דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / נגיף ללא גבולות | האיחוד האירופי פרסם רשימה של 14 מדינות שתושביהן מורשים להיכנס לשטחו

ארגון הבריאות העולמי ציין אתמול (ג') שישה חודשים להודעה הראשונה שקיבל על הנגיף | מנכ"ל הארגון, ד"ר טדרוס אנהנום גבריסוס: "המגפה אפילו לא מתקרבת אל סופה" | בסין התגלה זן חדש של שפעת החזירים שעלול להתפתח לכדי מגפה

נוסעים בעמדת הצ'ק-אין בנמל התעופה מילאנו-מלפנסה, איטליה (Piero Cruciatti/LaPresse via AP)
נוסעים בעמדת הצ'ק-אין בנמל התעופה מילאנו-מלפנסה, איטליה (Piero Cruciatti/LaPresse via AP)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. יותר מ-10 מיליון בני אדם אובחנו עד כה כנשאי הנגיף, אולם מחציתם כבר הבריאו מהמחלה. יותר ממחצית מהחולים מרוכזים בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, רוסיה והודו.

מניין החולים שאובחנו בארה"ב עומד על כ-2.7 מיליון; בברזיל עלה מניין החולים ל-1.4 מיליון; ברוסיה למעלה מ-650,000 חולים ובהודו קרוב ל-600,000. מניין הקורבנות ממגפת הקורונה עומד על 510,048 בני אדם, כאשר למעלה ממחציתם בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, בריטניה ואיטליה. נתונים אלה דווחו על ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו באתר זה.

פתיחת גבולות באירופה תחת הגבלות

האיחוד האירופי פרסם אתמול (שלישי) רשימה של 14 מדינות שתושביהן יוכלו להיכנס לשטחו למטרות תיירות ועסקים. ישראל נותרה מחוץ לרשימה משום שמצב התחלואה בקורונה בשטחה חמור מהמצב הממוצע באיחוד האירופי – כך לפי הודעה שפרסם האיחוד.

פתיחת גבולות האיחוד באופן רשמי החל ממחר, נועדה להציל את עונת התיירות ביבשת, שספגה מכה קשה מאז התפרצות נגיף הקורונה. המדינות שתושביהן קיבלו אישור להיכנס למדינות האיחוד האירופי הן: אלג'יריה, אוסטרליה, קנדה, גיאורגיה, יפן, מונטנגרו, מרוקו, ניו זילנד, רואנדה, סרביה, דרום קוריאה, תאילנד, תוניסיה ואורוגוואי.

ממתינים בתור לבדיקות קורונה המוניות במחוז ווהאן בסין 15 במאי 2020 (Photo credit should read Feature China/Barcroft Media via Getty Images
ממתינים בתור לבדיקות קורונה המוניות במחוז ווהאן בסין 15 במאי 2020 (Photo credit should read Feature China/Barcroft Media via Getty Images

סין קיבלה אישור כניסה לתחומי האיחוד האירופי, אולם אישור זה מותנה בכך שהרשויות בבייג'ין יתירו לאזרחי האיחוד האירופי כניסה לשטח סין. לפי גוש המדינות האירופי, הדדיות היא תנאי חובה כדי להיכלל ברשימה הבטוחה שלו וכרגע תנאי זה לא מתקיים בכל הנוגע לסין.

בעוד שבועיים יבצע האיחוד האירופי הערכה מחודשת וייתכן שיעדכן את הרשימה ויוסיף מדינות נוספות. הרשימה שפרסם האיחוד היא על תקן רשימת המלצה ל-27 המדינות החברות בו. המשמעות היא שכל מדינה יכולה להטיל מגבלות על מבקרים שיגיעו אליה מ-14 המדינות, וכמעט בוודאות לא תאפשר כניסה של נוסעים אליה ממדינות אחרות.

