקוף, ולכאורה לפי הצהרתו אין שם בכלל מומחים באפידמיולוגיה או בריאות הציבור. הניתוח עצמו הוא לעיתים לא מקצועי, ולפעמים שגוי. לדוגמא, בדוח האחרון אין התייחסות דיפרנציאלית לפיזור התחלואה בארץ, ואין קשר ממשי בין הממצאים להמלצות."

בנוסף ביקר לוין את העובדה שמגופים אחרים – שיש להם את הידע המקצועי – נמנעת הנגישות למידע. "לא נורא שנותנים לחיילי אגף המודיעין (המצוינים כשלעצמם) נגישות למידע בריאותי. אבל חמור מאוד שמונעים מהאפידמיולוגים במרכז הלאומי לבקרת מחלות ומרופאי המחוזות גישה לנתונים הגולמיים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!