דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נאבקים בקורונה / מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי: "לא חושב שצריכים ללכת לסגר, הדבר הוא בידינו"

בתדריך ראשון לתקשורת אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי העלייה במספרי החולים "מדאיגה אותנו מאוד" | "הקפדה על מסכה ושמירת הריחוק אלו הדברים שישמרו עלינו מפני הסגר" | הוא המליץ לכל מי שחש תסמינים להיבדק, ולכלל הציבור - להתחסן נגד שפעת

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות (צילום: לע"מ)
פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות (צילום: לע"מ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, אמר היום (ראשון) כי "אני לא חושב שאנחנו צריכים ללכת לסגר וגם הממשלה לא מדברת על סגר. אבל – הדבר הוא בידינו".

בתדריך ראשון לתקשורת אמר לוי: "נכון, אנחנו חיים עם המחלה. המחלה לא נעלמה. אבל אנחנו יכולים לה. ואנחנו יכולים לפעול במשנה זהירות והקפדה על מסכה ושמירת הריחוק אלו הדברים שישמרו עלינו מפני הסגר. אף אחד מאיתנו לא רוצה לחזור לסגר, אף אחד מאיתנו לא רוצה לפגוע בבריאות. אנחנו יכולים להשטיח את העקומה. צפוי לנו עוד זמן רב בצל הקורונה, עד שיהיו חיסונים מתאימים, עובדים על זה בעולם, וזה תלוי בנו. כשאנשים אומרים שאין קורונה, עושים אירועים המוניים, דבוקים אחד לשני, אנחנו מגבירים את שרשרת ההדבקה."

לדברי לוי, רק במהלך השבוע האחרון התגלו מעל 1700 מקרים חדשים ובין 35 ל-40 חולים קשים. "זה שינוי ללא ספק ברמת התחלואה", אמר. הוא ציין כי קצב ההכפלה הולך וגדל ושיעור ההדבקה גדל. וכי אמנם אתמול (שבת) התגלו כ-159 חולים חדשים, אך בימים האחרונים אנחנו רואים כ-300 מאומתים ביום, "דבר שמדאיג אותנו מאוד".

לוי הציג את עיקרי מדיניות מיגור התחלואה וצמצום מספר החולים החדשים, כפי שהוגדרה בימים האחרונים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין והמועצה לבטחון לאומי. "הדבר הראשון, הייתי אומר הוא הסברה, הסברה הסברה. הסברה חשובה מאוד לכל האוכלוסיות ובכל השפות, אנחנו משתדלים לעשות את זה ככל הניתן. הדבר השני כפי שאמר ראש הממשלה 'פסח מצה ומרור', הוא מסכה, שמירת מרחק והיגיינה. אין תחליף לזה. משכך הוא הדבר, האכיפה היא חשובה. אנחנו חייבים להגביר את האכיפה."

מרכיב נוסף אליו התייחס לוי הוא הבדיקות: "ביצוע בדיקות לפי מדיניות מקצועית ברורה, וקטיעת שרשרת ההדבקה. אני קורא מכאן כרופא, לכל מי שחש בסימפטומים, אפילו קלים – לכו להיבדק בקופות החולים".

לוי אמר כי מדיניות הבדיקות של המשרד שונתה והורחבה משמעותית, אך לדבריו אין טעם לבצע בדיקות קורונה אקראיות, מאחר שבחלוף הזמן בין הבדיקה לקבלת התוצאה הנבדק יכול להידבק. "הגברנו את הבדיקות לא-סימפטומטיים שהיו במגע עם חולים מאומתים. הגברנו את הבדיקות בבתי הקשישים מתוך הבנה עד כמה ההדבקה שם עלולה להיות הרת אסון. הגברנו את הבדיקות בבתי הספר. הגברנו את הבדיקות בקרב האוכלוסיות הזרות המוחלשות."

בתגובה לשאלה על מצב המעבדות הרפואיות אמר לוי כי "צריך לחבק את עובדי המעבדות. זה קשה ומתיש, צריך להודות להם". לדבריו, ציוד לבדיקות לא יהווה מכשלה לביצוע הבדיקות, והמשרד פועל באופן רציף לרכש ערכות בדיקה. עוד ציין כי התקבלו תקנים להוספת עובדי מעבדה. עוד ציין כי המשרד מתחיל כעת לבצע בדיקות סרולוגיות נרחבות עם יעדים מוגדרים.

בנוסף ציין לוי כי נעשים מאמצים לקיצור הזמן בין ההפניה לבדיקה לבין קבלת התשובה, שכרגע עומד על כשלושה ימים. לדבריו, לאחרונה החלה לפעול מעבדת מיי הריטג' בפתח תקווה, ולאחר שבדיקותיה עברו תיקוף, היא תתחיל לפעול בהיקפים נרחבים.

