דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

כלכלת החלטורה / שליחים בוולט נגד השינוי בתגמול: "חיסכון של החברה על גב השליחים"

במסגרת ההערכות לפעולה בפריסה ארצית, הודיעה החברה כי תגמול על משלוח בטווח של עד קילומטר ירד מ-20 שקלים ל-18 שקלים, זאת לצד העלאת התגמול על משלוחים בטווח של מעל 1,750 מטרים | וולט: השינוי נעשה בעקבות בקשת שליחים

שליחים של וולט נוסעים ברחוב דיזנגוף במהלך מגפת הקורונה. 15 באפריל. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שליחים של וולט נוסעים ברחוב דיזנגוף במהלך מגפת הקורונה. 15 באפריל. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שליחים של אפליקציית המשלוחים וולט מוחים על החלטת החברה לשנות את גובה התגמול שלהם. על פי הודעת וולט בשבוע שעבר, עבור משלוח בטווח של עד 1,000 יקבלו העובדים 18 שקלים במקום 20 שקלים כיום. עם זאת, תעריפי המשלוחים לטווחים הארוכים, מעל 1,750 מטרים צפויים לעלות עד 40 שקלים למשלוח בטווח של מעל לשישה קילומטרים. מקים קבוצת הפייסבוק 'מחאת הוולטרים' ל'דבר': "האלגוריתם של המערכת יודע בדיוק מה המהלך הזה יקדם: חיסכון של החברה על גב השליחים".

השינוי בתגמול לשליחויות בוולט לפי קו אווירי, השוואה בין המודל הקודם למודל החדש. (מקור: וולט)
השינוי בתגמול לשליחויות בוולט לפי קו אווירי, השוואה בין המודל הקודם למודל החדש. (מקור: וולט)

השינוי בתגמול לשליחים נעשה במסגרת הערכות החברה למעבר לפעולה בפריסה ארצית, והודעה  על כך נמסרה לשליחים, יחד עם ההודעה על כך שיבוטחו בביטוח אישי נגד תאונות וביטוח צד ג'. עוד הודיעה החברה כי הבונוס לעבודה בשבתות יוותר כפי שהוא וכן כי מי שיגיע ל-40 משלוחים בין שישי בבוקר למוצאי שבת יקבל בונוס נוסף בסך 100 שקלים.

"הקש ששבר את גב הגמל"

בעוד ששליחי וולט שדיברו עם 'דבר' ברכו על החלת הביטוח, דעתם הייתה חלוקה באשר להשלכות שינויי התעריף. בעוד שחלק מהשליחים צופים כי הכנסתם תגדל, מכיוון שמרבית המשלוחים הם בטווחים ארוכים מקילומטר, העובדים בקבוצת 'מחאת הוולטרים', דורשים לעגן את התגמול המינימלי על 20 שקלים.

"שינוי התעריף הוא הקש ששבר את גב הגמל", אמר ל'דבר' מקים הקבוצה, סטודנט לתואר שני במשפטים שביקש לשמור על עילום שם, "רוב המשלוחים בתל אביב הם במרחקים קצרים והאלגוריתם של המערכת יודע בידיוק מה המהלך הזה יקדם – חיסכון של החברה על גב השליחים".

לדבריו, מטרת הקבוצה בטווח הארוך היא לארגן את שליחי החברה, וייתכן שאף לעתור לבית הדין לעבודה במטרה לבחון האם בין השליחים לחברה מתקיימים יחסי עובד מעביד.

בוהדעה לשליחים כתבה החברה כי "איזור הפעילות של תל אביב/גבעתיים/רמת גן הושק כאיזור הפעילות הראשון של וולט ומודל התשלומים בו נבנה אי שם בסוף 2018. לכן, בעקבות נסיונות של מודלים שונים בשאר איזורי הפעילות שלנו בארץ, הגענו להבנה כי המודל הקיים היום באיזור הפעילות ראשון לציון והשרון הוא המודל הנכון ביותר".

גורמים בוולט מסרו ל'דבר' כי 70% מהמשלוחים באזור תל אביב, גבעתיים ורמת גן הם מעל 1,250 מטר, וכי המעבר למודל המתגמל משלוחים ארוכים באופן טוב יותר, היה תוצאה של פניות שליחים בנושא לחברה ובחינת המודלים באיזורי הפעילות האחרים.

מבטחים את השליחים

וולט הודיעה, כאמור, החל מיולי, יהיו שליחי החברה מבוטחים כל זמן שיהיה זמינים באפליקציית השירות לספק משלוחים. ההודעה הגיעה אחרי ביקורת שספגה החברה על תנאי ההעסקה שלה.

הביטוח צפוי לכסות תאונות אישיות במקרה של נכות או מוות, ויהיה בתוקף עד 30 דקות לאחר ההתנתקות מהמערכת, במטרה לאפשר לשליחים להגיע הביתה בבטחה. לצד זאת, יבוטחו העובדים בביטוח צד ג' למקרים של פגיעה גופנית או פגיעה ברכוש של צד שלישי במהלך עבודתם.

בהודעה לשליחים, חידדה החברה כי יהיה שוני ביטוחי ביחס לשליחים המתניידים בסוגים שונים של כלי תחבורה, וכן כי הביטוח איננו מחליף את הביטוח העיסקי שעל השליחים לבטח עצמם בו בעת שימוש בכלי רכב מנועיים – אלא בא בנוסף אליו.

וולט שהוקמה ב-2014 בפינלנד, נכנסה לפעול בישראל ב-2018. החברה מבוססת על אפליקציה המקשרת בין לקוחות המעוניינים להזמין ארוחות, לבין שליחים המבצעים את המשלוח.  כחלק מ'כלכלת החלטורה', החברה מקפידה להבהיר כי היא אינה רואה בשליחים עובדים המועסקים בה, אלא כעצמאים נדרשים לרכוש מהחברה את הקופסה והחולצה הממותגות, ולספק לעצמם את אמצעי התחבורה עימו הם מבצעים את המשלוחים.

גם לאחר שיבוטחו בביטוח תאונות אישיות, לא יהנו השליחים מזכויות סוציאליות והגנות אחרות מהם נהנים עובדים שכירים – כגון הפרשות לביטוח הלאומי, לפנסיה, תשלום בגין ימי חופשה, מחלה והבראה, ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!