דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דירות להשכרה

כלכלת הקורונה / ירידה במחירי השכירות: השוכרים פוטרו וחזרו להורים, ולדירות Airbnb כבר אין דרישה

כדי שמחירי הדירות להשכרה ימשיכו לרדת דרושה מדיניות נחושה | מחזיקת תיק הצעירים במועצת העיר תל אביב: "צריך לקחת את ההזדמנות ולפתור את הבעיה הזו, ולדאוג שהדירות האלה יישארו בשוק השכירות"

דירה להשכרה בתל אביב (צילום: דבר)
דירה להשכרה בתל אביב (צילום: דבר)
הדס יום טוב

שני נתונים מפתיעים בתחום הנדל"ן התל אביבי המתייקר תמיד פורסמו בתחילת החודש. על פי מדד יד2 לחודש אפריל, 28% ממוכרי הדירות בתל אביב עדכנו כלפי מטה את מחיר הנכס במודעות שפרסמו. ניתוח העסקות בתל אביב מעלה כי הן משקפות ירידת מחירים של כ-5%. כמה ימים לאחר מכן פרסם בנק ישראל כי שכר הדירה המבוקש בתל אביב ירד ב-15%.

על פניו- הבשורה הזו הייתה אמורה להיטיב עם השוכרים, אך לא בהכרח כך הדבר. מומחים בתחום מדברים על שתי סיבות משמעותית לדיווחים על ירידה במחירים:  צעירים וסטודנטים שנפגעו מהמשבר וחזרו לגור עם הוריהם, ומנגד, כניסתן הזמנית של דירות רבות המוצעות בשגרה להשכרה לטווח קצר (Airbnb וכו') לשוק השכירות לטווח ארוך.

יוצאים לחל"ת וחוזרים להורים

עדי רייס (29), עובדת במחלקה העסקית בבנק, עברה מחדרה לתל אביב לפני כ-3 שנים: "בפרוץ המשבר עדיין מלצרתי, המסעדה נסגרה ויצאתי לחל"ת. אז החלטתי לחזור זמנית להורים כדי לפחות לחסוך בהוצאות מחיה", מסבירה רייס את ההחלטה לחזור לחדרה. לאחר שניסתה לדבר עם בעל הדירה שלה, שלא הסכים להוריד את סכום דמי השכירות, ולו רק לתקופת המשבר, פשוט לא נותרה לה ברירה.

"חודש וחצי אחרי שפוטרתי, הסתיים לי החוזה, אז החלטתי לא לחדש אותו כשאין לי עבודה ביד. עזבתי את הדירה וחזרתי להורים עם כל תכולת החדר שלי. כשבוע אחר כך הודיעו לי שהתקבלתי לעבודה בבנק. אז עכשיו אני שוב מחפשת דירה ובינתיים גרה אצל חברה שעזבה גם היא את הדירה שלה בתל אביב ועברה לחיפה בגלל הקורונה.

עדי רייס. (צילום: אלבום פרטי)
עדי רייס. (צילום: אלבום פרטי)

"דווקא עכשיו כשחזרתי לחפש דירה ברצינות, זה נהיה הרבה יותר קשה למצוא", אומרת רייס. "כנראה שכבר אין קורונה כי בקושי יש דירות שוות וכל דירה במחיר הגיוני מקבלת עשרות פניות, ברמה שהאנשים שפרסמו אותה כבר לא עונים הרבה פעמים".

המגיפה החזירה את דירות ה Airbnb חזרה לשוק

עו"ד מאיה נורי שקד היא חברת מועצת העיר תל אביב ומחזיקת תיק הצעירים וכחלק מתפקידה היא עוקבת אחרי ההתפתחויות בשוק השכירות בעיר: "רוב היצע הדירות להשכרה הוא בין החודשים אוגוסט לאוקטובר, בהתאם לשנת הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, והחוזים לא משתנים באמצע".

