דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוח יצירה

רוח יצירה / "שמעתי כל כך הרבה מורות אומרות שמישהו חייב לכתוב סטנדאפ על חדר המורים - אז עשיתי את זה"

ניר שוורצמן. "עולים לי רעיונות כל הזמן. מה שטוב זה ששנת הלימודים מחזורית. בכל שנה יש את אותו הדבר, כמו בספר תורה" (צילום: דוד טברסקי)
ניר שוורצמן. "עולים לי רעיונות כל הזמן. מה שטוב זה ששנת הלימודים מחזורית. בכל שנה יש את אותו הדבר, כמו בספר תורה" (צילום: דוד טברסקי)

כשהוא לא מלמד אנגלית, המורה ניר שוורצמן מופיע מול צוותים חינוכיים בכל רחבי המדינה ומתחזק את "ממים של מורים", עמוד פייסבוק עם מעל ל-20 אלף עוקבים | "מה מצחיק במורים? השתלמויות, תורנות חצר, משכורת, משרד החינוך, הכל הכל הכל"

דוד טברסקי

"בוא נעשה כמו בגיא פינס", אומר ניר שוורצמן (36), מורה, סטנדאפיסט והיוזם, הכותב, הגרפיקאי והמשווק של עמוד הפייסבוק המצליח 'ממים של מורים', בעודו מקליד עוד פוסט מהיר שהגה תוך כדי אימון במכון הכושר. "כמה לייקים לדעתך יהיו לפוסט הזה בסוף הראיון?"

הוא מתגורר בצפון הישן של תל אביב, נשוי לקלינאית תקשורת ובשעות בהן הוא לא מלמד אנגלית בתיכונט תל אביב, הוא כותב בדיחות, איתן הוא מופיע מול צוותים חינוכיים בכל המדינה.

מה מצחיק במורים?
"חדר המורים, השתלמויות, הקראות, סקירות, צילומים, תורנות חצר, משכורת, שר החינוך, משרד החינוך, תקשוב, מישוב, הכל הכל הכל.

"שמעתי לאורך השנים כל כך הרבה מורות אומרות – 'וואו, מישהו חייב לכתוב סטנדאפ על חדר מורים, כשאני אצא לפנסיה אני אכתוב משהו מצחיק', ואני אמרתי לעצמי שכנראה צריך לעשות את. אז הלכתי ועשיתי את זה".

יש נושאים רגישים?
"מישהי אמרה לי פעם, רק אל תדבר פה על המיצב כי הוא היה גרוע. אז לא דיברתי עליו. לפני חודשיים מישהי אמרה לי – אל תדבר על מורות פורשות, כי הפרישו כאן הרבה מורות. הופעתי בכנס של מורים לשל"ח, כולם עם סנדלי שורש. איך אפשר לא לצחוק על זה? ואז אתה שואל את עצמך, לצחוק או לא? נגיד על מורים לספורט אני צוחק הרבה ויש כאלה שממש זורמים ומחזירים לי וצוחקים ויש כאלה שקצת רגישים אז אני משחרר".

ולמי אתה מציג את החומרים שלך?
"יש לי חברים בוואטסאפ שאני שולח להם דברים אבל לפני המופעים אני מופיע בעיקר מול אשתי".

כולם מוזמנים לעמוד האמן שלי!ניר שוורצמן – המורה שעושה סטנדאפ למורים.אשמח אם תפיצו ותשתפו :)

Posted by ‎ממים של מורים‎ on Monday, September 11, 2017

מתי התקופות העמוסות?
"אני חי בסבבי הופעות. חדרי מורים, מסעדות, אירועים מיוחדים – כל מקום שיזמינו.  עכשיו יש תקופה עמוסה כי סוף השנה, גם בתחילת השנה, בחנוכה, בפורים וסביב יום המורה. אני מופיע בכל רחבי הארץ ומשתדל כמה שיותר. לפעמים שתיים או שלוש הופעות ביום. רק שימשיך ככה. יש איזה 5,000 בתי ספר, צריך להספיק את כולם".

ההבדל בין מורה לסטנדאפיסט

למורה אסור לשעמם לרגע, זו מעבדת הכשרה לא רעה לסטנדאפ.
"אתה יודע מה ההבדל בין להיות מורה ללעשות סטנדאפ? כשאתה מורה, לא אני, מישהו אחר, אתה יכול להיות גרוע, להגיד לילדים לפתוח את הספר לעבודה ולהגיד להם דברו איתי בעוד 40 דקות, והשכר ידפוק והכל יהיה סבבה. בסטנדאפ אתה כל פעם נבחן מחדש, ערב אחרי ערב, או בצהריים. למרות שצחקו לפני שעה בהופעה, זה לא אומר שעכשיו יצחקו".

