דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחזרה לשגרה / שבוע לחזרת הרכבת: הביקוש צנח, הציבור למד לקנות מראש, הפקקים נותרו

למרות ההגבלה על מספר הנוסעים, אף רכבת לא התמלאה לחלוטין בשבוע האחרון | בינתיים הביקוש הנמוך וההוצאות הגדולות דוחפים את הרכבת להפסדים כבדים

עובד מנקה ומחטא את הרכבת. (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
עובד מנקה ומחטא את הרכבת. (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הרכבת חידשה את פעולתה כבר לפני שבוע, ונראה שבינתיים היא רחוקה מלהכנס לשגרה: בשבוע האחרון נרשמו ביקושים נמוכים לנסיעה – כ-60,000 איש ביום חול, לעומת 200,000 ומעלה בשגרה שקדמה לקורונה. אף רכבת עדיין לא נסעה מלאה לחלוטין, למרות מגבלת 500 הנוסעים לנסיעה, שמבטיחה שלכל נוסע יימצא מקום ישיבה.

ההפעלה מחדש נעשית במתכונת מוגבלת, בה נוסעות כ-500 רכבות ביממה במסגרת 'שגרת קורונה' לעומת כ-600 רכבות ביממה במתכונת הפעלה מלאה. תחנת נתב"ג איננה פעילה כלל, בדומה לרכבות הלילה, שפעלו בעיקר להסעת נוסעים ושבים מחו"ל. שיפוצים שלא הסתיימו במסילות מעכבים את חלק מהקווים האחרים, אך לתחנות תל אביב מגיעות כ-18 רכבות בשעה בשעות השיא, בדומה להפעלה מלאה.

תחנת רכבת. 22 ביוני 2020. (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
תחנת רכבת. 22 ביוני 2020. (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

הנוסעים שכן היו העלו מספר תלונות על בעיות באכיפת חובת עטיית מסיכה בזמן הנסיעה. עם זאת, לרכבת ישראל אין יכולת לחייב אדם לעטות מסיכה, אלא רק לוודא שהוא נכנס לתחנה עם מסיכה. תפקיד הדיילים מוגדר כתפקיד הסברה בלבד וגם פקחי הרכבת לא ממהרים לעכב רכבת בשל נוסע סרבן, כך שעיקר האחריות בצמצום פוטנציאל ההדבקה מוטל על כתפי הנוסעים עצמם.

ביקוש יציב – ונמוך

הביקוש לרכבת קבוע יחסית – כ-60,000 נוסעים ביממה, למעט יום שישי ומוצ"ש, שם הביקושים נמוכים יותר ומספר הרכבות מצומצם. מגבלת 500 הנוסעים לכל רכבת מתירה באופן תיאורטי נסיעה של 250,000 איש, אך רק בתרחיש דמיוני שבו הנוסעים מתפלגים שווה בשווה בכל שעות הפעילות. עד כה היו רק שתי רכבות שהיו קרובות להיות מלאות – מאזור אשקלון לתל-אביב.

מזמינים שוברים ברגע האחרון

ברכבת ישראל מרוצים מרמת התקשוב של הנוסעים, שמזמינים באופן דיגיטלי 90% משוברי הנסיעה, ורק 10% מונפקים באופן ידני בתחנות עצמן. עם זאת, הזמנה דיגיטלית אין פירושה בהכרח הזמנה מראש, כאשר חלק ניכר מההזמנות נעשה בדקות שלפני ההגעה לתחנת הרכבת באמצעות הטלפון הנייד.

עמדת הדפסת שוברים בכניסה לרכבת כרמיאל (צילום: שי ניר)
עמדת הדפסת שוברים בכניסה לרכבת כרמיאל (צילום: שי ניר)

מכיוון ששובר מיועד לרכבת ספציפית, הרי שכל עוד הרכבות אינן מלאות, יש הגיון בהזמנת השובר בסמוך לנסיעה עצמה ולא מראש, כדי להימנע ממצב שבו נוסע פספס רכבת ואין לו שובר לרכבת אחרת. עם זאת, בשלב זה צה"ל מונע מחיילים לנסוע ברכבת, הנחיה שיוצרת הפחתה בביקושים. שינוי בהחלטה הזו יכול לשנות במהירות את תמונת המצב, בייחוד בימים ראשון, חמישי, ושישי, בהם יש יותר כניסות ויציאות של חיילים מבסיסי הצבא.

הפסדים של מיליונים

רכבת ישראל פועלת במתכונת של חברה ממשלתית שאמורה להיות רווחית או לכל הפחות מאוזנת. מכיוון ששירות הרכבות איננו רווחי, המדינה מפעילה הסכם סבסוד, שמתקצב את הרכבת מכספי המדינה בהתאם לאמות מידה תפעוליות שונות. ההסכם איננו בנוי להתמודדות עם מגיפת הקורונה, שגרמה להשבתה של שלושה חודשים בפעילות הרכבת, או למצב הנוכחי, בו מספר הנוסעים קטן והפעלת הרכבת מחוייבת בהוצאות רבות וגדולות אפילו מהרגיל, לרבות העסקת כ-600 דיילים לטיפול בשוברים ובשמירה על הוראות הבריאות בקרונות עצמם והצבה של כ-100 מצלמות תרמיות בתחנות, שנועדו לאתר נוסעים עם חום גבוה. השילוב בין צניחה בהכנסות ועליה בהוצאות מכניס את רכבת ישראל לגירעון בלתי צפוי של מיליוני שקלים, גירעון שלא נמצא לו עדיין מענה כלשהו.

ללא השפעה מהותית על הכבישים

עד כה, להפעלת רכבת ישראל לא הייתה השפעה משמעותית על העומסים בכבישי ישראל שכן כאמור, רק 60 אלף נוסעים השתמשו בשירותיה ואלה לא מהווים השפעה משמעותית על העומסים בכבישים שמתגברים בהדרגה מאז פתיחת הסגר. מנתיבי איילון נמסר כי כבר לפני שבועיים נרשמו עומסים של קרוב ל-100% מעומסי השגרה בטרם מגיפת הקורונה.

העבודות במסילות יימשכו

לצד תיקונים במסילות, פרויקט חשמול הרכבת צפוי להימשך ו"לכבוש" עוד ועוד קווים. העבודות כרגע מתמקדות בפרוזדור איילון, בחלק שבין תחנת סבידור לרכבת האוניברסיטה, אך מיועדות להמשיך גם למסילות אחרות, בעיקר בסופי שבוע. פרויקט החשמול יגרום אף הוא לשיבושים בסדירות הקווים במקטעים בהם הוא נעשה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!