דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
Wndows 10

מחשבים / למה מיקרוסופט כפתה עלינו שדרוג ל"חלונות 10" ומה גרם לה להפסיק?

המערכת הותקנה אוטומטית במחשביהם של מאות אלפים מבלי שנשאלו על כך וללא אזהרה על הנזקים האפשריים. ככל הנראה, תביעה ייצוגית בישראל ותקדים משפטי בארה"ב עצרו את המהלך

תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נפתח בחדשות המקוממות: בחודשיים האחרונים התקינה חברת מיקרוסופט למאות אלפי משתמשים במערכות ההפעלה של Windows את מערכת Windows 10 ללא אישורם, ומבלי להציג את התקלות שהשדרוג עלול לגרום למחשב ולמידע האישי שלהם. החדשות הטובות: המהלך ככל הנראה הופסק, וייתכן שזה קשור לתביעות משפטיות שהגישו משתמשים בישראל ובארצות הברית.

לפני כחודש הגישו עורכי הדין נדב אפלבאום, זיו גלסברג ותומר אפלדורף בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת מיקרוסופט על מדיניות השדרוג הכפוי לכאורה שבה נקטה. עו"ד תומר אפלדורף סיפר ל"דבר ראשון" שבעקבות הגשת התביעה הגיעו אליו מדי יום תלונות כנגד החברה, שהצטברו למעל 60 תלונות על נזקים שנגרמו עקב השדרוג הכפוי. בנקודה מסוימת, הוא מוסיף, זרם התלונות נפסק. להערכתו, ייתכן שהמהלך גרם למיקרוסופט להבין את הסיכון ולסגת ממדיניות השדרוגים האגרסיבית, לפחות בינתיים. אם הוא צודק, זוהי ראיה לכך שהבעיה איננה שגיאות תכנות או חוסר מיומנות של משתמשים, אלא מדיניות מתוכננת של החברה שנועדה לסייע לה להגביר את רווחיותה, תוך כפיית מערכת הפעלה חדשה על משתמשים שחלקם אינם מעוניינים בה.

"לפני בערך חודשיים, מיקרוסופט החליטו להכניס למשתמשים את Windows 10  בכפיה, ועדכנו את מערכות ההפעלה של המשתמשים מבלי לבקש אישור", אומר אפלדורף, ומצביע על שתי שיטות לפחות שבהן הדבר נעשה. השיטה הראשונה היתה הכנסת 10 Windows כ"עדכון קריטי" למערכת, כך שכל מי שהפעיל התקנת עדכונים קריטיים באופן אוטומטי קיבל את מערכת ההפעלה החדשה – גם משתמשים שהשיבו בשלילה לחלון הקופץ שהציע להם לעבור אליה מרצונם.

חלון קופץ לשדרוג ל-Windows 10 (צילום מסך)
חלון קופץ לשדרוג ל-Windows 10 (צילום מסך)

 הצעה שאין שום אפשרות לסרב לה

השיטה השנייה שנקטו במיקרוסופט היא שינוי החלון הקופץ שמזמין לשדרוג באופן שמגשים הלכה למעשה את המושג "הצעה שאי אפשר לסרב לה": במקום האפשרות 'תעדכן' ו'אל תעדכן לי', הופיעו האפשרויות 'תעדכן' ו'תעדכן לי אחר-כך'. "יש המון סרטונים ברשת על העניין, שמראים שאנשים לחצו "X" על החלונית וחשבו שזה מה שיגרום למניעת העדכון. במקום זה הם קיבלו ספירה לאחור של 15 דקות לפני העדכון – דבר מאוד בעייתי", אומר אפלדורף, "לי באופן אישי זה קרה. אלו שתי השיטות. אנחנו חושבים שזה מאוד בעייתי כצורת התנהלות".

חוסר האפשרות לנטרל את החלון הקופץ המציע שדרוג יצר מצבים מביכים, כמו למשל מסכי פרסומות בחלונות ראווה שהחלון השתלט עליהם. בסרטון הזה ניתן לראות כיצד החלון הקופץ מפריע לשידור החי של תחזית מזג האוויר ברשת שידור אמריקאית. כאמור, לאחרונה שינו במיקרוסופט מדיניות, והחליפו את חלון העדכון בחלון שבו יש אפשרות ברורה להימנע משדרוג מערכת ההפעלה.

