דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
23.5°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.3°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 22.4°באר שבע
  • 28.1°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 23.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נזקי הקורונה

מחיר הקורונה / אלפי עובדי ענף התיירות הפגינו מול הכנסת כשמעליהם חג מטוס של חברת ישראייר

בענף התיירות, שספג את אחת המכות הקשות במשבר הקורונה, דורשים מתווה מסודר לפתיחת השמיים, השתתפות ממשלתית בהוצאת עובדים לחל"ת ושיפוי עסקים שנפגעו | אחד המפגינים: "עברנו לא מעט משברים, לא התעלמו מאיתנו ככה אף פעם"

עובדי ענף התיירות מפגינים מול הכנסת ונושאים דגמי מטוסים שעה שמטוס של חברת ישראייר חג מעליהם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עובדי ענף התיירות מפגינים מול הכנסת ונושאים דגמי מטוסים שעה שמטוס של חברת ישראייר חג מעליהם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הדס יום טוב

כמה אלפים מעובדי ענף התיירות מפגינים מהבוקר (שלישי) במחאה על מצוקתם המתמשכת ומה שהם מגדירים כהתעלמות של הממשלה מהמשבר בו מצוי אחד הענפים שנפגע הכי קשה מהמציאות העולמית שנוצרה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה. מדריכי טיולים בארץ ובחו"ל, אנשי סוכנויות הנסיעות ועובדים נוספים מהענף נפגשו הבוקר בחוף הצוק בת"א ונסעו בשיירה לירושלים להפגין מול הכנסת. כחלק מצעדי המחאה, העלתה חברת איראייר לאוויר מטוס שחג מסביב לכנסת ודיווחיו בקשר שודרו לקהל המפגינים.

גישרה שוורץ משמעה (17 שנה בתחום), ושולה חגואל מת"א (25 שנה בתחום) מדריכות טיולים לישראלים בחו"ל. שתיהן פרילנסריות שעובדות עם מספר חברות בארץ. "זה עצוב מה שקורה. לא קיבלנו שום חל"ת, נשארנו ללא עבודה, ללא הכוונה, ללא הכנסה, ללא אופק ויש לנו פה קולגות במצב הרבה יותר קשה משלנו. אנחנו משלמים מיסים למדינה במיליארדים, כשהגיע הזמן להחזיר לכל אלה שעובדים בה גם 50 שנה, לא סופרים אותנו. אם זה ימשיך נפסיד גם את 2021".

מימין: שולה חגואל וגישרה שוורץ (צילום: הדס יום טוב)
מימין: שולה חגואל וגישרה שוורץ (צילום: הדס יום טוב)

בני כפיר מהקריות, יו"ר אגודת מורי הדרך העובד כמורה דרך משנת 1974, מספר ל'דבר' על המשבר הפוקד את עובדי הענף: "עברנו לא מעט משברים, בעיקר בגלל בעיות ביטחון ומלחמות. משבר הקורונה הוא אירוע שלא היה כמוהו. הוא פגע בנו אנושות. כבר מינואר הפסקנו לקבל קבוצות, בגלל תחילת העצירה בסין ובשאר אסיה. כשהתחילה הקורונה נפגשנו עם ההנהלה הבכירה של משרד התיירות, הצגנו להם תכנית עבודה והתחילו לעבוד מאסיבית מול ביטוח לאומי". לדבריו , 3,000 מורי דרך קיבלו דמי אבטלה, אבל זה ממש לא כולם וגם מתוך מי שקיבלו, הבוקר עוד הגיעו פניות של אנשים שהסתבכו לדבריו עם הביטוח הלאומי.

"אנחנו לא רואים עתיד ואופק", אומר כפיר. "אני מסתכל על סוף 2020, עד פסח 2021 לא תיהיה עבודה. לא למדריכים, לא להסעות, לא לאתרים, לא למסעדות. התיירות מתה. גם תיירות הפנים מפחדת מהקורונה, אנשים אולי יוצאים לתמונות אבל בטח לא לוקחים מדריך".

מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: הדס יום טוב)
מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: הדס יום טוב)

כפיר מספר כי כבר ב-13 במרץ ישבו עם מנכ"ל משרד התיירות והגישו לו תכנית להתנעת תיירות הפנים בישראל. "התכנית הזאת הונחה על שולחנו של השר החדש זמיר והתשובה הייתה שלילית. 'אין תקציב'. אם אני היום מוציא יום טיול המדריך מרוויח, הנהג מרוויח, המסעדה מרוויחה, האתרים מרוויחים. אם השר ישקיע 10 מיליון שקלים ב-500 טיולים, השוק ירוויח 30 מיליון".

