דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים בקורונה / עובדים פלסטינים יחויבו לשהות בישראל 3 שבועות ברצף

משרד הבריאות מחדש את הנוהל מתחילת התפרצות המגפה שחייב את העובדים ללון בישראל, החל מראשון הקרוב | תקנות שאושרו במאי מחייבות את המעסיקים לבטח את העובדים בביטוח בריאות, ומגדירות תנאים ללינה והסדרי אכיפה

עובד פלסטיני במעבר מיתר בחברון, 5 במאי 2020. למצולם אין קשר לכתבה. (צילום: וויסאם חשלאמון/פלאש90)
עובד פלסטיני במעבר מיתר בחברון, 5 במאי 2020. למצולם אין קשר לכתבה. (צילום: וויסאם חשלאמון/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות חוזר להתנות כניסת עובדים פלסטינים לישראל בשהות של שלושה שבועות רצופים, עקב העלייה בשיעורי החולים בקורונה. לפי הודעת המשרד מהיום (חמישי), החל מראשון הקרוב יידרשו עשרות אלפי פלסטינים העובדים בישראל בשהייה הכוללת לינה ולא יוכלו לשוב מדי יום לבתיהם בשטחי הרשות, כפי שהורה המשרד בתחילת התפרצות המגפה בחודשים מרץ ואפריל.

בהתאחדות בוני הארץ הודיעו על תמיכתם במהלך. נשיא ההתאחדות ראול סרוגו אמר: "ההחלטה של משרד הבריאות והמל"ל היא צעד נכון וההתאחדות תפעל בשיתוף פעולה עם הממשלה לצורך הפחתת התפשטות הקורונה, כפי שעשתה לאורך כל משבר הקורונה עד כה".

למרות שהעובדים הפלסטינים נדרשו ללון בישראל בחודשים מרץ ואפריל, רק בסוף מאי אישרה הממשלה תיקון לתקנות שעת חירום המחייב לבטח אותם בביטוח בריאות ישראלי. לאישור התקנות קדמה עתירה לבג"צ של ארגון קו לעובד וארגונים חברתיים נוספים.

התקנות הגדירו גם את תנאי המגורים המחייבים לעובדים הפלסטינים. על המעסיקים נאסר להלין למעלה משישה עובדים בחדר, והם נדרשים לספק לכל עובד מרחב אישי של לפחות 4 מטרים רבועים, מיטה, כלי מיטה ושמיכות. על המגורים להיות מאווררים, מופרדים ממקום ביצוע העבודה באופן שיגן על העובדים מפני סכנות פיזיות ותאונות. כמו כן, עליהם לכלול כיור וכיריים על כל תשעה עובדים, כלי אוכל במספר הנדרש, ומקרר, למעט במקרים בהם המעסיק הוא המספק את ארוחות העובדים. במבנה יש לספק חדר או מקום המיועד לאכילה ובו מקום ישיבה נפרד לכל עובד.

המעסיקים נדרשים גם לספק תאורה, חשמל שירותים, מקלחות עם אספקת מים חמים המספיקה לכמות העובדים, מכונת כביסה, אספקת מי שתייה וביוב ולדאוג לפינוי מפגעים תברואתיים.

התקנות מגדירות כי בתקופת הקורונה יוסמכו עובדי מדינה שהם מפקחים מטעם משרד החקלאות ומשרד הבינוי והשיכון, במטרה לסייע בפיקוח ולאכוף את קיומן. זאת, לצד פקחי משרד העבודה ופקחי רשות האוכלוסין המוסמכים לפקח ולאכוף את קיום ההתחייבויות כלפי מעסיק של עובד זר על-פי חוק.

בתחילת התפרצות הקורונה הוגדר ענף הבניין כחיוני והעבודה בו נמשכה גם במהלך תקופת הסגר בישראל. אך עקב האיסור על כניסה ויציאה של עובדים, בשילוב חודש הרמאדן שחל באפריל, חווה הענף מחסור חמור בעובדים פלסטינים. בהתאחדות בוני הארץ טענו כי בשיא המשבר ירד היקף הפעילות בענף עד ל-35% בלבד מההיקף הרגיל, והזהירו כי הדבר עשוי לגרום לאיחורים במסירת הדירות. ואכן, השבוע המליצה ועדה בין משרדית לקבוע הוראת שעה שתאריך עבור הקבלנים את האפשרות לאחר במסירת דירה ב-60 יום נוספים, מעבר ל-60 הימים הקבועים בחוק כיום, מבלי שיחויבו בתשלום פיצויים מוגברים.

בוועדה שבה ישבו נציגי האוצר, משרד השיכון, משרד המשפטים וכן הרשות להגנת הצרכן. נציגות התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהופיע בפניה טענה כי האיחורים במסירת הדירות עלולים להגיע אף לחצי שנה, אולם סקר שערך משרד השיכון האריך כי העיכוב הממוצע יהיה של חודשיים-שלושה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!