דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / משווקת מוצרי "קירבי" בישראל הורשעה בהטעיית צרכנים ותשלם קנס של 180 אלף שקלים

בית המשפט האשים בכירים בחברת ג.ק - מערכות מתקדמות לניקוי בע"מ בביצוע עבירות הטעיה ואי ביטול עסקה על פי חוק הגנת הצרכן | על פי כתב האישום, סוכני מכירות פתחו את אריזות שואבי האבק בבית הלקוחות - דבר שחייב אותם בדמי ביטול

שואב אבק. אילוסטרציה. (shutterstock)
שואב אבק. אילוסטרציה. (shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט השלום בכפר סבא הרשיע את החברה ג.ק – מערכות מתקדמות לניקוי בע"מ – המשווקת את מוצרי חברת קירבי העולמית בישראל, בביצוע עבירות הטעיה ואי ביטול עסקה לפי חוק הגנת הצרכן. הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ניהלה את החקירה והגישה את כתב האישום כנגד החברה.

במסגרת הסכם טיעון הוטלו עונשים כספיים בסך 180 אלף שקלים על החברה עצמה; מנכ"ל החברה גיל קריטי, ששימש בתקופה הרלוונטית לכתב האישום כנציג של קירבי בישראל ועל סמנכ"ל החברה ומנהל המכירות זיו מכלוף כחלון.

במסגרת הסכם טיעון הוטלו עונשים כספיים בסך 250 אלף שקלים, אך בעקבות המשבר הכלכלי הופחת הקנס הופחת ל 180 אלף שקלים שיתחלקו באופן שווה בין הנאשמים.

ג.ק – מערכות מתקדמות לניקוי בע"מ עובדת בשיטה של סוכני מכירות, ששכרם מושפע מעמלות מכירה של שואבי האבק של קירבי. על פי הסדר הטיעון, החברה יזמה שיחות טלפון לצרכנים, במטרה לשכנעם לאפשר לסוכן המכירות להגיע לביתם לשם הדגמת פעולתם של שואבי האבק – ללא התחייבות. במהלך שיחות הטלפון לא צוין בפני הצרכנים מחירו של שואב האבק. רק כשהגיעו הסוכנים לבתי הצרכנים, ותוך כדי ההדגמה הציגו את מחירו של שואב האבק, שנע בין 8,000 ל-17 אלף שקל.

בחלק מהעסקאות, השתמשו סוכני החברה בשואבי האבק החדשים במהלך ההדגמה ואז ביקשו תשלום עבור העסקה. בחלק מהמקרים לקחו הסוכנים את אריזות המכשירים, ובהנחיית סמנכ"ל החברה, המכשיר שסופק לצרכן הורכב, חובר לחשמל על ידי הסוכנים ובהסכם הרכישה נרשם שסופקה ללקוח מערכת חדשה שנפתחה מאריזתה וחוברה לחשמל.

בהסכם הרכישה שנוסח על ידי סמנכ"ל החברה, צויינו בחלקו האחורי תנאי ביטול העסקה באופן שעלול להטעות את הצרכנים ביחס לזכויותיהם על פי תנאי הביטול הקבועים בחוק הגנת הצרכן. החברה דרשה מהצרכנים 20% ממחיר המוצר בעבור ביטול במקרה בו נפתחה האריזה ונעשה שימוש במכשיר וזאת למרות שהחוק אוסר זאת.

חלק מגרסאות הסכמי המכירה נכתבו על דף המודפס משני צדדיו ומחובר לפנקס, בעוד שחתימת הצרכן לפיה הוא מאשר את הכתוב ממוקמת רק בעמוד הקדמי. חלקו האחורי של ההסכם שכלל פרטים מהותיים לעניין תנאי ביטול העסקה ותנאי האחריות בחלק מהמקרים כלל לא הוצג לצרכנים.

כל העסקאות נעשו בשטח באמצעות "גיהוץ ידני" של כרטיס האשראי שאינו מאפשר בדיקה מקדמית מול חברת כרטיסי האשראי ואישור העסקה מראש. עקב מחירם הגבוה של השואבים היו מקרים בהם הסוכנים הציגו לצרכנים אפשרות לפריסה רחבה מאוד של התשלומים או הקפאתם וזאת מבלי שיש לחברה יכולת או סמכות לסכם זאת עם הצרכנים או להבטיח להם הבטחות.

