"אני מאוד מקווה שנצליח בכוחות משותפים שהשלם יהיה גדול יותר מסך חלקיו", אומרת עמית רוטברד, מבעלי הוצאת הספרים "בבל", על "הקולקטיב הספרותי", שיתוף פעולה טרי של 11 הוצאות ספרים עצמאיות, שנולד בימי הקורונה.

"תמיד דיברנו על כך שצריך להתארגן ולשמור על האינטרסים של ההוצאות העצמאיות וזה לא קרה", אומרת רוטברד, " בקורונה זה קרה ספונטנית, כשכל ההוצאות נסגרו מהיום למחר, ואנחנו, ההוצאות העצמאיות, המשכנו לפעול, וחופש הפעולה שלנו היה יותר גדול מבשגרה. מבחינתי, להצטרף להתארגנות זאת בחירה טבעית".

"ההתכנסות הייתה מקרית", משחזרת דורית תמיר, בעלת הוצאת הספרים "תמיר". "כשהתחילה הקורונה יזמתי סרטון שמעודד רכישה ישירה מההוצאות. פניתי למו"לים שישתתפו, יצרנו קבוצת ווטסאפ. אחרי שהסרטון עלה המשכנו לדבר".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ההמשך היה לגמרי פרקטי. "חברת השליחויות שעבדתי איתה קבוע לא הצליחה להתחייב בזמן הקורונה לשלוח את הדברים בפרק הזמן שרציתי", מספרת תמיר, "והתחלתי לעבוד עם חמוטל בן דב (בעלת הוצאת ספרים ומשחקים) שעובדת עם עוד הוצאות שהיו איתי בקבוצה. הצעתי להן שנעשה את השליחויות יחד ומשם זה התגלגל".

"תדמייני מרכבה רתומה לשלל בעלי חיים"

לכנס 11 הוצאות שלכל אחת תפיסת עולם משלה, דרך שבה היא בוחרת לפנות לקוראים, וסדר עדיפויות שונה, זה לא דבר פשוט. תמיר: "תדמייני מרכבה רתומה לשלל בעלי חיים שכל אחד מנסה למשוך לכיוון אחר. וברצינות, כל אחד רגיל לעבוד לבד ובקצב שלו. היו מלא ניסיונות התארגנות בשנים האחרונות, אבל בגלל שכל אחד מגיע עם אג'נדה היה קשה להגיע להסכמה".

ועכשיו?
"יש משהו נחמד בלעבוד עם אחרים, זה נורא כיף שאת לא עושה הכל לבד כמו תמיד. יש עם מי לסער מוחות ולהתייעץ. זו שותפות. יש חסרונות, אבל לביחדנס יש המון יתרונות. זה אתגר, אבל אתגר מתגמל".

יש משהו נחמד בלעבוד עם אחרים, זה נורא כיף שאת לא עושה הכל לבד כמו תמיד. יש עם מי לסער מוחות ולהתייעץ. זו שותפות"

רוטברד: "זה בגדר נס ש-11 הוצאות מדברות ביניהן, מתאמות ומגיעות להסכמות והכל בהרמוניה, שיתוף פעולה יוצא דופן. יש פה בסיס טוב לעתיד. אנחנו לומדים את רעיון השיתוף, מה אנחנו יכולים לעשות יותר טוב. הכל חדש לכולנו. זה תהליך למידה, ובהחלט יש מקום לאופטימיות כי ידינו לא כבולות. הבנו שאחרת לא נשרוד. המצב מאוד לא ברור, כן סגר, לא סגר. לאף אחד אין תשובות, כולם חיים מהיום למחר, ואנחנו מנסים להגיב למציאות".

"הביחד מאפשר לנו משהו יותר מגוון"

ליוזמה הצטרפו ההוצאות אסיה, לוקוס, תשע נשמות, אפרסמון, סיאל, עוץ, פרדס, קרן, רימונים וכאמור, תמיר ובבל. יחד הן הקימו אתר אינטרנט למכירה ישירה של ספריהן, ללא תיווך של רשתות המכירה הגדולות. "ברגע שאת קטנה", מסבירה תמיר, "את מסתגלת מהר יותר, כל הזמן מאלתרים. אני לא רואה הוצאה גדולה מקימה אתר בשבועיים".

מה מייחד את הספרים של ההוצאות שהצטרפו?
תמיר: "זו ספרות ייחודית שחשוב שתהיה קיימת, אחרת נשאר עם ספרות פופולרית, אבל פחות ייחודית. הוצאות עצמאיות, זו הגדרה רחבה שרלוונטית לסוג הספרות שאנחנו מוציאים, לסיכונים המקצועיים".

מתוך אתר האינטרנט של הקולקטיב הספרותי. תמיר: "אני לא רואה הוצאה גדולה מקימה אתר בשבועיים"

מלבד קניה ישירה מההוצאה, הקולקטיב מציע לקוראי ספרים דבר ייחודי: מבצעים על מארזים שכוללים ספרים מהוצאות שונות, בנושאים משותפים, כמו למשל ספרות מתח, ספרות אמריקאית, ספרות צרפתית, נשים, פנטזיה ועוד.

תמיר: "לכל אחד מאתנו הנגישות לקהל יותר קשה, והביחד מאפשר לנו משהו יותר מגוון ויותר גדול במשלוח אחד. אנחנו מציעים מארזים של כל ההוצאות לפי נושא במחיר יחסית זול. כשאת קונה מארז את נחשפת ליותר מגוון. זה מאפשר קניה מרוכזת".