ועדיין, מיקרוסופט אינה טורחת לידע את המשתמשים על ההשלכות האפשריות של שדרוג המערכת החדשה. "יש לקוחות שמתלוננים על זה שנעלם להם מידע ונמחק לאחר העדכון מגרסה 7 לגרסה 10, מסמכים ותמונות", אומר ע' (השם המלא שמור במערכת), טכנאי מחשבים מנוסה ובעל הסמכה לניהול רשתות מטעם מיקרוסופט, "יש לי רואה חשבון שכל תיקיית הלקוחות שלו הייתה על שולחן העבודה והיא נעלמה לגמרי. מיקרוסופט כותבים בהסכם השימוש שהם ממליצים לגבות מידע כי יש סיכוי שמידע יימחק, אבל יש אנשים שעברו שדרוג אוטומטי, מבלי להסכים במודע לשום דבר.

ע', טכנאי מחשבים: "יש לי רואה חשבון שכל תיקיית הלקוחות שלו הייתה על שולחן העבודה והיא נעלמה לגמרי. מיקרוסופט כותבים בהסכם השימוש שהם ממליצים לגבות מידע כי יש סיכוי שמידע יימחק, אבל יש אנשים שעברו שדרוג אוטומטי, מבלי להסכים במודע לשום דבר"

"מיקרוסופט לא כותבים בחלונית שכל ממשק המשתמש משתנה בשדרוג. יש תוכנות שמפסיקות לעבוד אחרי השדרוג, ועוד משהו גרוע מאוד זה שבהרבה מאוד מחשבים השחזור האוטומטי מבוטל". מדבריו של ע' עולה כי דווקא משתמשים זהירים, שעקבו אחר עצות הטכנאים והקפידו לשמור על גבי המחשב "נקודות שחזור" רבות למקרה של תקלה, מאבדים את כולן אחרי השדרוג ויכולים לחזור רק נקודה אחת אחורה, כאשר גם היא אינה בהכרח משוחזרת בדייקנות.

כאשר אחד המשתמשים בפורום מיקרוסופט בעברית כתב במאי השנה תלונה כנגד חלון השדרוג הקופץ, הוא זכה לתגובה מנומסת ממנחה הפורום, צבי, שכללה הפניה למדריך למציאת הכפתור שמבטל את השדרוג. אבל במקרה האישי שלי, הלוואי וזה היה המצב. תוך כדי עבודה, המחשב הודיע לי לפתע שהוא מוכרח לאתחל את עצמו לצורך התקנת עדכונים בתוך 15 דקות. העדכון ל-10 Windows לקח כחצי שעה, ובסופו המחשב סירב לעלות בכלל. לא הייתה לי ברירה אלא לשחזר את מערכת ההפעלה מחדש לגרסה 8.1, והפעם סימנתי "ללא עדכונים אוטומטיים" משום סוג. בגרסה 10 כבר אין אפשרות למנוע עדכונים ללא התעסקות בקרביים של המערכת ברמת מומחיות גבוהה.

ע' מגדיר את אופן הפעולה של מיקרוסופט כ"לא הגון". "אנשים לא תמיד מבינים את הטרמינולוגיה, את השפה המקצועית. הם קוראים בעברית כל מיני מושגים כמו "שדרוג", "שינויים באפליקציות", ולא תמיד יודעים לקשר מה זה באמת עושה".

– מה היית מצפה ממיקרוסופט?
"תנו לאנשים את ההחלטה, ותכתבו להם בשפה פשוטה שהם יוכלו להבין, ולא בשפה שהם יצטרכו בעל מקצוע על מנת להחליט. התקשר אלי משרד רואי חשבון באיזה בוקר, ואמר לי: 'יש לנו תוכנות שלא עובדות'. שאלתי אותו, מה קרה? 'השתדרג לנו לבד לחלונות 10'. זה עולה להם כסף, כי הם צריכים להזמין בעל מקצוע שיתקין להם מחדש את גרסה 7 ואת כל התוכנות מההתחלה."