השופט מיכאל קרשן אמר על הפחתת הקנס כי לדעתו הסכום שהוסכם עליו בהסדר הטיעון אינו גבוה מספיק וכי "יש בו כדי לעשות חסר עם הנאשמים, שלהתרשמותי עדיין לא הפנימו די הצורך את חומרת מעשיהם".

בגזר הדין ציין השופט קרשן כי "מדובר בפרשה עגומה למדי של השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים, כשיטת עבודה, הטעייתם בנוגע לתנאי העסקה ולאפשרות ביטול העסקה – הטעיות שלעתים גרמו לצרכנים נזק, ולבסוף הערמת קשיים ניכרים על יכולתם לבטל עסקאות יקרות בהם לא חפצו מלכתחילה".

תגובת חברת ג.ק מערכות בע"מ: המדובר במקרים בודדים שהאחרון שבהם אירע בשנת 2015. מתוך תחושת אחריות, החברה ומנהליה נטלו אחריות על המעשים, שבוצעו על ידי סוכני החברה למול הלקוחות, וכן על כך שההסכם, אשר נוסח בשעתו בסיוע עו"ד, לא עודכן מיד לאחר תיקון לחוק שהחמיר את הדרישות החלות בעסקאות דומות, אלא באיחור. חשוב להדגיש שבניגוד לרושם שנוצר מן הציטוט של חלק מדברי בית המשפט בהודעת הרשות, הרי שבפועל מדובר במעשים שאמנם נעשו שלא בהתאם לדין אך בוודאי שלא נעשו מתוך כוונה להטעות את הצרכנים והדברים ניכרים היטב מתוך הנטען בכתב האישום המותקן עליו הוסכם במסגרת הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים.

"בית המשפט קבע כי על החברה לשלם קנס של 60,000 שקלים וקנס זהה הוטל על שני מנהלי החברה, על פי סעיף בחוק המטיל עליהם אחריות בגין שלא עשו את כל הדרוש לשם פיקוח ומניעה.

"לצד נטילת האחריות מצד החברה ומנהליה, כאמור, חשוב ביותר לראות את הדברים בתוך התמונה הכוללת. חברתנו קיימת 26 שנים, ביצעה מאות אלפי עסקאות, ומעסיקה כמאה עובדים. עשיה כה רבה לאורך שנים רבות לעולם איננה נטולת תקלות. הגם שמדובר במקרים בודדים ובשיעור אפסי ביחס להיקף פעילותה של החברה, איננו מקלים ראש בכך ועושים הכל על מנת למנוע תקלות ותלונות בעתיד. חשוב לציין, כי ההסכמים נבדקו ועודכנו לפני מספר שנים, מיד כשהתבררה הטעות, וכי כאשר מתגלים מקרים של חריגות מן השורה על ידי סוכני החברה, הדברים מטופלים על ידינו מיידית באופן משמעתי, עד כדי פיטורין.

"כלקח מן המקרים נטלה החברה על עצמה באופן וולונטרי, ומעבר לדרוש בחוק, גיבוש תכנית אכיפה פנימית שהינה תכנית לבקרה ופיקוח על כלל הממשקים הצרכניים, וזאת באמצעות עו"ד גלעד הלר שהינו עו"ד חיצוני ומומחה לצרכנות. תכנית האכיפה הפנימית נבחנה על ידי הרשות להגנת הצרכן ובית המשפט שאף ציין אותה לחיוב בהחלטתו. ב"כ הרשות אף אישרו, כי מזה שנים שאין ברשות אפילו תלונה אחת על החברה.

"פעילות החברה מבוססת על קשר ארוך שנים עם עשרות אלפי לקוחותיה המרוצים, ועל המלצות מפה לאוזן עליה ועל המערכת הייחודית שהיא מייבאת. שביעות רצון לקוחותיה היא אינטרס עליון מבחינתה. המקרים נלמדו, הופקו לקחים והחברה נקטה בכל הצעדים, הרבה מעבר לנדרש בדין, על מנת למנוע מקרים דומים. החברה תוסיף לפעול על פי מדיניותה הבלתי מתפשרת להגינות צרכנית ולקיום קפדני של הוראות החוק, כמתחייב על פי נהלי החברה ועל פי דרישות חברת קירבי העולמית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!