דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

סביבה ועבודה / יגיע לדיון בממשלה: שמחון וגמליאל אמרו כי יקדמו את סגירת בז"ן

השרה להגנ"ס גילה גמליאל: "בקרוב אגיש החלטה עם תאריך יעד לסגירה" | יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון: "יש לסגור את המפעלים עד 2025, העתקת המפעלים אינה כלכלית"

ה'לבניות' של בז"ן במפרץ חיפה, 12 ביוני 2020 (צילום: מארק וקנין/פלאש90)
ה'לבניות' של בז"ן במפרץ חיפה, 12 ביוני 2020 (צילום: מארק וקנין/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה, גורמים רשמיים בממשלת ישראל מודיעים על כוונה לסגור את מפעלי בז"ן במפרץ חיפה: בדיון שנערך היום (שני) בוועדה להגנת הסביבה בכנסת אמרו השרה גילה גמליאל ויו"ר הוועדה הלאומית לכלכלה אבי שמחון כי בכוונתם לדחוף לסגירת המפעלים בשנים הקרובות. בשנים האחרונות גברו הקולות בקרב פעילי סביבה ותושבי העיר חיפה הקוראים לסגירת המפעלים. בתשלובת המפעלים מועסקים אלפי עובדים.

"אפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן" אמר שמחון. "אני מעריך שצריך לסגור אותם בערך בשנת 2025. מפעלי בזן לא צריכים להיות במפרץ חיפה. התשלובת הזאת מונעת את קידום המטרופולין. הוא מידרדר כבר 30 שנה. אין היתכנות כלכלית להעתקת המפעלים. האפשרות היחידה היא לסגור לחלוטין את מפעלי בז"ן".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' בדיון בנושא מפרץ חיפה (צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' בדיון בנושא מפרץ חיפה (צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת)

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה "המשרד להגנת הסביבה בראשותי יוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה. אני מתכוונת להעביר בזמן הקרוב החלטת ממשלה בתיאום עם הגופים הרלוונטיים – משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שלפיה ייקבע מועד לסגירת מתחם בז"ן. זה תהליך שצריך להתחיל מיידית, יהיה הדרגתי, ויסתיים לא יאוחר מ-2030".

"זה לא יקרה ביום אחד, ואני מודעת למורכבות: יש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלקים, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות, ועדי העובדים, התושבים ובעלי העניין השונים. הימנעות מהחלטה תגרום לתעשייה לגווע מאליה ותוביל לפגיעה בסביבה ולחוסר יכולת לשקם את הקרקע" אמרה השרה . "במצב כזה, ללא החלטה, יישאר המטרופולין רק עם ההשלכות הסביבתיות השליליות של המפעלים, אבל ללא מנוע לפיתוח".

רפי אלמליח מנהל אגף תכנון ברשות מקרקעי ישראל התייחס בוועדה לתכנית מפרץ החדשנות שמובילה רמ"י לתקופה שאחרי בז"ן אמר "עכשיו העברנו את הטיוטה למשרדי הגנת הסביבה, הכלכלה, והפנים. אנחנו מנסים שהצעת המחליטים תכלול כמה שיותר היבטים של שמירה על מקומות תעסוקה, הגנה על סביבה ופיתוח חלופה לחוות התזקיקים." עוד קרא אלמליח להקמת מנהלת ממשלתית שתכלל את כלל התכנון והביצוע של פינוי המפעלים

בז"ן היא חברה ציבורית העוסקת בתחום זיקוק נפט גולמי ובייצור וייצוא מוצרי דלק בישראל. במפעלי החברה הממוקמים במפרץ חיפה מועסקים אלפי עובדים. החברה נמצאת בבעלות החברה לישראל הנשלטת על ידי משפחת עופר, מפעלים פטרוכימיים בישראל והיא נסחרת בבורסה.

נושא התחלואה המוגברת עקב ריכוז מפעלי זיקוק הנפט במפרץ חיפה, בסמוך לריכוזי אולכלוסייה, העלה את שאלת סגירת בז"ן כבר לפני כמה שנים, בקמפיינים שהובילו פעילים סביבתיים ומקומיים. לאחרונה עלתה גם שאלת הכדאיות הכלכלית של בז"ן, כאשר דו"ח מקינזי שהוכן עבור המועצה הלאומית לכלכלה טוען כי עד 2030 בז"ן תסגור בעצמה את המפעלים בשל חוסר כדאיות כלכלית

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!