דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איציק שמולי

מחיר הקורונה / הביטוח הלאומי: באוגוסט תשלל קצבאת אבטלה מ-369 אלף מובטלים

שר העבודה והרווחה אמר את הדברים בשיחה משותפת עם מנכ"ל הביטוח הלאומי | על פי הצעת האוצר, ביולי תישלל קיצבתם של 262 אלף מובטלים

סניף הביטוח הלאומי בירושלים סגור בשל מגפת הקורונה. מרץ 2020 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
סניף הביטוח הלאומי בירושלים סגור בשל מגפת הקורונה. מרץ 2020 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"יש להאריך את הזכאות לאבטלה עד סוף חודש אוגוסט, יש סכנה שחצי מיליון אנשים יטבעו מתחת לקו העוני. העלות כ-3.3 מיליארד ש"ח. מתוך ה-300 אלף שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה ביוני – 70% צעירים מתחת לגיל 27", כך אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי במסיבת עיתונאים משותפת על מנכ"ל הביטוח הלאומי.

אחרי בדיקה של טיוטת הצעת החוק של האוצר אומר שר הרווחה שיש כאן "פצצה מתקתקת. כ-262 אלף, לא יהיו זכאים לדמי אבטלה מיוני. אנחנו רוצים לדרוש להאריך זכאות לדמי אבטלה עד סוף אוגוסט כדי להימנע ממצב שבו מאות אלפי ישראלים תטבע מתחת לקו העוני, בנוסף, שר הרווחה יבקש להאריך את מענקי ההסתגלות של האוכלוסייה המבוגרת ואת המשך ביטול קיזוז הקצבאות".

לדברי השר, "המשמעות המעשית במקרה הטוב, היא נפילה שלהם למנגנון הבטחת הכנסה. וגם לזה לא כולם יהיו זכאים. מאות אלפי אזרחים נזרקו לחל"ת ואבטלה והם יפלו למנגנון הבטחת הכנסה, במקרה הטוב, מישראלים עם הכנסה נורמטיבית לעניים חדשים" לדבריו, "אין למערכת הרווחה איך להתמודד עם חצי מיליון ישראלים שהם עניים חדשים. ההצעה של משרד האוצר היא כיוון נכון אבל לא מספק. עד אוגוסט מגיעים לסנריו של חצי מילון ישראלים שאין להם רשת בטחון, מציאות שהמדינה לא תוכל להכיל".

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר: "לא רק שגילים צעירים זכאים לדמי אבטלה מופחתים גם רמת הכנסה באחוזים ערב יציאתם לחלת נמוכה יותר נמה שגורם לכך שגובה דמי האבטלה נמוכים באופן משמעותי. בנוסף, תקופת האכשרה כל מי שנדרש לקיצור תקופת האכשרה משמנה לחצי מקבל 50 אחוז מימי הזכאות, תשפיע בעיקר על הצעירים שעוד לא הצליחו להיכנס לשוק העבודה זכאי רק ל25 ימים במתכונת של דמי אבטלה זה רק חודש אחד".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי ומנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגל (דוברות משרד העבודה והרווחה)
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ומנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגל (דוברות משרד העבודה והרווחה)

השר שמולי דורש למעשה הארכת דמי האבטלה במודל שנעשה בו שימוש בחודשים מרץ עד מאי באמצעות התקנות לשעת חירות – הארכת הזכאות לכלל מקבלי קצבת האבטלה עד תאריך מסויים – כעת עד חודש אוגוסט. המודל אותו מציע האוצר, הוא סימון 26 ימי העבודה בין ה-15 במרץ ל-19 באפריל, ככאלו שמי שקיבל בהם דמי אבטלה, לא ייגרע לו ממספר ימי האבטלה להם הוא זכאי.

שמולי והביטוח הלאומי הזהירו כי מודל זה שאותו מציע האוצר, צפוי לפגוע בצעירים שמספר ימי הזכאות שלהם לדמי אבטלה קטן מלכתחילה, וכן במי שהיה מובטל עוד קודם להתפרצות המגיפה, ונכנס למשבר האבטלה הנוכחי כשכבר ניצל חלק ניכר מימי האבטלה להם הוא זכאי.

כך לדבריהם, במודל שמציע האוצר, כ-134 אלף איש יאבדו את זכאותם לדמי אבטלה באופן מוחלט בחודש יוני, ו-127 אלף נוספים יהיו זכאים רק לדמי אבטלה חלקיים. בחודש יולי יגדל מספרם של הלא זכאים ל-262 אלף, ועוד 111 אלף יהיו זכאים רק באופן חלקי. בחודש אוגוסט – 369 אלף עובדים לא יהיו זכאים לדמי אבטלה כלל, ועוד 100 אלף יהיו זכאים לאבטלה חלקית בלבד.

מדינות רבות אחרות האריכו אף הן את הזכאות לדמי אבטלה, ביניהן קנדה והולנד שהאריכו עד סוף אוגוסט, ניו זילנד ואוסטרליה עד סוף ספטמבר, אנגליה עד סוף אוקטובר, ארה"ב עד סוף נובמבר, סינגפור עד סוף דצמבר ושוויץ שהוסיפה שלושה חודשים לתקופת הזכאות של המובטלים בה.

"אנחנו מסתכלים על העולם ורואים מה קורה בקנדה ארה"ב ניו-זילנד אלו מדינות שהאריכו את תכניות הסיוע שלהם מבחינת אבטלה עד אוגוסט נובמבר ספטמבר חלקם עד דצמבר" הוסיף השר שמולי. "כולנו מחויבים לאתגר של שיקום הכלכלה ויש מתח מובנה בין הרצון להחזיר אנשים לתעסוקה מלאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!