האיחוד האירופי מגדיר מדינות ששולטות במצב הקורונה בשטחן על בסיס מספר המקרים למאה אלף בני אדם בשבועיים האחרונים. הממוצע האירופי עומד על 16 מקרים. לפי נתוני המרכז האירופי לבקרה ומניעת מחלות, הנתונים בארה"ב, מקסיקו, טורקיה, ברזיל ורוב אמריקה הלטינית, רוסיה, דרום אפריקה, סעודיה וטורקיה גבוהים מדי. היעדר מקרי קורונה מדווחים, כמו במקרה של טנזניה, טורקמניסטאן ולאוס, לא מספיקים בשביל להיכנס ל"רשימה הבטוחה" של האיחוד האירופי.

דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).
דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).

בנוסף למגמה יציבה או לירידה במספר מקרי ההידבקות, מדינות שרוצות שתושביהן ייכנסו לשטח האיחוד האירופי חייבות שיהיה להן מערך יעיל של בדיקות, איתור מגעים, מניעה וטיפול כדי להתמודד עם המגפה. הן גם צריכות לשכנע את הגוש האירופי שיש להן מאגר מידע זמין ומהימן.

החל מהיום יוכלו נוסעים מ-14 המדינות ה"בטוחות" לטוס לאירופה ואז לנוע בחופשיות בתחומי אזור שנגן, הכולל 22 מדינות איחוד אירופי ואת איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושווייץ. אולם התנועה בתוך האיחוד איננה חופשית לגמרי, ואין אחידות בנוגע לדרישות שכל מדינה מציבה עבור כניסת מבקרים.

יוון מחייבת בדיקות קורונה למבקרים שנכנסים לשטחה משורה של מדינות באיחוד האירופי, בהן צרפת, איטליה, הולנד וספרד. כמו כן, אותם מבקרים נדרשים להיכנס לבידוד ביתי עד שיתקבלו תוצאות הבדיקות. צ'כיה לא מתירה כניסה לתיירים מפורטוגל ומשוודיה.

חצי שנה חלפה מאז התקבלה ההודעה הראשונה על הנגיף

ארגון הבריאות העולמי פרסם אזהרות חריפות מפני מגפת הקורונה, ומנכ"ל הארגון אמר כי "היא אפילו לא מתקרבת לסופה". אתמול (שלישי) מלאו שישה חודשים להודעה הראשונה שהארגון, קיבל על הנגיף. מנכ"ל הארגון, ד"ר טדרוס אנהנום גבריסוס, ניצל את המועד בשביל להזהיר בפני הבאות.

מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)

"אף אחד מאיתנו לא יכול היה לדמיין איך העולם, והחיים שלנו, יעברו מהומה כזו על ידי הנגיף החדש", הוא אמר. טדרוס קרא לסולידריות עולמית במאבק במחלה ובהתפרצויות שלה ברחבי העולם. "הגרוע ביותר עוד לפנינו", אמר.

בסין מודאגים משפעת החזירים

בתוך כך חוקרים בסין גילו זן חדש של שפעת החזירים שעלול להתפתח לכדי מגפה – כך דווח אתמול בבוקר בכתב העת המדעי האמריקאי PNAS. שמו של הזן הוא G4, ועל פי המחקר הוא מדבק במיוחד, ודומה לנגיף שהתפשט בשנת 2009. בין 2011 ל-2018 אובחנו 179 וירוסים הנושאים את שפעת החזירים, ומביניהם G4 הוא המידבק ביותר. עוד דווח כי ניסויים הראו כי מערכת החיסון של גוף האדם אינה מספקת הגנה מפניו.

ההתפרצות הקודמת של המחלה הייתה בשלהי 2015. שפעת חזירים מאופיינת באותם סימנים של כל סוגי השפעת האחרים, והם: חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גרון, לעיתים שיעול. הסימנים המדאיגים הם: קוצר נשימה, בלבול, שינויים במצב הכרה ועייפות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!