דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / בני נוער נגד הבנייה בהרי ירושלים: "התכנית תפגע קשות במעיינות"

מאות בני נוער ירושלמים יפגינו היום (ה') בשעה 16:00 כנגד תכנית פיתוח 5,000 יחידות דיור ברכס לבן שבמערב ירושלים | אודליה רובינס - מורגנשטרן: "בגלל שאני רוצה לגור פה עוד 20 שנה, אני מתנגדת לבנייה"

בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: מטה המאבק)
בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: מטה המאבק)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"אני יודעת שאני בת 16, אבל מה שיש לי להגיד זה חשוב". את המשפט הזה יצא לאודליה רובינס – מורגנשטרן, תושבת ירושלים, להגיד ללא מעט אנשים, כולל בכירים בעיריית ירושלים, במסגרת מאבק שמנהלים אודליה וחבריה, בשיתוף החברה להגנת הטבע וקבוצת "מצילים את הרי ירושלים", כנגד תכנית פיתוח 5,000 יחידות דיור ברכס לבן שבמערב ירושלים, המאיימת, לטענתם, על הטבע הירושלמי והמעיינות, שהם מסמלי האזור ואחת מהאטרקציות המרכזיות שבו. היום (חמישי) בשעה 16:00 מארגנים בני הנוער הפגנה מול ישיבת ועדת הערר של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שתדון בתכנית הפיתוח.

"אני מאוד אוהב את מעיינות ירושלים, מאוד מחובר לחלק הזה של ירושלים" מספר ל'דבר' ירדן רוזנבליט (17) גם הוא תושב ירושלים. "אנחנו בני נוער רוצים להישאר כאן בעתיד. המעיינות הן חלק מירושלים ואנחנו רוצים לשמור עליהם". הוא מזהיר כי, "צעירים לא ירצו לגור בירושלים אם יהרסו את המעיינות. אני לא ארצה לגור כאן בעתיד אם המעיינות והטבע לא יהיו חלק ממנה. אם חלק מהתרבות ירושלמית הזאת שגדלתי עליה תיעלם".

מפת איומי הפיתוח על הרי ירושלים (החברה להגנת הטבע)
מפת איומי הפיתוח על הרי ירושלים (החברה להגנת הטבע)

"ירושלים הרים סביב לה" כתוב בספר תהילים, בשנים האחרונות מצוקת הדיור וקצב הגדילה של ירושלים, העיר הגדולה בישראל, הובילו את מתכנני העיר לבחון את הרחבת העיר על חשבון הרי ירושלים הסובבים אותה. לפי התכניות השונות, עתידות לקום במערב ירושלים מספר שכונות שייבנו על שלוחות ההרים שכעת משמשות שטח טבעי ומסדרון אקולוגי לבעלי חיים רבים, חלקם בסכנת הכחדה. מלבד תכניות לפיתוח במצפה נפתוח, מבשרת דרום, מורדות עין כרם, התכנית על רכס לבן, שלוחה מערבית של הרי ירושלים היא המתקדמת ביותר, וכעת עומדת בוועדת ערר לאחר שאושרה בוועדת המחוזית לתכנון ובנייה.

"הטבע שיש מסביב לירושלים זה החמצן שלנו"

בחברה להגנת הטבע שמנהלת מאבקים נגד תכניות פיתוח שונות במערב ירושלים משנה שנים מזהירים כי הבנייה המסיבית של השכונות במערב העיר תביא להיעלמותם של השטחים הפתוחים בהרי ירושלים ותפגע קשות בבעלי החיים, והצמחים הנדירים והייחודים שיש באזור, בהם צבי הארץ ישראלי שנמצא בסכנת הכחדה עולמית. עוד מזהירים בחברה להגנת הטבע מפני הרס של אתרי מורשת חקלאית קדומה של חקלאות טרסות מימי בית ראשון שנמצאים כמעט רק באזור מערב הרי ירושלים.

התכנית גם עלולה לפגוע במעיינות הרבים באזור, בהן עין לבן המפורסם, שעלולים להתייבש עקב הבנייה שתמנע חלול של מי גשם לקרקע. "רכס לבן זה מקום נורא יפה, זה מקו אותנטי. זה מקום שמביא לי רוגע ושקט פנימי. פתאום אתה יכול לנשום ביחד עם חברים אחרי צהריים במעיין. הטבע שיש מסביב לירושלים זה החמצן שלנו" אומר ירדן, שהוא ואודליה חברים גם בחוגי הסיירות של הקק"ל ומטיילים לעתים תכופות בטבע הירושלמי.