קורה לך שאתה מופיע ויש שקט בקהל?
"הייתי פעם בהיי מטורף במשך שבוע על הופעה מול מורים שהייתי בטוח שתלך מעולה וזו פשוט הייתה התרסקות טוטלית – יש מעט מקרים כאלה, אבל זה קורה וזה הכי מביך. זה מורים שלא באו לערב במה פתוחה. הם באו לערב צוות, שילמו, ואז אני בא, ובדיחה לא עובדת, עוד אחת לא עובדת, עוד אחת ואז כזה, אוו פאק, יש לי עכשיו 50 דקות לעשות את זה, איזה משפיל זה. אני שם את הנשמה שלי".

נשמע נורא, מה עושים?
"היו כמה פעמים שאמרתי 'אני רואה שזה הערב הכי גרוע שהיה לכם אי פעם, נתקדם מפה, אל תשלמו לי, בואו נראה משהו ביו טיוב'. כן, זה משפיל את החיים, ואתה חייב לקום מזה ולהתאושש.

הופעתי בכנס של מורים לשל"ח, כולם עם סנדלי שורש. איך אפשר לא לצחוק על זה? ואז אתה שואל את עצמך, לצחוק או לא?"

"היה לי פעם מורה לשל"ח מהצפון שאמר לי משפט גאוני – 'אני לוקח את העבודה ברצינות, את עצמי לא', וזה מה שאני מנסה להגיד. העבודה בבית הספר היא רצינית, אבל צריך לדעת קצת לצחוק על עצמך".

אתה נתקל גם בתגובות מרגשות?
"הייתי אמור להופיע בבית ספר אחד והרב לא אישר שאופיע. הוא אמר שנשים וגברים אסור להם לצחוק ביחד. שבוע אחרי זה הייתה לי חוויה מתקנת עם בית הספר רמב"ם באשקלון. בסוף ההופעה ניגש אלי הרב רונן, ואמר לי: 'מה שאתה עושה, משמח אנשים, זה בדרגה גבוהה מאוד. תדע לך שהיכל השמחה והיכל העונג נמצאים ליד היכלו של משיח. מישהי שהגיעה עצבנית אחרי שהיא רבה עם בעלה, אתה החזרת לה את נשמתה. בנביאים כתוב ניר לדוד עבדי. אתה מחייה לב נדכאים'. ממש ככה! הוא בירך אותי שאמשיך במסע שלי להרחיב מעגלים ושאקום כל בוקר ואודה על המתנה שקיבלתי".

"ראיתי את הממים שלי מודפסים על קירות חדרי מורים"

עם מעל ל-20 אלף עוקבים, 3,000 עוקבים חדשים בכל שנה, ופוסטים שמגיעים למאות לייקים ועשרות אלפי צפיות, אפשר לומר ששוורצמן יצר מותג מבוקש בקרב מורי ישראל (ולא רק). דף הפייסבוק 'ממים של מורים' כבר הפך מזמן לשם דבר בחדרי המורים והווטסאפים של צוותי המורים. "ראיתי את הממים שלי מודפסים על קירות חדרי מורים אבל זה חזק בעיקר בקבוצות", הוא מספר.

ניר שוורצמן. "חלק מהתלמידים מכירים את עמוד הפייסבוק. חלק הראו לי שהם נכנסו. זה לא מביך אותי, אני מחייך וזה עובר להם מהר" (צילום: דוד טברסקי)
ניר שוורצמן. "חלק מהתלמידים מכירים את עמוד הפייסבוק. חלק הראו לי שהם נכנסו. זה לא מביך אותי, אני מחייך וזה עובר להם מהר" (צילום: דוד טברסקי)

הוא זוכר את התאריך בו הגה את הרעיון לפתוח את עמוד הפייסבוק. ב-7 ביוני 2013 ישב בבית הוריו ובחן עמודי פייסבוק שונים. "ממים של טנקיסטים, ממים של קיבוצניקים, ממים של אופנוענים. הקלדתי 'ממים של מורים', ולא מצאתי. אמרתי, יאללה נפתח. פתחתי ואז בצורה הכי נטולת לייקים שאפשר, שחררתי שם איזה 30 פוסטים ברצף בשתיים בלילה".

ומה קרה בבוקר?
"כמובן שאף אחד לא ראה את זה. כתבתי בשבת בבוקר לכמה אנשים בצ'אט שיפיצו ומשם זה התגלגל. זה נהיה חזק".

התלמידים שלך מכירים את העמוד הזה?
"חלק מהתלמידים מכירים. חלק הראו לי שהם נכנסו. כשהתחלתי לעבוד בתיכונט, לפני שנתיים, אחרי שהייתי כבר שנה עם סטנדאפ, הם ראו בגוגל וצחקו, התלהבו מזה ובאו עם בדיחות משם. זה לא מביך אותי, אני מחייך וזה עובר להם מהר".

מתי אתה חושב על בדיחות?
"עולים לי רעיונות כל הזמן. יש לי קבוצה בווטסאפ שלתוכה אני זורק אותם. מה שטוב זה ששנת הלימודים מחזורית. בכל שנה יש את אותו הדבר, כמו בספר תורה. בכל שנה אני מדבר שוב על החופשות, שוב על פסח, שוב על פורים, שוב על השתלמויות, שוב על תחילת וסוף שנה. שוב פעם משרד חינוך, ושר חינוך והכל חוזר על עצמו".

