דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדוזות

ים / אפליקציה חדשה מאפשרת לדעת באיזה חוף נמצאות מדוזות בכל רגע

וגם מין חדש של מדוזה שנראה לראשונה בישראל, מה לעשות נגד צריבות, ומתי המדוזות ילכו מכאן (סוף יולי, תחילת אוגוסט) | ד״ר דור אדליסט לא רואה במדוזות רק מטרד, ומנסה לפתח מכשיר חדש מהריר שלהן

מדוזת חוטית נודדת בחופי אשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש90)
מדוזת חוטית נודדת בחופי אשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

עונת הרחצה בשיאה, ונחילי המדוזות שוב פוקדים את חופי ישראל. בעבור רבים המדוזות הן מטרד, והצריבות הכואבות שלהן עלולות להרוס את חווית הבילוי בים. אבל בשביל ד"ר דור אדליסט, ממקימי אפליקציית ״מדוזות בע״מ״, מדובר גם בהזדמנות למחקר וניטור מעמיק על החוטית הנודדת.

האפליקציה שהקים יחד עם חבריו למחקר, נותנת דיווחים עדכניים בזמן אמת על הימצאות המדוזות בחופים ״מעין ווייז של מדוזות״. באפליקציה יש מפה עם דיווחים עדכניים, מידע של עזרה ראשונה למקרה של צריבה והסברים מדעיים על מדוזות למי שמתעניין ביצור השקוף.

ד"ר דור אלדליסט (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר דור אלדליסט (צילום: אלבום פרטי)

"אנחנו עושים פה בעצם שירות לציבור, וגם אוספים נתונים למחקר מדעי", אומר אדליסט ל'דבר', "אנחנו רוצים לייצר תחזית של הגעת המדוזות לחופים, ולהבין את דפוס הגלים שלהן". האתר שהוקם על ידי ״האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה״, משתמש בדיווחים של הציבור, וכן של מדווחים ״מקצועיים יותר״, כגון דייגים וגולשים, במטרה למפות ולזהות בזמן אמת את מיקומי המדוזות לאורך חופי ישראל.

"במדע אזרחי, כמו הפרויקט הזה, אנחנו עובדים עם אנשים, המטרה שלנו היא ללמד אנשים שמדוזות הן לא רק מטרד שצריך להיפטר ממנו אלא משהו שצריך לדעת להתנהל איתו, כולל לדעת איך להתמגן ולהימנע מצריבות".

מין חדש של מדוזות שנצפה לראשונה בישראל

סוג המדוזה המוכר ביותר לישראלים הוא החוטית הנודדת, זה הסוג הצורב שנפוץ מאד בחופי הים התיכון, ולמעשה הגיע למימיו מים סוף, כשנפתחה תעלת סואץ. אולם אדליסט מציין ש"בעזרת הפרויקט של מדוזות בע"מ גילנו סוגי מדוזות חדשים שלא היו ידועות למדע". הוא מספר שגולשים מישראל שלחו תמונות של מדוזות, שהוא וחבריו למחקר, לא הצליחו לפענח, ולאחר מכן צוות חוקרים מטורקיה הבין שמדובר במין חדש לחלוטין, שהתצפית הראשונה שלו הייתה כאן בישראל.

נחיל מדוזות (צילום: דנה הימנסון/פלאש90)
נחיל מדוזות (צילום: דנה הימנסון/פלאש90)

כדי להימנע מצריבות, ומחוויית שחייה לא נעימה בים, אדליסט ממליץ "קודם כל להסתכל במפה, באתר, כדי לראות אם יש מדוזות בחוף לפני שמבקרים". הוא מוסיף שהמצילים החלו לשים דגל סגול, שמעיד על הימצאות מדוזות במים כרגע.

״אנחנו יודעים שחליפת צלילה או גלישה מונעת צריבות באופן אבסולוטי" מציין אדליסט את אחד הפתרונות הוודאיים להימנע מצריבות. "אנחנו עכשיו בעיצומו של מחקר אפידמיולוגי על איך ניתן לפתור צריבות, האם חומץ למשל עוזר או לא? מה רמת הכאב של הצריבות? אנשים מאד מפחדים מהצריבות ואנחנו מנסים להבין איזה פתרונות באמת עובדים. חשוב להגיד שהרוב המוחלט של הצריבות אינן מסוכנות לאדם״.

״לריר של המדוזות יש יכולת למשוך חלקיקים מאד קטנים מתוך המים. אני חלק מפרויקט שמנסה למצוא דרך להשתמש בריר כדי למשוך חלקיקי מיקרופלסטיק, חלקיקי פלסטיק מיקרוסקופיים שמזהמים את המים, ובכך לנקות את המים מהזיהום הזה. אנחנו מפתחים את זה דרך פרויקט של האיחוד האירופי בשם GoJelly."

בתשובה לשאלה הבוערת ביותר, מתי להערכתו המדוזות ימשיכו הלאה ויעזבו את חופי הארץ הוא משיב "הסטטיסטיקה, אומרת שבסוף יולי, תחילת אוגוסט, המדוזות כבר ימשיכו הלאה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!