מעיין "עין לבן" ברכס לבן בהרי ירושלים. 14 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מעיין "עין לבן" ברכס לבן בהרי ירושלים. 14 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"זה שאכפת לנו מהטבע לא אומר שלא אכפת לנו ממצוקת הדיור. הפוך, בגלל שאני רוצה לגור פה עוד 20 שנה, אני מתנגדת לבנייה" אומרת אודליה, ומוסיפה כי, "בבנייה הזאת לא חתום ולא רשום בשום מקום שיהיו דירות במחיר זמין לצעירים. שכונת פרברים זה לשים פלסתר על מצוקת הדיור. אנחנו מציעים לפתח את העיר מבפנים. זה מה שימשוך צעירים לעיר. יש איפה לבנות". במטה המאבק, ובחברה להגנת הטבע מציינים כי ניתן לבצע תכניות התחדשות עירונית וישנן עוד עתודות קרקע בתוך העיר שלא מצריכות התרחבות להרי ירושלים.

"הידיעה שאני הבאתי עשרות אנשים למאבק הזה היא עצמתית"

בזמן שתכנית רכס לבן התקדמה בשלבי האישור שלה, מצאו את עצמם בני הנוער, אודליה, ירדן וחברים נוספים בקדמת המאבק נגד התכנית. בלהט רב, בקיאות רבה בנושאי תכנון, בנייה ואקולוגיה ושליטה במדיות חברתיות, הצליחו בני הנוער לעורר את תשומת הלב של רבים לנושא. הם פתחו עמוד אינסטגרם שבו החלו את "אתגר המעיינות" שצבר מאות שיתופים ולייקים. לצד זאת לא שכחו בני הנוער את השטח, ויצאנו להפגנות מול מקבלי ההחלטות, מסעות הסברה, תליית שלטים ואפילו הסתננו לישיבת מועצת העירייה. "מאבק חברתי עושים עם 'אימוג'י' אבל יש גם פעילות בשטח, להתקשר לפוליטיקאים, להסביר לאנשים, לתלות שלטים וכמובן להפגין" אומרת אודליה.

"יש את הסטיגמה שאנחנו כל היום ברשתות, אבל אנחנו אלה שמובילים את המאבק הזה." מצהיר ירדן. "אני בעיקר עבדתי ואני עדיין עובד על הפצה אני מנסה להגיע לכמה שיותר אנשים ובני נוער. אני אחד המנהלים של חשבון אינסטגרם שלנו. אני מדבר עם עשרות בני נוער כל כיום. דיברתי עם מאות בני נוער בשבועות האחרונים".

אודליה רובינס – מורגנשטרן וירדן רוזנבליט בהפגנת בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: אלבום פרטי)
אודליה רובינס – מורגנשטרן וירדן רוזנבליט בהפגנת בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: אלבום פרטי)

"מצאתי יכולת שלא חשבתי שיש לי. וזה לא להתעלם מזה שאני בת 16 אלא דווקא להישען על זה", מתארת אודליה את כוחה כבת נוער דווקא אל מול סוגיה שנתפסת כחלק מעולם המבוגרים. "אין לי מה להפסיד כאן. הפוליטיקאים יכולים לאבד משרות לי אין שום בעיה להגיד דברים שגורמים לאנשים לא להסכים איתי".

"הצעירים לא יגורו בעיר אם הטבע לא יהיה חלק ממנה"

אודליה מתארת בנוסף את המאבק כמקום לגדילה ושיעור לחיים והגדלת תחושת המסוגלות. "הידיעה שאני הבאתי עשרות אנשים למאבק הזה היא עצמתית. נכנסתי למאבק חצי בטעות ובחיים לא ציפיתי לצאת עם כך כל הרבה ניסיון, לדבר מול אנשים שלא מסכימים איתי, בקבוצות גדולות אני די ביישנית, ופתאום לבוא בביטחון ולהגיד את מה שאני יודעת וחושבת שהוא נכון. אפילו הסתננתי לישיבת מועצת העירייה" היא מספרת בהתרגשות.

הפגנת בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת בני הנוער במאבק "מצילים את הרי ירושלים" (צילום: אלבום פרטי)

בעבור ירדן, המחאה הייתה גם שיעור מעשי באזרחות, "המורה שלי לאזרחות הוא כל הזמן אומר לנו שמה שהוא מלמד בכיתה זה לא האזרחות האמתית. האזרחות האמתית זה להשתתף בפעילות חברתית בשטח. פתאום נהייתי פעיל סביבתי וזה הרבה יותר מלמד אותי על אזרחות ואני גם מבין יותר".

הבוקר, עוד הספיקו שניהם להפגין עם עוד עשרות פעילים בקבלת הפנים לדיון, ובהפגנה המרכזית מול הדיון הם מצפים למאות משתתפים. לאחר מכן, יתפנו אודליה ירדן, שמסיימים כיתה י"א ושאר חבריהם בתקווה גם לבגרויות השונות, בידיעה שהשפיעו על עתיד העיר בהם חולמים לגור. "דור העתיד והצעירים לא יגורו בעיר אם הטבע לא יהיה חלק ממנה. העיר הזאת תהפוך לזקנה וענייה אם לא יהיה כאן הטבע" מסכם ירדן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!