על החקירות האפידמיולוגיות אמר לוי כי המשרד נערך לתוספת כח אדם לחקירות האפידמיולוגיות. לוי אמר שהיום (ראשון) סיים המשרד לקלוט 300 סטודנטים לתגבור החקירות האפידמיולוגיות, והם יוכשרו ויצטרפו למערך.

לוי התייחס להיערכות בתי החולים. "אנחנו חייבים לשמור על מה שנקרא בניין הכח. המשך בניין היכולת האשפוזית בכל בתי החולים ותרחיש ייחוס של אלפי חולים". הוא אמר כי אתמול הורה לפתוח שלוש מחלקות קורונה נוספות בגלל העלייה באשפוז. "לפני מספר שבועות נסגרו מרבית מחלקות הקורונה והפכו למחלקות אחרות, וכרגע פתחנו שלוש מחלקות נוספות."

על דו"ח צה"ל: "זהו מודל, יש עוד מודלים. לא מקלים בו ראש"

התדריך נערך על רקע פרסום דו"ח מרכז המידע והידע למלחמה בקורונה בצה"ל אתמול (שבת), שהזהיר מכניסה לגל שני של קורונה ומתרחיש של מאות מתים מהמחלה בתוך חודש. עם זאת, אנשי מקצוע מתחום בריאות הציבור ביקרו את הדו"ח בטענה שלא ברור מי כתב אותו והאם הוא עומד בסטנדרטים מקצועיים, וגם כי חלק מהמידע שעליו התבסס אינו מוצג לציבור.

לוי התייחס לדו"ח, ואמר כי הוא 'מודל' אך אינו מחייב: "במסגרת הליך העבודה שלנו יושבים אנשי מודיעין ומנתחים נתונים, כולל נתונים של משרד הבריאות. המסמך הזה הונח על שולחני והתייחסנו אליו בדיונים. זהו מודל. מודל הוא דבר חשוב, אבל יש עוד מודלים. אנחנו לא מקלים בו ראש, הוא מונח על שולחני ושולחן חבריי המקצועיים, אנחנו דנים בו. זה חלק מסך העובדות והשיקולים". עוד אמר לוי: "אנחנו מקיימים התייעצויות עם מומחים. אני דוגל בכך שנראה מודלים נוספים נבחן אותם ונראה אם אנחנו צריכים להתאים באופן דינמי את צורת הפעולה."

לוי שיבח את אנשי הרפואה. "אני רוצה להריע לאנשי הרפואה בבתי החולים ובקופות החולים על העבודה המקצועית, האחראית, המסוכנת ללא ספק."

"אני קורא לכולם – לכו להתחסן לשפעת"

לוי התייחס לחורף ולסכנה בתחלואת שפעת במקביל לקורונה, וקרא לציבור להתחסן משפעת. "החורף מציב בפנינו בעייה כפולה, הוא מציב בפנינו את השפעת והוא מציב בפנינו את הקורונה. אנחנו יודעים שהסימפטומים מאוד דומים", אמר, "בראשית החורף השנה עוד לא יהיו לנו חיסונים מתוקפים לקורונה. אבל יהיו גם יהיו חיסונים לשפעת. אני קורא לכולם, אנא, לכו להתחסן לשפעת. אני אומר את זה כרופא וכמנכ"ל משרד הבריאות."

"אני לא אומר את זה מהמקום של קרוס, כלומר ההשערה שחיסון לשפעת מסייע בהתחסנות כנגד הקורונה. ככל שנתחסן יותר משפעת, נוכל להקל על בתי החולים והעומס ועל מערכת הקהילה והאשפוז ונוכל גם להבין יותר כי חולים שמתפתחים סימפטומים או חום, אולי יש להם קורונה, כי הם חוסנו לשפעת".

"התפשטות קהילתית רחבה"

לוי התייחס לשינויים במצב התחלואה בין תחילת התפרצות המגפה למצב כיום. "ראוי לציין שיש מספר שינויים בדפוס התחלואה עכשיו. בתחלואה הנוכחית אנחנו רואים יותר חולים צעירים מאשר ראינו בחודשים מרץ אפריל מאי.

"שנית, המאומתים מפוזרים היום ביותר מחמישים יישובים, מה שמלמד אותנו על התפשטות קהילתית רחבה. אם בתחלואה בחודשים הקודמים הסיבות היו באחוז ניכר שבים מחוץ לארץ הרי שכרגע זה לא קיים והתחלואה היא תחלואה קהילתית, דבר שמטיל אתגר גדול על קטיעת שרשרת ההדבקה ועל התחקירים האפידמיולוגיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!