דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נגיף הקורונה / אחיות שמבצעות חקירות אפידמיולוגיות מתריעות על עומס יתר

מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת בריאות הציבור של הסתדרות האחיות: "אין כוח אדם, ומשרד האוצר מייבש אותנו בצורה שיטתית" | לדבריה, הפתרונות שמשרד הבריאות הציע עד כה אינם יעילים: אחיות טיפת החלב, שגם הן סובלות ממחסור בכח אדם, צריכות לעסוק בחיסון תינוקות וסטודנטים דורשים הכשרה ארוכה מדי

אחיות לשכות הבריאות המבצעות את הבדיקות האפידמיולוגיות מתריעות כבר חודשים על עומס יתר (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
אחיות לשכות הבריאות המבצעות את הבדיקות האפידמיולוגיות מתריעות כבר חודשים על עומס יתר (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו הקו הראשון של מערכת הבריאות מול חולי הקורונה ומתעלמים מאיתנו," אומרת ל'דבר' מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת בריאות הציבור של הסתדרות האחיות, על אחיות לשכות הבריאות. האחיות שלקחו על עצמן כעת גם את ביצוע החקירות האפידמיולוגיות שמזהות מי נחשף לחולה קורונה מאותו וצריך להיכנס לבידוד – הכלי המרכזי לקטיעת שרשרת ההדבקה בנגיף הקורונה – מתריעות כבר חודשים על עומס יתר שעלול להוביל לקריסתו של המערכת החיונית שהן מפעילות. 

מוריה אשכנזי יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור (צילום: אלבום פרטי)
מוריה אשכנזי יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור (צילום: אלבום פרטי)

כבר התגלו מקרים בהם אנשים גילו במקרה שהיו במגע עם חולה קורונה, ואף אחד מלשכות הבריאות לא יצר איתם קשר. שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס השבוע לבעיות אלה באמירה, "ודאי שיכולות להיות תקלות" במערך החקירות. אשכנזי טוענת כי העמדה שמשרד הבריאות מביע כלפי בעיות אלה לא מתאימות להיקף המשימה. לדבריה המחסור בכוח אדם בריאות הציבור עלול לפגוע בשירותים החיוניים של טיפות החלב, ועל משרד הבריאות לגבש תכנית רב-שנתית להגדלת כוח האדם הקבוע בלשכות הבריאות. "אין כוח אדם, ומשרד האוצר מייבש אותנו בצורה שיטתית," אומרת אשכנזי.

יש רק 27 אחיות לשכת הבריאות האמונות על חקירות אפידמיולוגיות, ועם העלייה בתחלואה יש מאות חקירות לבצע כל יום. כל חקירה לוקחת כשלוש שעות. בתגובה למשבר, משרד הבריאות הורה על הכשרתם של אחיות טיפות החלב לביצוע חקירות אפידמיולוגיות גם הן במידת הצורך, ועל קליטת 273 סטודנטים לרפואה ולסיעוד שיוכשרו לביצוע החקירות. אך לפי אשכנזי, פתרונות אלה לא מספיקים. הסטודנטים התחילו השבוע את הכשרתם, שתימשך עוד שבועיים. רק עם סיומה הם יוכלו לתגבר את מערך החקירות שכבר מתקשה להתקיים – שבועיים שכנראה יהיו קריטיים לשליטה על העלייה הנוכחית בתחלואה. על פי החישוב, כשהסטודנטים יוכשרו ייקח להם חמש שעות לבצע כל תחקיר, לעומת שלוש שעות לתחקיר עבור אחות מנוסה. 

אחות טיפת חלב מעניקה חיסון פוליו לילד. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
אחות טיפת חלב מעניקה חיסון פוליו לילד. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)

 

לפי אשכנזי, תגבור המערך על ידי אחיות טיפות החלב הוא פתרון עוד יותר בעייתי. ההחלטה לקרוא לאחיות טיפות חלב לבצע חקירות היא החלטה נקודתית של כל לשכת בריאות מחוזי. כשזה קורה, על פי אשכנזי, מרפאות טיפות החלב, שגם הן בתת איוש, נפגעות ביכולתן לבצע את משימתם הקריטית של חיסון אוכלוסיית הילדים.

"הגיע הזמן ליצור הערכות מקצועית לתחום האפידמיולוגיה המונעת," אומרת אשכנזי. "ברור שמערכת החינוך צריכה לגדול בהתאם לאוכלוסיה, אבל את מערכת טיפות החלב ולשכות הבריאות לא מגדילים בהתאם לאוכלוסיה. אנחנו מקוות שהמנכ"ל והשר החדשים יעצימו את תחום בריאות הציבור כדי שנוכל לתת את השירות הנדרש."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!