"המחשב הפך לחסר תועלת"

מיקרוסופט מתארת את גרסה 10 כ"מערכת Windows הטובה ביותר והבטוחה ביותר מאי-פעם". בעוד שהאתרים הטכנולוגיים בישראל בעיקר משבחים את נוחות השימוש והתמיכה בטכנולוגיות חדשות לעומת גרסא 8.1 הקודמת, אתרים רבים בעולם מתריעים על הסכנות לפרטיות המשתמשים כתוצאה משימוש בה. גם ע' הטכנאי אינו מתלהב כל כך מהחידושים: "אתה יכול להגיד – איזה יופי, זה בא עם חנות אפליקציות, כמו ה-Play ב אנדרואיד וה-Store באפל. אבל מן הסתם, התוכנות שיעלו ראשונות הן התוכנות שמייקרוסופט ירצו שנשתמש בהן. מבחינת עמידות לווירוסים המצב קצת יותר טוב, אבל עדיין לוקה בחסר".

חשוב לציין כי בעוד שמחשבים חדשים יצליחו להפעיל את גרסה 10, רוב המחשבים שבשימוש כיום הם מחשבים ישנים, ודווקא הם חשופים לסיכונים. "להרבה בתי עסק יש בעיה גדולה עם תוכנות ייעודיות שנכתבו למערכת הפעלה ישנה שמיקרוסופט הפסיקו לתמוך בה", מסביר ע', "עסקים כאלו מחזיקים במיוחד מחשבים עם מערכת Windows XP  (שמיקרוסופט הפסיקה לספק לה עדכוני אבטחה לפני כשנתיים, א.ר) כדי להפעיל תוכנות מלאי או שיווק. עכשיו המחשבים האלה חשופים להרבה יותר סכנות באינטרנט, וכאשר מנסים לגלוש דרכם ברשת יש הרבה דברים שלא עובדים כהלכה. אומרים להם שאם ישלמו מחדש, יוציאו להם עדכון תוכנה לגרסה 7. אם הם עשו את זה ועכשיו הם קיבלו את גרסא 10 מבלי שרצו אותה, יש סיכוי שהתוכנה שלהם שוב תפסיק לעבוד. שיא הבדיחה זה שגם תוכנות ותיקות של מיקרוסופט בעצמה לא עובדות על גרסה 10. בסיסי נתונים שפותחו בעזרת MSSQL 2005 של מיקרוסופט וחבילת התוכנות המשרדיות Office 2003 לא עובדים על המערכת החדשה."

למה שמישהו ישתמש היום ב-Office גרסת 2003?
"בגלל כסף. חבילת תוכנות Office חדשה, עולה בערך 1,000 ש"ח. בעבור משרד קטן, עם 5 מחשבים בלבד, זו הוצאה של 5,000 ש"ח".

מקור: Net Applications, גרפיקה: דבר ראשון
מקור: Net Applications, גרפיקה: דבר ראשון

אינדיקציה מסוימת לשביעות הרצון של חלק ממשתמשי Windows מהתוכנות הישנות ניתן לקבל מנתוני חברת Net Applications, המתמחה במחקרי שוק בנושא תוכנות ומערכות הפעלה בארה"ב. על פי נתוני אתר NetMarketShare, בשנה האחרונה גדל חלקה היחסי של חלונות 10 מבין משתמשי מערכות ההפעלה מ-0.4% ל-19.1%. יחד עם זאת, גירסת חלונות 7, למרות מדיניות השדרוגים האגרסיבית, המשיכה להיות מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר של מיקרוסופט, כשהיא יורדת משימוש של 60.7% ל-49%. למעשה, כמחצית ממשתמשי המחשבים כיום בחרו להמשיך ולהשתמש בחלונות 7 ולא להתקין את חלונות 10, על אף שבקרוב תסתיים התקופה שבה השדרוג יתרחש בחינם.