כפיר מדבר גם על קורסים מקצועיים שיסייעו לאנשים לעמוד חזרה על הרגליים ודורש שישלמו לאנשים דמי אבטלה לפחות עד דצמבר 20, "אחרת מורי דרך יעזבו את הענף והענף ימות לגמרי".

בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך (צילום: הדס יום טוב)
בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך (צילום: הדס יום טוב)

נעם אשד מת"א, מנכל חברת התיירות הנכנסת CTO, מספר על עצמו כי הוא דור שני בתעשייה ועוסק בתחום מזה 25 שנה. "הבאנו לפה מאות אלפי תיירים, מעסיקים אלפי מדריכים, לינות בתי מלון, מוזיאונים, מסעדות. עכשיו קרה קורונה, וזה בסדר. עברנו לא מעט משברים, לא התעלמו מאיתנו ככה אף פעם. אני אדום מבושה כי בפעם הראשונה אני צריך לבקש עזרה. עזרה בשביל העובדים שלי, שאני לא מצליח להסתכל להם בעיניים, בשביל הספקים שלי, הלקוחות שלי והקולגות שלי".

נעם אשד, מנכל חברת התיירות הנכנסת CTO (צילום: הדס יום טוב)
נעם אשד, מנכל חברת התיירות הנכנסת CTO (צילום: הדס יום טוב)

לדברי אשד, שלוש הדרישות המרכזיות של המוחים הן הכרזה על תאריך 'פתיחת שערים' שהמדינה תקבע תחת התניות, עם מתווה מסודר להתנהגות תיירותי במטוסים, במלונות, באוטובוסים ובאתרים התיירות, חל"ת גמיש ונושם שיאפשר למעסיקים לשמור על תשתיות השיווק ועל העובדים, גם בחלקי משרה, עם השלמה של המדינה (המודל הגרמני – ה.י) ושיפוי לבעלי העסקים בתיירות כנגד הוצאות השימור הבסיסיות של העסק. "עד מתי? עד שהממשלה תקבע שהיא פותחת את השערים".

"מי שחושב שאפשר להחזיק את תעשיית תיירות בארץ עם תיירות פנים הורג את התעשייה", אומר אשד. "אנחנו צריכים ששר האוצר יבין שהפיקציה הזו של 'הכסף ישאר בארץ' לא תחזיק את בתי מלון, את האטרקציות, את האתרים ואת המסעדות. ההתאוששות תהיה ארוכה. אי-אפשר להחזיק את התעשייה זו בלי אופק. צריך תכנית. זה ענף ייחודי שזקוק לסיוע ייחודי. הוא סגור כבר 4 חודשים ויהיה סגור גם בתקופה הקרובה".

מזוודות מיותמות. מיצג מחאה של עובדי ענף התיירות (צילום: הדס יום טוב)
מזוודות מיותמות. מיצג מחאה של עובדי ענף התיירות (צילום: הדס יום טוב)

למרות המחאה, המצוקה ואף היאוש של רבים מן המוחים, נראה כי מארגני ההפגנה הקפידו שהיא תהיה באווירה טובה, כאילו כדי לשדר את הייעוד המקצועי של אנשי הענף – לספק חווייה תיירותית מהנה לישראלים בחו"ל או לתיירים בארץ. במתחם המחאה ניתן היה לשמוע, לצד קריאות 'דורשים פרנסה!', גם מוזיקה קצבית ושתייה ומיני מזונות חולקו לעוברים והשבים.

דיאנה שטרנברג (צילום: הדס יום טוב)
דיאנה שטרנברג (צילום: הדס יום טוב)

דיאנה שטרנברג מאור יהודה עובדת בנתב"ג מנהלת מחלקת דיילות קרקע בחברת לאופר GHI. אומרת כי מה שהם זקוקים לו כעת זה הארכה של החל"ת. "מעל 90% מהעובדים שלנו עדיין יושבים בבית מחודש מרץ. אנחנו משקיעים המון בהשקעות והכשרות. אנחנו רוצים לשמר את הידע הזה. אנחנו רוצים מתווה לפתיחת השמיים. בלי חברות שירותי הקרקע שדה התעופה לא עובד! אנחנו הזרוע הביצועית. עד שיתעוררו לפתוח לנו את השמים – לא יישארו עובדים שיעשו את זה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!