"רצו שנעבוד בחינם וזה מעצבן"

יצא לך לקבל תגובות קשות על פוסטים שפרסמת?
"היו כמה סערות מאז שהעמוד קם. לא היו לי איומים על החיים. אבל בשבוע שהרב עובדיה יוסף ז"ל נפטר, אז כתבתי שחשוב לזכור שהוא אמר על המורים החילונים שהם חמורים, וזה הוביל לפיצוץ, מלא הורידו את הלייק מהעמוד. אנשים כתבו לי 'איך אתה מעז, זה לא דף פוליטי, למה אתה כותב דברים כאלה, זה לא מקומך.

מי שמעביר ביקורת על המורים רואה רק את הקטע של החופשות, לא את המכלול. לא רואים את הזמן שאתה בודק מבחנים, תעודות, מגיע לישיבות, כל הטלפונים, ההשתלמויות"

אני מנסה לצחוק על כולם, על כל הקשת, אתה מבין? גלנט, פרץ, בנט כולם. פעם רבתי עם אמילי עמרוסי".

על מה?
"היא כתבה את הטור הכי קלישאתי שאפשר על מורים, מלא שטויות, והגבתי לכל נקודה שהיא כתבה, ואז היא כתבה לי בחזרה. רבנו המון בתגובות, זה פוסט שקיבל 700 שיתופים, משהו מטורף. אחרי זה היא חסמה אותי".

הרבה מהממים שלך בתקופת הקורונה עוסקים בענייני היום. נכנסו במורים בתקופה הזו כמו שלא ראינו מזה שנים.
"רצו שנעבוד בחינם וזה מעצבן. מי שמעביר ביקורת על המורים רואה רק את הקטע של החופשות, לא את המכלול. לא רואים את הזמן שאתה בודק מבחנים, תעודות, מגיע לישיבות, כל הטלפונים, ההשתלמויות.

"הכשילו את יפה בן דוד, עשו לה אמבוש באולפן. היא לא נציגת שירות לקוחות, היא מייצגת ועד עובדים, תסתכל עליה, תסתכל על גילה אדרעי מהרכבת, תסתכל על חיים כץ. זה אנשים שמנהלים מאבק על זכויות. מי שזה לא מתאים לו, לא ילך לעשות דבר כזה. אני לא מסכים עם כל מה שהיא עושה, אבל פשוט השפילו אותה וזה די מרושע".

 "אני מנסה למצוא את המצחיק בכל דבר"

למה בחרת להיות מורה?
"בכלל למדתי כלכלה לתואר ראשון".

גם מורה, גם סטנדאפיסט וגם כלכלן?
"למדתי שלוש שנים, סיימתי את התואר, רציתי לעבוד במשהו עם אנשים, משהו משמעותי, שאני ארגיש שאני באמת חי בעבודה. עשיתי הסבה להוראה, לימדתי הוראת אנגלית בבית ספר יסודי והיום אני מלמד בחטיבת הביניים בתיכונט, פה בתל אביב".

בשלבים המוקדמים, בבית הספר היסודי, הייתי קצת ליצן. בתיכון לא. אבל תמיד היה לי את הצד הזה, לעשות צחוקים, להסתכל קצת שונה על דברים"

איך כלכלן מרגיש בבית הספר?
"השנה הראשונה לא פשוטה, אבל היו לה יותר יתרונות מחסרונות. עשיתי הרבה תפקידים. הייתי רכז אנגלית, רכז ביטחון, רכז טיולים, חבר בצוות הניהול. מה לא".

תגיד את האמת, היית ליצן הכיתה?
"בשלבים המוקדמים, בבית הספר היסודי, הייתי קצת ליצן. בתיכון לא. אבל תמיד היה לי את הצד הזה, לעשות צחוקים, להסתכל קצת שונה על דברים. אתה חי את החיים שלך ומסתכל על כל סיטואציה מבחוץ. זה עוזר לך להתמודד עם מצבים מסויימים. אני מנסה למצוא את המצחיק בכל דבר".

עד סוף הראיון הגיע הפוסט של שוורצמן ל-3,000 צפיות ו-350 לייקים. "מישהו העביר אתמול צילום מסך של הראיון של גלנט בערוץ 12. הוא יושב שם ומדבר כשכל הפאנל בפלאפונים – האין זה אירוני? סטנדאפיסטים חייבים להיות אקטואליים, ככה הם תופסים את הקהל שלהם. ובגדול גם המורים צריכים".

הרגע הזה שחצי מהחדר עדיין מרוכזים בהשתלמות, והחצי השני בודקים בוויז את הדרך הביתה.

Posted by ‎ממים של מורים‎ on Thursday, June 25, 2020

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!