דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

כלכלת הקורונה / 90% מהעצמאים מעוניינים בדמי אבטלה, אבל רק 61% מוכנים להגדיל את ההפרשות לביטוח לאומי

כך עולה מסקר שערכה לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים | יו"ר הלשכה, רועי כהן, ל'דבר': "קריאת השכמה למדינה, לא נוכל להכנס לגל שני בלי מנגנון פיצוי"

הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין (צילום: יח"צ)
הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין (צילום: יח"צ)
הדס יום טוב

סקר שערכה לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים (להב) בקרב 1,020 עצמאים ובעלי עסקים העלה כי 90.7% מהעצמאים בישראל תומכים בהגברת הביטחון הסוציאלי באמצעות דמי אבטלה, ימי מחלה, דמי פגיעה ועוד. עם זאת, רק 61% אמרו שיהיו מוכנים לשאת במחיר העלאת ההפרשות לביטוח הלאומי.

הסקר, שבוצע על ידי חברת Direct Polls, התמקד במצבה של אוכלוסייה זו לאור משבר הקורונה ובצורך בהגברת הביטוח הסוציאלי עבורם והשוואתו לזה של שכירים, וכלל מספר שאלות הזהות לסקר שנערך באותה התקופה בשנת 2017. 97.3% של הנשאלים טענו כי המדינה לא מעניקה כלל, או מעניקה במידה מועטה מאוד, רשת ביטחון סוציאלי לעצמאים, וזאת בדומה לסקר הקודם.

בהשוואה למצבם של עצמאים בעבר, נרשמה ירידה חדה בשיעור אלו החשים כי הביטוח הלאומי מספק להם זכויות סוציאליות. 86.7% חשו כי במצב הנוכחי התשלומים לביטוח לאומי מהווים מסים שלא מקנים להם זכויות, לעומת 71% בשנת 2017, זינוק של 22.1%. 95.2% מהנשאלים בעלי הדעה חשים כי יצטרכו לעבוד גם אחרי גיל הפרישה, זאת לעומת 84% בשנת 2017– עלייה של 13.3%.

בנוסף, נראתה עלייה חדה בשיעור העצמאים אשר היו מעדיפים להיות שכירים וירידה חדה בשיעור העצמאיים שהיו ממליצים לילדיהם להיות עצמאיים. בסקר האחרון רק 39% מהעצמאיים אמרו שיעדיפו להמשיך להיות עצמאיים מאשר שכירים (לעומת 68% בשנת 2017), ורק 14.2% מהנשאלים בסקר ימליצו לילדיהם להיות עצמאים.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, אומר ל'דבר' כי מבחינתו זו "קריאת השכמה למדינה". לדבריו, "להיכנס לגל שני ללא מנגנון פיצוי, יראה בדיוק את המראות שראינו אתמול, של אנשים שביקשו מהם להחזיר כסף, ואז תיקון. ככה מאבדים את האמון במדינה, אלה מנגנונים שנוצרים מטלאי על טלאי, לעומת מנגנון של דמי אבטלה שהוא מנגנון מסודר שנותן רשת ביטחון".

לשאלת העלאת ההפרשות לביטוח הלאומי בעקבות המהלך, עונה כהן כי לדעתו, על רוב הכסף להגיע מעודפי הגבייה שקיימים היום בביטוח הלאומי כתוצאה מגבייה מעצמאים. "יש עודפים שהולכים לענפים שלא קשורים בכלל לעצמאים, כמו ענף האבטלה וענף פשיטת הרגל. מי שצריך לקחת את האחריות על הביטוח לעצמאים זו מדינת ישראל, היא לוקחת מאיתנו גם ככה יותר כסף ממה שצריך ויש עודפים. בענף הילדים וענף המילואים למשל, יש עודפים של מיליארדי שקלים שמופנים למקומות בהם יש גרעון בביטוח הלאומי, ואנחנו לא זכאים בכלל. אנחנו מוכנים גם לשלם בדיוק כמו ציבור השכירים את רכיב ביטוח האבטלה כדי שיהיה שוויון בזכויות".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר בתגובה לתוצאות הסקר: "הנחיתי את משרדי להכין תכנית מפורטת להגשת החוק לדמי אבטלה לעצמאים, שיהיה אחד מאבני היסוד במשא ומתן על חוק ההסדרים. תוצאות הסקר, מוכיחות שציבור העצמאים הבין את החשיבות של ביטחון תעסוקתי, ואני מקווה שגם במשרד האוצר יבינו זאת במהרה. כל יום שעובר, הופך את המשבר לקשה יותר. משבר הקורונה הוא בריאותי וכלכלי, ואנו חייבים לדאוג באותה עוצמה לאזרחים להתקיים בכבוד. חוסר הפרנסה מסוכן לא פחות".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!