כמחצית ממשתמשי המחשבים כיום בחרו להמשיך ולהשתמש בחלונות 7 ולא להתקין את חלונות 10, על אף שבקרוב תסתיים התקופה בה הורדתה תהיה חינמית.

עו"ד אפלדורף מציין עוד שיקולים פשוטים לטובת הימנעות משדרוג. "המחשב הנייד שלי הוא בן חמש שנים, ועד כמה שגרסה 10 זו מערכת הפעלה נהדרת, למחשב הישן שלי היא מערכת קטסטרופאלית. היא נורא מאטה לי את המחשב. אם הוא עבד נהדר עם Windows 7, ברגע שעברתי לגרסה 10 אני חווה איטיות גדולה מאוד ואני לא יכול להשתמש בדברים. יש לנו תלונות מאנשים שקנו מחשב לסלון ששימש כמכשיר לניגון סרטים בעזרת תוכנת Media Center של מיקרוסופט (התוכנה מובנית בתוך Windows 7, א.ר). אחרי השדרוג, התוכנה הזו פשוט נעלמה, והמחשב הפך לחסר תועלת מבחינתם".

בין "עדכון" ל"שדרוג" מסתתר הרבה מאוד כסף

לכאורה אפשר לשאול מה בעצם חדש כאן. כל משתמש במוצרי מיקרוסופט מקבל כל הזמן עדכונים אוטומטיים מהחברה, שנועדו לתקן תקלות בתוכנה ולחזק את עמידות המערכת לווירוסים. אבל שדרוג מערכת ההפעלה, גם אם הוא "מתחפש" לעדכון, אינו באמת עדכון – הוא החלפת מוצר אחד במוצר אחר. המוצר החדש מחייב כל משתמש לחתום על רישיון שימוש חדש, עם תנאים שונים לגמרי מהתנאים של הגרסאות הקודמות.

נראה שבמיקרוסופט לא מעוניינים להדגיש את העובדה שמדובר בתנאי שימוש חדשים. כאשר פניתי לצ'אט התמיכה הטכנית העולמית של מיקרוסופט וביקשתי לקרוא את תנאי השימוש של Windows 10 כדי להחליט האם לשדרג, התגובה הראשונה שקיבלתי הייתה הצעה להשתלט לי על המחשב מרחוק ולהתקין בעבורי את מערכת ההפעלה. כשהסברתי שברצוני רק לקרוא את התנאים ולא לשדרג, הוצע לי להתקין את המערכת ולקרוא את התנאים בעת ההתקנה. רק לבסוף קיבלתי לינק למסמך בעברית, המתאר את מדיניות הפרטיות של מיקרוסופט. את תנאי השימוש בחלונות 10 נאלצתי לבסוף למצוא בכוחות עצמי.

הבקשה לעיין בתנאי השימוש והפרטיות של Windows 10 נענתה בהצעה להשתלט מרחוק על המחשב ולהתקין את התוכנה (צילום מסך)
הבקשה לעיין בתנאי השימוש והפרטיות של Windows 10 נענתה בהצעה להשתלט מרחוק על המחשב ולהתקין את התוכנה (צילום מסך)

הסיבה לכך שמיקרוסופט "דחפה" לנו באופן כה אגרסיבי את חלונות 10 נעוצה, ככל הנראה, ברצון לצמצם את הוצאות החברה על אחזקה ועדכונים לגרסאות הקודמות. ככל שלחברה יהיו יותר מוצרים פעילים במקביל, היא תצטרך להחזיק יותר צוותים טכניים כדי לייצר עדכונים למוצרים האלה – מה שגוזר הוצאות גבוהות יותר. לעומת זאת, ככל שבמיקרוסופט יצליחו לרכז יותר משתמשים תחת אותה גרסה של התוכנה, הם יוכלו לחסוך בהוצאות התחזוקה שלהם. בעבור הגרסאות הקודמות, שהפסיקו להימכר, מיקרוסופט כבר קיבלה את ההכנסות ועכשיו יש לה רק הוצאות על התחזוקה. לעומת זאת, Windows 10 בנויה במודל עסקי חדש, המזכיר את המודלים של Google ו-Facebook: במודל הזה הרווח מבוסס על כריית הררי מידע אישי מהמשתמשים, שאינם בהכרח מודעים לפגיעה בפרטיות שלהם, ועיבודו לצורך פרסום.

