דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הספר של החופש הגדול

חינוך / ברשויות המקומיות חוששים שבית הספר של החופש הגדול לא יתחיל ב-1 ביולי: "בלבול במערכת"

שבוע להפעלת תכנית הקייטנות של משרד החינוך מתריע אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות: "לא כל הרשויות יהיו מוכנות" | אביב קינן, ראש מנהל החינוך בעיריית ירושלים: "מאמץ ניכר לגייס אנשי חינוך, פונים גם לסטודנטים"

ילדים משחקים במזרקה בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ילדים משחקים במזרקה בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

ברשויות המקומיות חוששים שהפעלת בית הספר של החופש הגדול, קייטנת הקיץ של משרד החינוך, לא תתחיל ב-1 ביולי כפי שקבע המשרד, ושלהיערכות יידרשו מספר ימים נוספים. בכלל הרשויות מתאמצים כרגע לגייס מורים וגננות ממערכת החינוך להדרכת עשרות אלפי הילדים, ולצידן סטודנטים לחינוך, מתנדבים וסייעות. משרד החינוך ביקש מהרשויות המקומיות להכין מתווה עבודה עד השבוע הבא, ולסיים את ההרשמה ב-30 ביוני. כרגע, נראה שחלק מהרשויות יבקשו הארכה, ויפתחו רק ב-5 ביולי.

במכתב ששלח אתמול (שלישי) יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הוא כותב: "אני מוצא לנכון לפנות אליך ולהביא לתשומת לבך כי לא כל רשויות החינוך המקומיות יהיו מוכנות ב־1 ביולי, ורצוי שתהיה תחנת כניסה נוספת לתוכנית ב־5 ביולי. צר לי שלא מצאת את הזמן להיוועץ עמנו, על מנת ללמוד את הקשיים והאפשרויות להפעלת התכנית שאנו פועלים במסירות כדי לבצעה במלואה". קמינסקי ציין כי "מנהלי אגפי החינוך מחוייבים לתוכנית ורוצים לקדמה".

"צריך לגייס בפועל את המורות לקייטנות, לבדוק אם יוכלו לעבוד בימים שהתווספו"

הקדמת התכנית יצרה אתגרים גדולים לאחראים על התכנית ברשויות המקומיות. "הודעה בסדר גודל כזה, שמגיעה שעה לפני כניסת שבת, לא עושה חסד גדול", אומר איציק עובדיה, מנכ"ל החברה העירונית לתרבות, ספורט ונופש בעיריית רחובות. "היא גורמת לבלבול במערכת ובקרב ציבור העובדים והעירייה". עובדיה אחראי על 26 קייטנות במסגרת בית הספר של החופש הגדול. כמו ברשויות מקומיות אחרות, הרישום לקייטנות נפתח כבר לפני יותר מחודש, אלא שהשינוי בלוחות הזמנים חייב את עצירת ההרשמה ופתיחתה מחדש כיוון שמדובר בפועל בקייטנה אחרת.

איציק עובדיה (צילום: אלבום פרטי)
איציק עובדיה (צילום: אלבום פרטי)

"אנחנו צופים גידול ברישום של 30% משנה שעברה, כלומר כ-6,500 ילדים שאיתם הולכים לעבוד 140 מורים וגננות במערכת. יש לנו רצון שכל מי שיעבוד אצלנו יהיה איש חינוך מקצועי שמקבל שכר, מלא ואנחנו כמעט ולא מסתמכים על מתנדבים", הוא מסביר את מורכבות המפעל. "לא מדובר רק בעניין תקציבי. מדובר פה בהיערכות כח אדם מאוד גדולה מהיום למחר, בעוד אנחנו מנסים לשמור על רמה גבוהה של איכות בשירות ולהביא את אנשי החינוך הכי טובים שלנו לעניין".

לדברי עובדיה, איוש המשרות החינוכיות הרבות בפרק זמן קצר הוא עניין מורכב. "את המורות צריך לגייס בפועל לקייטנות. בודקים איתן אם תכננו, ואם יוכלו, לעבוד בימים שהתווספו. האם נדרשות החלפות בין מורות? זו מערכת עתירת משאבים ושכר שתלויה ברישוי ופיקוח, וצריכה להתנהל בשקיפות. להגיד שאני מרוצה מההתנהלות? דברים כאלו לא אמורים להתנהל ככה. למזלנו התחלנו לעבוד בזמן, ולכן הגבנו בהתאם".

"מאמץ ניכר לגייס אנשי חינוך, פונים גם לסטודנטים"

בתנאי אי הוודאות שנוצרו, גם היערכות מראש לא פתרה את כל הקשיים. "כבר לפני שבועיים התחלנו עם ההכנות ל-1 ביולי, הייתה לנו תחושה שזו אופציה אפשרית" מספר אביב קינן, ראש מנהל חינוך בעיריית ירושלים, שנערך בימים האחרונים לקייטנות בהשתתפות 50 אלף ילדים – כפליים ממספר הילדים שהשתתפו בקייטנות של הרשות אשתקד.

הקייטנות בירושלים יתקיימו במאות בתי ספר וגנים עם צוות חינוך גדול של מעל ל-3,000 עובדים שמגויסים בימים אלו. "יש מאמץ ניכר לגייס לעבודה מורים ואנשי חינוך, הם הכי טובים ומתאימים לעניין, אבל אנחנו פונים גם לסטודנטים", מספר קינן. "אני יודע שבכל הארץ אומרים שמאוד קשה, אבל אנחנו עושים את זה בשמחה ובאהבה גדולה לתת לילדים את הכי טוב שאפשר". גם בירושלים נאלצו לפתוח מחדש את ההרשמה בעקבות השינוי בתאריך הפתיחה, אבל למרות הקושי המורגש ברחבי הארץ, לקינן חשוב להדגיש את הסיוע והשותפות שזוכים לו בעירייה מצד מטה משרד החינוך.

בית הספר של החופש הגדול היא תכנית קייטנות שמפעיל משרד החינוך בשיתוף הרשויות המקומיות, לתלמידים שסיימו כיתות א' עד ד', והשנה, לראשונה, גם לילדי הגנים. הפעילות ממוקמת במוסדות החינוך עצמם, עם צוות חינוכי המורכב ממורים וגננות ממערכת החינוך שבוחרים לקחת בה חלק, לצד סייעות מהרשויות המקומיות, סטודנטים ומתנדבים. השנה, בעקבות משבר הקורונה, ייעד משרד החינוך את התכנית להשלמת פערים לימודיים שנוצרו בתקופת הסגר, וכן למסגרת שתאפשר להורים לצאת לעבודה. עלויות התכנית מסובסדות בהתאם למצבו הכלכלי של היישוב.

התכנית תוכננה להתחיל לפעול ב-14 ביולי עד ה-6 באוגוסט, אך ביום שישי האחרון הודיע שר החינוך יואב גלנט שהיא תוקדם בשבועיים עקב החלטת בית הדין לעבודה  שמנעה ממשרד החינוך להאריך את שנת הלימודים בתיכונים, והובילה לביטול ההסכם עם הסתדרות המורים על הארכת שנת הלימודים גם ביסודיים ובגנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!