ההתארגנות המשותפת מקלה גם על חלק מתהליך ההפצה של הספר. "הצלחנו לאסוף קהל בזמן קצר. אנחנו מגיעים לירידים ברחבי הארץ".

ואיך מסתדר העניין הכלכלי?
תמיר: "הכסף מכל ספר שנמכר מגיע להוצאה. כל אחד מאתנו מממן עלויות כמו משלוח וכד'. הוצאות קטנות עושות בדרך כלל כמעט הכל לבד, מנסים להוציא מינימום כדי לחסוך. ועכשיו, כשצריך משהו שעולה כסף, לדוגמה, אחזקת האתר והגרפיקה של האתר, מתחלקים בעלויות. אנחנו מקווים שבמשך הזמן העסק יחזיק את עצמו".

"הקוראים מצאו את הדרך הישירה אלינו"

רוטברד ותמיר אופטימיות לגבי העתיד הקרוב, ומדברות על הרחבת הקולקטיב. "אני מקווה שהאתר יגדל ונצרף אלינו עוד הוצאות", אומרת תמיר, "המטרה שלנו היא להיות אינקלוסיביים ולא אקסקלוסיביים, כרגע עצרנו את זה כי קשה להתנהל".

רוטברד: "הקהל שלנו היה קונה בעיקר בחנויות, וכעת יש שינוי. הרבה קוראים שלנו מצאו את הדרך הישירה אלינו. אנחנו מוציאים מעט ספרים בשנה, אנחנו נותנים שירות מעולה וגם אצלנו יש מבצעים ושולחים הביתה. בהחלט מרגישים את השינוי. הרבה קוראים חוזרים אלינו שוב ושוב, אולי זה הסימן".

המטרה השנייה שלנו היא לעודד סחר הוגן, שיקנו ישירות מההוצאה. ספר שנמכר ישירות מההוצאה מרוויח פי שלושה מספר שנמכר דרך חנות"

תמיר: "בזמן הקורונה, הקניות אונליין פרחו. עכשיו צריך לעודד את הקונים להמשיך. המטרה השנייה שלנו היא לעודד סחר הוגן, שיקנו ישירות מההוצאה. ספר שנמכר ישירות מההוצאה מרוויח פי שלושה מספר שנמכר דרך חנות".

רוטברד: "במשך שנים אמרנו שכל מה שאנחנו מבקשים זה לפעול בתנאים של מסחר הוגן. לא רוצים תמיכות, מענקים, טובות. פשוט רוצים שהספרים שלנו יזכו לייצוג הולם בחנויות, יחס הולם, מחירים הוגנים ושישלמו לנו כמו שצריך ובזמן ולא יעשו לנו תספורות".

המטרה: "לשנות את כללי המשחק בשוק לא הוגן"

רוטברד שואפת שההתארגנות תצמח לגוף משמעותי יותר בשוק הספרים בישראל. "אחת השאיפות היא לנסות ולשנות את כללי המשחק בשוק שהוא לא הוגן. זאת מטרה ראויה. כולם סובלים מזה. אנחנו עובדים בתנאי מסחר מאוד גרועים. קובעים לנו הכל. את המחירים, המבצעים, גובה העמלה, כל מיני חוקים. קובעים לנו כמה ספרים להדפיס, מחזירים לנו את מה שלא נמכר במצב לא מכיר.

"השטח של הספרים בכל הרשתות הולך ומצטמצם, אז ברור שמה שנשאר הולך קודם להוצאות הגדולות. הבעיה שלנו היא שאין לנו צ'אנס להתחרות כמו גדולים על תשומת הלב של הקורא. בחנויות ובמבצעים אנחנו תמיד האחרונים בתור".

לדבריה, התאחדות המו"לים לא מייצגת אותה ואת ההוצאות העצמאיות. "כולם חושבים שהתאחדות המו"לים היא האיגוד המקצועי של כל המו"לים. אבל ההתאחדות היא חברה בע"מ שמייצגת 35 מו"לים, שהם ההוצאות הכי גדולות. בחלק מהמקרים הבעלים או המנכ"לים יושבים עם שני כובעים, כובע של בעלי ההוצאות וכובע של בעלי הרשתות.

הבעיה שלנו היא שאין לנו צ'אנס להתחרות כמו גדולים על תשומת הלב של הקורא. בחנויות ובמבצעים אנחנו תמיד האחרונים בתור"

"יש למשל מונופול על שבוע הספר. אם אנחנו עושים אירועי מכירות, אסור לנו להשתמש במותג 'שבוע הספר', זה כמו ה'כשר' במסעדות. ההחלטות שמתקבלות שם משרתות את ההוצאות הגדולות והרשתות. לנו אין גוף שמייצג אותנו ודואג לאינטרסים שלנו".

"אם מחלקים את השוק לפי גודל ולא לפי ז'אנר, אפשר לצרף לוצאות העצמאיות את המתרגמים, את העורכות ואת החנויות העצמאיות, את כל מי שנתון לחסדי ההתאחדות שבכלל לא מייצגת אותו. פנינו גם לשר התרבות וביקשנו פגישה משלנו. יש כ-200 מו"לים פעילים והתאחדות מייצגת כ-35. ביקשנו להשמיע את קולנו".