דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלה עולמית / קרן המטבע מזהירה: הבנקים המרכזיים מנפחים בועת ענק בשוק ההון

"יש צורך בזהירות כדי להימנע מהצטברות סיכונים בשוק ההון, שנמצא במצב של הקלות מוניטריות משמעותיות", נכתב בדו"ח של קרן המטבע הבינלאומית

בניין קרן המטבע העולמית. משקל הוצאות המדינה מהתוצר בישראל צפוי לרדת לשפל היסטורי (צילום: Jer123 / Shutterstock.com)
בניין קרן המטבע העולמית. משקל הוצאות המדינה מהתוצר בישראל צפוי לרדת לשפל היסטורי (צילום: Jer123 / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

דו"ח חדש של קרן המטבע הבינלאומית מזהיר כי העליות האחרונות בשוקי ההון העולמיים אינם משקפים את מצבה האמיתי של הכלכלה, ומהווים למעשה הימור שעלול לפגוע עוד יותר בהתאוששות ממשבר הקורונה. חוקרי הקרן טוענים בעדכון החצי שנתי לדו"ח היציבות הפיננסית העולמית, כי תנופת ההשקעות הפיננסיות שהחלה בעקבות הסיוע המוניטרי של הבנקים המרכזיים בעולם עלול להוות בועה, שפיצוצה עלול להביא לפגיעה נוספת בכלכלה העולמית והארכת המשבר הכלכלי.

על פי הדו"ח, מאז חודש ינואר הזרימו הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם כ-6 טריליון דולר לשוקי ההון, במטרה למנוע ממשבר הקורונה לגרום גם למשבר פיננסי, מה שעלול היה להחריף עוד יותר את הפגיעה הכלכלית של התפרצות הנגיף. מהלך זה אכן הצליח, ולעומת הכלכלה הריאלית, שנכנסה למיתון במרבית המדינות העשירות בעולם, דווקא שוק ההון נהנה מעליות בחודשים האחרונים, כשערכי המניות חזרו כבר ל-85% מערכם לפני המשבר.

בדו"ח כותבים חוקרי הקרן כי העליות האחרונות בשוק ההון הן הימור על כך שהבנקים המרכזיים ימשיכו לספק סיוע לשווקים, ולא יפעלו כדי לצמצם את הסיכון מהיווצרות בועה. למעשה, על פי קרן המטבע מצב זה עלול להכניס את הבנקים המרכזיים למלכוד: מצד אחד הסיוע המוניטרי ממריץ את שוק ההון ומייצר פעילות פיננסית שאינה מגובה על ידי המציאות הכלכלית (בועה), ומצד שני, ניסיון להפחית את הסיכון הפיננסי על ידי הפחתת הסיוע המוניטרי עלול להביא לפיצוץ הבועה, ופגיעה נוספת בהתאוששות הכלכלית.

הקרן הזהירה מפני המשך אי ההתאמה בין שוקי ההון לבין הכלכלה הראלית, שעלול להביא בהמשך לקריסה פיננסית ופגיעה נוספת בהתאוששות כלכלות העולם ממשבר הקורונה. "נראה שהמשקיעים צופים התאוששות מהירה," כותבים החוקרים. "ציפייה זו יוצרת אי התאמה בין הערכת הסיכונים בשוקי ההון לבין המציאות הכלכלית בפועל".

חוקרי קרן המטבע המליצו שקובעי המדיניות יפעלו כדי לצמצם את היקף ההקלות המוניטריות ברגע שהסכנה המידית של המגפה תחלוף. "השימוש חסר התקדים בכלים מוניטריים בלתי שגרתיים היה ללא ספק יעיל בהגנה על הכלכלה העולמית מפני נזקי המגפה והוריד את רמות הסיכון המיידיות למערכת הפיננסית. עם זאת, יש צורך בזהירות כדי להימנע מהצטברות סיכונים בשוק ההון, שנמצא במצב של הקלות מוניטריות משמעותיות" והוסיפו כי "כאשר ההתאוששות תהיה בעיצומה, על קובעי המדיניות להתייחס באופן דחוף לסיכונים הפיננסיים החדשים, שעלולים להיות הבסיס לפגיעה עתידית בצמיחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!