דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי היא מכה לגלובליזציה

פרופסור כרמן ריינהארט, מאוניברסיטת הרווארד, צופה תקופה של אי ודאות וזעזועים בשווקים העולמיים. הברקסיט, היא טוענת, מהווה מכה קשה לגלובליזציה גם אם לא תבואנה בעקבותיו פרישות נוספות מהאיחוד האירופי.

סוחר במטבע חוץ בדרום קוריאה צופה בנפילת ערך הפאונד בעקבות הברקסיט צילום: סוכנות AP.
סוחר במטבע חוץ בדרום קוריאה צופה בנפילת ערך הפאונד בעקבות הברקסיט צילום: סוכנות AP.

הברקסיט, משאל העם על יציאתה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי זעזע את השווקים הפיננסיים ואת שוקי הסחורות ברחבי העולם. כמו במהומות פיננסיות קודמות, שלח ניצחון מחנה ה"עזיבה" משקיעים מפוחדים מסביב לעולם לחופי מבטחים מוכרים. ערכן של איגרות ממשלת ארצות הברית עלה והדולר, הפרנק השוויצרי והין זכו לעלייה ניכרת בערכם אל מול הפאונד הבריטי.

כרמן ריינהרט. צילום: יח"צ
כרמן ריינהרט. צילום: יח"צ

כשהלך והתבהר כי מחנה ה"הישארות" הפסיד, נראה כי ערך הפאונד בדרכו להשוות את הפיחות ההיסטורי ב-14% של משבר השטרלינג ב-1967. אך 'רכבת ההרים' שאנו רואים כעת בשוקי ההון העולמיים אינה תוצאה ייחודית של הברקסיט.

מה שכן ייחודי, ומרחיק לכת במיוחד בהשפעתו, הוא התקדים שקבע הברקסיט למדינות, או אזורים, אחרים ביחס לאפשרות "לצאת" מההסדרים הכלכליים והפוליטיים שבהן הן נמצאות – כמו סקוטלנד וצפון אירלנד בממלכה המאוחדת או קטלוניה בספרד. הגבולות הקיימים של מדינות הלאום עשויים להיות משורטטים מחדש או להפוך להיות מגודרים לחלוטין, אם מדינות חברות מתוסכלות תיכנענה לדחפים לאומניים פנימיים ותוותרנה על הניסיון רב השנים להביא לאיחוד באירופה. וכפי שמראה מסע הבחירות של דונלד טראמפ לנשיאות, דחפים מעין אלה קיימים גם מעבר לאירופה.

השפעותיו המערכתיות של הברקסיט על השווקים הפיננסיים, המסחר ומעבר חופשי של עובדים ועבודה מסמנות נסיגה משמעותית של הגלובליזציה. השלכותיו של הברקסיט לא תתפשטנה באותה מהירות כמו משברים פיננסיים מובהקים. אך תגובות הלוואי למהלך לא תיעלמנה בקרוב.

הסדרי הסחר, הפיננסים וההגירה של הממלכה המאוחדת מסובכים ומבוצרים מדי מכדי שייפתרו במשא ומתן מהיר. בינתיים, סביר להניח שיוקפאו עסקאות חוצות-גבול רבות של טובין, שירותים ונכסים פיננסיים. אפילו אם לא יהיו עוד רגעי "יציאה" במקומות אחרים באירופה, יש סבירות גבוהה כי צפויה תקופה ארוכה של חוסר ודאות בשוקי ההון העולמיים.

חשוב לזכור כי הגלובליזציה לא החלה בדור הנוכחי. שלהי המאה ה-19, על אף המגבלות הטכנולוגיות, היו עידן של עלייה בסחר הגלובלי. גלי הגירה גדולים שינו משמעותית את ההרכב הדמוגרפי של ארצות הברית וחלקים נוספים של צפון אמריקה ודרומה. לונדון הייתה לביתה של תעשיית פיננסים גלובלית, כפי שהייתה מאז ניצחה בריטניה במלחמות הנפוליאוניות.

מלחמת העולם הראשונה סיימה את גל הגלובליזציה המוקדם הזה; ואפילו עם סיום המלחמה ושובו של השלום לא התאושש העולם באמת. השפל הכלכלי בבריטניה בשנות העשרים, ושל שאר העולם בשנות השלושים, הביא עמו גל עולמי של מכסי מגן ומדיניות כלכלית המתמקדת בשוק המקומי. המסמר האחרון בארון הקבורה של הגלובליזציה ננעץ עוד לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. על אף שלא הייתה זו הסיבה המקורית או היחידה לקריסה הכלכלית העולמית, ישנה הסכמה רחבה בין היסטוריונים וכלכלנים שקובעי המדיניות באותו הזמן הפכו את המצב לגרוע הרבה יותר.

אחרי מלחמת העולם השנייה, החלה מחדש האינטגרציה הגלובלית, תחילה בסחר ומאז שנות השמונים גם בפיננסים. במהלך תקופה זו, הֵקיץ המרכז הפיננסי בלונדון משינה ארוכה ועזר לממלכה המאוחדת להפוך לאחד מעמודי התווך של כלכלה פוליטית חדשה, בעלת רמה גבוהה של אינטגרציה בינלאומית. לפני המשבר הפיננסי של 2009-2008, מרבית האינדיקטורים של הפעילות הכלכלית הגלובלית הגיעו לרמות שיא חדשות, תופעה לה תרם מהלך האיחוד באירופה באופן משמעותי. אך עם תחילתו של המשבר, הצטמק המימון חוצה הגבולות באירופה ומדינות גוש האירו, שכלכלותיהן היו ממונפות במידה רבה, החלו לאבד גישה לשוקי ההון העולמיים וחשש מחדלות פירעון פרטית ולאומית עמד במרכז הבמה.

המשבר הפיננסי הביא לצניחה החדה ביותר של מספר כלכלות בו-זמנית, מאז השפל הגדול בשנות השלושים. הסחר הגלובלי עדיין לא חזר למסלולו הקודם. מאז 2008, עלה נפח הייצוא בשיעור של קרוב לחצי מהשיעור השנתי שלפני המשבר. אירופה עצמה חוותה האטה חדה יותר.

ייחודי, ומרחיק לכת במיוחד בהשפעתו, הוא התקדים שקבע הברקסיט למדינות, או אזורים, אחרים ביחס לאפשרות "לצאת" מההסדרים הכלכליים והפוליטיים שבהן הן נמצאות

המשבר הפיננסי הנחית מכה משמעותית לגלובליזציה, בייחוד במונחים של סחר ופיננסים. כעת הנחית הברקסיט מכה נוספת והוסיף את ומעבר חופשי של עובדים ועבודה לרשימה.

שווקים פיננסיים מתקשים להתמודד עם חוסר ודאות. כאשר העולם כבר עומד בפני צמיחה חלשה ורמות נמוכות של השקעה, כל תכנית ראויה לבקרת נזקים חייבת לכלול פתרון מהיר ליחסיה של בריטניה עם האיחוד האירופי. כל עיכוב עשוי לגרום לתסכול נוסף וסיכוי גבוה למדיניות תגמול של חברות באיחוד. הדבר האחרון שמישהו צריך הוא תהליך גירושין פוליטי של שן-תחת-שן שרק יעמיק את קווי השבר, המתרחבים גם ככה, של הכלכלה הגלובלית.


כרמן ריינהארט היא פרופסור למערכת הפיננסית הבינלאומית בבית הספר לממשל ע"ש קנדי באוניברסיטת הרווארד.

פורסם במקור ב- Project Syndicate

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!