לדבריה של נורי-שקד, נושא השכרת הדירה הוא אחד הדברים הכי קשים ומטרידים עבור הצעירים בעיר. "הקורונה פגעה קשה מאוד בצעירים – הם היו הראשונים שפוטרו והוצאו לחל"ת. הם עובדים בענפים הנפגעים ביותר בעיר. במסעדות, בענף התרבות והאירועים ובתחום חיי הלילה. הם גם מהווים נתח משמעותי משוכרי הדירות בעיר – איך אפשר לשלם שכירות כזו גבוהה?!"

בקרב הצעירים שהיא מכירה ומלווה רבים פנו לתמיכה מההורים, לא מעט גם עברו מדירות יחיד לדירות עם שותפים, הרבה עזבו את הדירות בעיר וחזרו להורים- וסיימו חוזים או "סיבלטו" את הדירות שהם שוכרים.

נורי-שקד מסבירה שחלק מההתקררות של השוק נובעת מהכניסה של הדירות המוצעות להשכרה לטווח קצר. דירות ה-Airbnb הוכיחו שברגע שהן מוצעות לשכירות לטווח ארוך- הן מגדילות את ההיצע וגורמות להורדת מחירים. "אלה דירות קטנות שנראות מאוד טוב, ובעצם מספקות חלק מכובד מההיצע". אבל, לדבריה, ללא רגולציה ממשלתית והגבלה על השכירות לטווח קצר- הדבר לא יישמר. "בשנייה שימצא חיסון לקורונה והתיירים יחזרו, הכול יחזור לקדמותו".

למרות שאין תיירות עדיין היא טוענת שניתן לראות לא מעט דירות שמפורסמות להשכרה לחודשיים שלושה, "כאילו עדיין לא איבדו תקווה שהתיירות תחזור עוד מעט והדירות לטווח קצר לגמרי יצאו מהשוק". לכן, היא אומרת, "צריך לקחת את ההזדמנות ולפתור את הבעיה הזו, ולדאוג שהדירות האלה יישארו בשוק השכירות".

חברת מועצת עיריית ת"א יפו עו"ד מאיה נורי שקד (צילום: רונן אקרמן)​
חברת מועצת עיריית ת"א יפו עו"ד מאיה נורי שקד (צילום: רונן אקרמן)​

מבחינתה המשבר הזה המחיש גם את ההבדל הלא הוגן שיש בין בעלי הדירות הללו למלונאים. לבעלי הדירה בעצם אין שום סיכון. "אם אין תיירות, תמיד אפשר להחזיר את הדירה לשוק השכירות לטווח ארוך. זו אלטרנטיבה שתמיד קיימת להם".

שוק שכירות קשוח שפוגע בחיי הקהילה

נורי-שקד טוענת שבקרב הצעירים של היום, זה כמעט לא משנה מאיפה באת וכמה כסף יש להורים שלך. "חוץ מלמתי מעט, לרוב הגדול של הצעירים אין אפשרות לקנות דירה בתל אביב. גם אם אתה מרוויח טוב וגם אם אתה מרוויח פחות טוב. זה חלק מהעניין, אנחנו צריכים להסדיר את שוק השכירות. גם מבחינת השכירות ארוכת הטווח, לא לאפשר לדירות לצאת מהשוק לכיוון השכירויות לטווח קצר לתיירים, גם לגבי דירות רפאים ששייכות לכל מיני עשירים בעולם ומשמשות כבתי קיץ. צריך למקסם את דירות המגורים".

הבעיה הקהילתית לפי נורי-שקד היא מרכז העניין בשוק השכירות הקשוח של תל אביב. "את גרה בדירה ולא יודעת אם תוכלי להמשיך לגור בה גם בשנה הבאה. אולי בעל הדירה יעלה את שכר הדירה? אולי הוא יחליט לעשות משהו אחר עם הדירה? גם במובן החברתי- בגלל שאין לנו אופציה לשכירות ארוכת טווח באמת, אין לנו אופציה לנטוע שורשים. זה לא מאפשר לנו את הקהילתיות שהדור שלנו מאוד מחפש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!