דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים בקורונה

נאבקים בקורונה / אושר בכנסת: השב"כ יוסמך ל-3 שבועות לבצע איכון סלולרי במתכונת מוגבלת

הצעת החוק מתירה לבצע איכון במקרה בו חקירה אפידמיולוגית לא אפשרית ומסמיך את רה"מ, בהמלצת ועדת שרים, להוסיף נסיבות בהן יוכל השב"כ לפעול | איגוד רופאי בריאות הציבור: "לא סביר שישראל תהיה המדינה היחידה המשתמשת בכלים ביטחוניים מסווגים באופן לא מידתי"

ח"כ צבי האוזר במליאת הכנסת (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90).
ח"כ צבי האוזר במליאת הכנסת (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הקורונה הקובע הסדר זמני למשך כשלושה שבועות, המסמיך באופן מוגבל את השב"כ לבצע איכון סלולרי. 53 ח"כים תמכו לעומת 38 שהתנגדו.

הצעת החוק מהווה הסדר זמני, למשך כשלושה שבועות במטרה לסייע למשרד הבריאות במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה ובלימת שרשראות ההדבקה. הצעת החוק מסמיכה את השב"כ לסייע במהלך תקופה זו במקרים פרטניים וייחודיים בהם לא ניתן להשלים את החקירה האפידמיולוגית בשיטות אחרות. כמו כן ניתנה הסמכה למשרד הבריאות, למשך תקופה זו, להסתייע בשב"כ בביצוע החקירות ביום בו היו יותר מ-200 חולים מהיום שקדם לו, ככל שהמשרד רואה בכך צורך, לפי שיקול דעתו.

בנוסף מוצע כי ראש הממשלה רשאי בצו, לאחר שהונחה בפניו המלצת צוות השרים, לבקש את אישור ועדת החוץ והביטחון, להוסיף נסיבות חריגות נוספות, בהן יהיה השב"כ מוסמך לסייע.

על פי הצעת החוק, צוות השרים יוקם על-ידי הממשלה בכדי לבחון כל העת את הצורך בהמשך ההסתייעות בשב"כ, בהתחשב במצב התחלואה, בתרומת הסיוע של השב"כ לצמצום התחלואה ובקיומן של חלופות, והכל תוך התחשבות בפגיעה בזכות לפרטיות, תוך קבלת חוות דעת של הרשות להגנת הפרטיות.

הצעת החוק מבהירה כי השב"כ לא יעמוד בקשר עם חולה או עם אנשים שבאו במגע קרוב עם חולה וכן לא יעסוק בפעילות פיקוח ואכיפה על הפרת חובת בידוד, ואף לאן יסייע להן.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ צביקה האוזר הציג את ההצעה ואמר: "לצערי על-פי התרשמות הוועדה, אין עדיין חלופה אזרחית בשלה שמסוגלת לתת מענה ברמת יעילות, כפי שאותו כלי איכון נותן. אני סבור שאותו כלי השב"כ הוא כלי העזר היחידי הקיים כיום שמסייע לחקירות האפידמיולוגיות, וזה כלי שצריך להעמיד לעזרה לעזרת ולרשות משרד הבריאות באופן מידי לאור העלייה המשמעותית בהיקף הנדבקים במדינת ישראל. ח"כ משה יעלון (יש עתיד – תל"ם) התייחס גם הוא לחוק שעבר ואמר כי נתניהו "זיהם את ניהול משבר הקורונה בשיקולים פוליטיים".

מה שעומד לנגד עינינו בראש ובראשונה ובלי קשר לדעות ותפיסות פוליטיות, הוא עיקרון של שמירת חיי אדם ומניעת המשך הפגיעה במשקי הבית. אם לא נגדע ונעצור את שרשרת ההדבקות, האפשרות החלופית שעומדת היא שוב הטלת סגרים ומגבלות, שגוררות פגיעה אנושה בכל אותם מאות אלפי אנשים שלא יוכלו לעמוד שנית בגזירה מסוג זה."

באיגוד רופאי בריאות הציבור מתנגדים לחוק וטוענים כי לא סביר שישראל תהיה המדינה היחידה בעולם המשתמשת בכלים ביטחוניים מסווגים באופן לא מידתי בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. " עד היום לא הוצגו ראיות משכנעות לתועלת לבריאות הציבור בשימוש במעקב השב"כ ולעומת זאת הוכח נזקו בהכנסת עשרות אלפי אנשים לבידוד מיותר ושגוי ובפגיעה באמון הציבור", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר האיגוד. לוין מדגיש בדבריו כי לא הוצגו הוכחות ברורות ליעילות הכלי. "במידה ולא ניתן לחשוף את מידת הדיוק ללא פגיעה בשב"כ, הרי שאין לעשות שימוש בכלי זה, כפי שעולה גם מעמדת ראש השב"כ".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!