דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

זכויות עובדים / הסגל האקדמי הזוטר עדיין ממתין להסדרת תנאיו

הסכם עקרונות נחתם אתמול עם ארגון הסגל האקדמי הבכיר לקראת הסכם קיבוצי. תנאי העבודה של הסגל האקדמי הזוטר, המתאפיין בהיעדר ביטחון תעסוקתי, עדיין לא הוסדרו.

סטודנטים באוניברסיטה העברית. צילום ארכיון: אביר סולטן/ פלאש 90
סטודנטים באוניברסיטה העברית. צילום ארכיון: אביר סולטן/ פלאש 90
דוד טברסקי

נציגי משרד האוצר, נציגי הוועדה לתכנון ותקצוב ונציגי ועד ראשי האוניברסיטאות חתמו אתמול (רביעי) על הסכם עקרונות עם נציגות הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות.  זאת בהמשך למשא ומתן שקיימו הצדדים בשבועות האחרונים במטרה לגבש הסכם קיבוצי חדש. ההסכם החדש ייחתם לתקופה של 6 שנים, ובין סעיפיו ניתן למצוא בין היתר  הסדרת תנאי הפנסיה התקציבית באוניברסיטאות , שינוי מנגנון עדכון הקצבאות של גמלאי הסגל האקדמי בדומה ליתר מקבלי הפנסיה התקציבית במגזר הציבורי והטיית שכר מיוחדת כלפי הסגל הצעיר שתסייע בגיוס וקליטה של אנשי סגל חדשים.

במקביל נמשך המשבר בין המל"ג לסגל הזוטר. לפני כחודש פרסם עיתון 'הארץ' כי בכוונת האוניברסיטה העברית לפטר 33 מורים מן החוץ ועמיתי הוראה בפקולטת מדעי הרוח. במידה וצעד זה יתממש יעלה מספרה מפוטרים מקרב הסגל הזוטר בשנים האחרונות ל-131 ומספר המשרות שצומצמו ל-53. בתחילת חודש יוני, קיימו חברי ארגון המרצים של הסגל הזוטר באוניברסיטת בן גוריון, המונה כ-2,200 חברים, שביתה בת יום אחד במחאה על כוונת האוניברסיטה לפטר עשרות מרצים בפקולטה למדעי הרוח.

"על המל״ג להגיע במהירות האפשרית לפתרון המשבר העמוק הזה" אמר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), "חברי הסגל הזוטר, הנושאים בחלק משמעותי של נטל ההוראה באוניברסיטאות ובהם תלויה גם עתידה של העשייה האקדמית, סובלים שנים ארוכות מהיעדר ביטחון תעסוקתי ומתמודדים עם איום תמידי של פיטורים מידיים. פתרון המשבר וחתימת הסכם עם הסגל הזוטר הוא אינטרס לאומי וחברתי מהמדרגה הראשונה".

בשיחה עם 'דבר ראשון' סיפר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) על כך שישנה בעיה רצינית בתעסוקת המרצים מן החוץ שסובלים מחוסר ביטחון תעסוקתי שמתבטא בסכנות פיטורים תכופות, עבודה בחוזים אישיים, חוסר בבטחונות לעתיד ועוד. "המרצים מן החוץ הם הפרולטריון האקדמאי החדש, חלק גדל והולך של חובות ההוראה נופל על הכתפיים שלהם, הם אנשים בסכנת פיטורים קבועה שלא מצליחים להתקיים בכבוד מעיסוקיהם." יונה מספר שהקושי העיקרי של הסגל הזוטר להתארגן הוא חשש ממשי למקום העבודה שלהם. לעניות דעתו, חקיקה אינה יכולה לפתור את הבעיה מכיוון שזו התערבות בוטה מדי בסמכויותיו של המל"ג. לכן לדבריו, נדרשת הרחבה תקציבית וחלוקה שיוויונית יותר שתעזור בקליטת המרצים ובשיפור תנאי העבודה שלהם. "הבעיה היא העוגה, שמחולקת באופן בלתי צודק. אנחנו צריכים הגדלה משמעותית של התקציבים בשביל לעשות צדק עם הציבור הזה".

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר כי לא מתקיים כיום משא ומתן ספציפי עם הסגל הזוטר על הסכמי שכר, כך שמדובר על תהליך מתמשך של שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!