דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת שטרום

המערכת הבנקאית / חברות כרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים הגדולים

כך נקבע בתזכיר חוק המבוסס על מסקנות ועדת שטרום. עם זאת יוכלו הבנקים להמשיך להנפיק כרטיסי אשראי. עוד קובע התזכיר כי יוקלו התנאים לפתיחת בנקים חדשים בישראל

כרטיסי אשראי. צילום: Mighty Travels, מתוך flickr.
כרטיסי אשראי. צילום: Mighty Travels, מתוך flickr.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים, סיימה את עבודתה ואתמול (רביעי), סמוך לחצות, פורסם תזכיר חוק המבוסס על המלצותיה של ועדת שטרום. תזכיר החוק קורא להפרדה של חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים והגמשת התנאים לפתיחת בנקים חדשים בישראל.

תזכיר החוק קובע כי על הבנקים הגדולים – פועלים ולאומי – למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם. לטענת הוועדה, הפרדה זו תכניס לשוק הבנקאות שחקנים חדשים בעלי יכולת תחרותית עצמאית משמעותית. בנק דיסקונט לא יאלץ, בשלב זה, למכור את כ.א.ל. עם זאת, בתום ארבע שנים תיערך בחינה לגבי הצורך בהפרדתה על ידי ועדת יישום מיוחדת שהקמתה תוסדר בחקיקה.

עוד קובע התזכיר כי הבנקים יוכלו להמשיך להנפיק כרטיסי אשראי, אולם יקבעו הגנות "ינוקא" לחברות כרטיסי האשראי המופרדות. הגנות אלה כוללות, בין היתר, את היכולת להעביר לקוחות לאשראי חוץ בנקאי מבלי שהבנקים הגדולים יוכלו להפעיל את כוחם ולשמר את הלקוחות, תוך השארת הבחירה בידי הלקוח. על פי המתווה המוצע, חברות כרטיסי האשראי המופרדות יוכלו להפוך לבנקים בתנאים מקלים שעליהם יורה הפיקוח על הבנקים. בנוסף, יינתנו לאותן חברות תמריצים להפוך לבנקים.

תזכיר החוק מטיל הגבלות על התנאים לרכישת חברות האשראי המופרדות. כך, למשל, נאסר על בנקים או גופים מוסדיים המנהלים מעל  100 מיליארד ש"ח בנכסי חסכון ארוך טווח לרכוש  שליטה בחברות האשראי. הגבלה זו, לצד נוספות, מעלות את השאלה בדבר זהות הרוכשים העתידיים של החברות, והאם, כפי שקרה כבר כאשר המשקיעים המוסדיים רכשו את קופות הגמל מהבנקים ב-2003, תתרחש עלייה במחיר האשראי על מנת לממן את עלות הרכישה מרווחי החברות.

כחלק מהתכנית לפתוח את שוק הבנקאות לשחקנים חדשים, בארבע השנים הראשונות אחרי הסדרת ההמלצות בחוק, יוכלו גורמים מסחריים שירצו בכך להקים בנקים חדשים בתנאים מקלים. עוד נקבע כי תוקם ועדת יישום שתבחן את התפתחות התחרות במגזר הבנקאי, ובמידת הצורך תנקוט בצעדים נוספים להגברתה. הוועדה תפרסם דו"ח שנתי המסכם את ממצאיה ויוגש לשר האוצר, נגידת בנק ישראל, מזכיר הממשלה וכן לוועדת הכלכלה של הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!