גם לאחר ההתקנה של חלונות 10, נראה שרצונו ובחירתו של המשתמש אינו ערך חשוב במיוחד עבור מיקרוסופט. ישנן עדויות של משתמשים לפיהן מערכת ההפעלה מתקינה באופן אוטומטי תכונות ומשחקים שונים על המחשב מבלי לשאול את המשתמשים, וגם מי שבוחר להסיר אותם מקבל אותם בחזרה בעדכון הבא. ייתכן שזהו ניסוי כלים של מיקרוסופט, שמטרתו לבדוק כמה רעש והתנגדות מעוררת התנהגות פולשנית מצידם. בינתיים, למרות ריבוי הסרטונים בYOUTUBE  ממשתמשים שמתריעים כנגד הבעיות של WINDOWS 10, שיעור המחשבים הנייחים המריצים אותה עולה בקצב של כ2% בחודש.

Windows 10 בנויה במודל עסקי חדש, המזכיר את המודלים של Google ו-Facebook: במודל הזה הרווח מבוסס על כריית הררי מידע אישי מהמשתמשים, שאינם בהכרח מודעים לפגיעה בפרטיות שלהם, ועיבודו לצורך פרסום

בתגובה לאגרסיביות של תהליך השדרוג וההתנהגות ה"אוטונומית" של מערכת ההפעלה מבלי לשאול את המשתמשים, נוצרה רשימה הולכת וגדלה של תוכנות צד שלישי, שמיועדות לנטרל את החלקים הפוגעניים בWindows 10 ובנסיונות השדרוג האגרסיביים שלה.

"דורשים פיצוי לציבור"

עו"ד אפלדורף מצפה שהתביעה תגרום למיקרוסופט לפצות את הלקוחות. "קודם כל אנחנו רוצים שהיא תשנה את דרך ההתנהלות שלה. זה הסעד הראשון. היינו רוצים שזה יחול בכל העולם, אבל אנחנו יכולים לבקש מבית המשפט לקבוע כללים רק בנוגע לישראל. כנראה שהיא כבר שינתה. הדבר השני שאנחנו דורשים זה פיצוי לציבור. בנוסף, יש בקשה נוספת לתביעה ייצוגית ע"י עו"ד יצחק אבירם ועו"ד מאור ברוש בנושא של התראות הפופ-אפ, בגלל ההטרדה שבעניין. משתמשים הסכימו לקבל עדכונים בשביל לתקן שגיאות וכולי, לא בשביל שתהיה להם תוכנת פרסומת. התביעה שלנו לא עוסקת בזה, אלא בשדרוגים הכפויים".

בארצות הברית תביעות דומות כנגד מיקרוסופט נחלו לאחרונה הצלחה. בעיתון "סיאטל טיימס" פורסם סיפורה של סוכנת נסיעות בשם טרי גולדשטיין, שתבעה את מיקרוסופט על סך 10,000 דולר בעקבות שדרוג כפוי לחלונות 10 שפגע במחשב שלה. התביעה התקבלה, בהחלטה שהפכה לתקדים – ומיקרוסופט שילמו את הפיצוי. ארבעה ימים לאחר מכן הכריז ארי מאירסון, הממונה על Windows במיקרוסופט, כי מיקרוסופט תציג למשתמשים אפשרות ברורה לסרב לשדרוג. החל מה-30 ביולי, השדרוג לחלונות 10 לא יהיה חינמי יותר, ומי שירצה לשדרג יצטרך לשלם 119 דולר – מה שבכל מקרה יסיים את פרשת השדרוג בכפייה. ועדיין, נראה שמעורבות ציבורית ושימוש בכלים משפטיים הצליחו לגרום לקברניטי חברת התוכנה הגדולה בעולם להבין שלא הכל מותר, ושיש גבול למה שהם יכולים לכפות על ציבור המשתמשים שלהם – לפחות בסיבוב הזה.

במיקרוסופט ישראל בחרו שלא להגיב לכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!