דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החינוך המקצועי

חיסול החינוך המקצועי? / נתניהו ינסה להעביר את הרפורמה בחינוך המקצועי בישיבת הממשלה ביום ראשון

המתנגדים מדברים על מחטף שנעשה כנגד עמדת הגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה. ח"כ מרגי (ש"ס): "זה מעשה חמור שלא ייעשה. אם זה יקרה, זה ייעשה בחיפזון ויעשה נזק רב".

נתניהו וכחלון, ארכיון (צילום: פלאש 90 / עמית שאבי)
נתניהו וכחלון, ארכיון (צילום: פלאש 90 / עמית שאבי)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ינסה להעביר ביום ראשון הקרוב החלטת בזק בממשלה, על העברתם של בתי הספר המקצועיים, המפוקחים כיום על ידי משרד הכלכלה, למשרד החינוך. על פי ההצעה תתחיל העברת 60 בתי הספר המקצועיים כבר בחודש ספטמבר הקרוב. גורמים במשרד הכלכלה הסתייגו מהתכנית, והביעו חשש כי משרד החינוך לא נערך בצורה רצינית למהלך, וכי הוא צפוי לפגוע הן בתלמידים הנמצאים כעת במסגרות והן במסלול החינוך המקצועי תעשייתי כולו.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר הערב ל'דבר ראשון' כי הוא מתנגד למהלך. "זה מהלך נחפז, לא בחנו את כל ההשלכות שלו," אמר מרגי, "זה מעשה חמור שלא ייעשה. אם זה יקרה, זה ייעשה בחיפזון ויעשה נזק רב".

מרגי פירט את הבעיות הקשות במהלך: "לא התייעצו עם אנשי משרד הכלכלה. בבתי הספר האלה לומדים נערים רבים ממשפחות מצוקה, יש שם עובדים סוציאליים ואנשים שיוכלו לעזור להם, כל הדברים האלה לא יהיו תחת משרד החינוך".

ח״כ יעקב מרגי. צילום: יונתן זינדל.
ח״כ יעקב מרגי. צילום: יונתן זינדל.

תומכי המהלך שמוביל ראש הממשלה נשענים על הביקורת הרבה שהושמעה בעבר על מערכת החינוך המקצועי ועל כשליו. עוד נטען שלמשרד החינוך יכולת רבה יותר לפקח על בתי הספר בהיותו מוכוון לעניין החינוכי. מרגי אינו מקבל את הטענה הזו.

"הטענה שזו בעיה ששני משרדים עושים אותו הדבר היא טענה מגוחכת. אגב, אני לא מקובע על שום דבר, יכול להיות שאפשר להעביר את בתי הספר למשרד החינוך בצורה טובה, אבל לא ככה. אם רוצים לעשות שינוי, צריך לעשות דיון והמקום הנכון לעשות את זה בוועדת החינוך."

מישהו עדכן אותך על ההחלטה?

"ממש לא. למדתי עליה רק מהודעות של פקידים ומהתקשורת. אף אחד לא התייעץ איתנו."

האם שרי ש"ס רואים איתך עין בעין?

"ישבנו חברי הכנסת ביום רביעי. סגן השר משולם נהרי, שהוא מבחינתנו הפרסונה בנושא חינוך, מתנגד למהלך והולך להוביל מאבק".

במסלול החינוך המקצועי פועלים היום 60 בתי ספר ובהם לומדים כ-12,500 תלמידים. בשונה מבתי הספר של משרד החינוך, בתי הספר המקצועיים עומדים על שני אדנים מרכזיים, לימודי מקצוע, תוך התנסות מעשית בעולם העבודה, ובמקביל לימודים עיוניים. בוגרי מערכת זו זוכים לתעודת מקצוע המאושרת על ידי משרד הכלכלה. במהלך לימודיהם, עובדים התלמידים בשכר במקומות עבודה מוסדרים הנמצאים בקשר רציף עם בית הספר. העבודה נעשית במסגרת חוק החניכות. רבים מהלומדים במסלול המקצועי הינם נערים שלא מצאו מקומם בבתי הספר העיוניים.

חבר הכנסת יעקב מרגי: "לא התייעצו עם אנשי משרד הכלכלה. בבתי הספר האלה לומדים נערים רבים ממשפחות מצוקה, יש שם עובדים סוציאליים ואנשים שיוכלו לעזור להם, כל הדברים האלה לא יהיו תחת משרד החינוך".

גם באיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד ביקרו את הצעת ההחלטה, והודיעו כי בכוונתם להפגין מול ישיבת הממשלה ביום א'. כך נכתב בפוסט של הנוער העובד בפייסבוק: "מה החיפזון?! ממשלת ישראל מתכוונת לסיים את דרכה של מערכת החינוך המקצועי. המשמעות היא פגיעה אנושה באלפי ילדים ובני נוער היום, ועשרות אלפים בעתיד הקרוב. פגיעה בתלמידים, מורים, עובדים ומשפחות שלמות שישלמו את המחיר הכבד".

הסתדרות הנוע"ל מציינת כי להחלטה על חיסול החינוך המקצועי, כהגדרתם, יהיו השלכות קשות על 12,500 נערות ונערים שיהפכו לנוער בסיכון לניתוק; כי 3,000 בני נוער יפוטרו, מה שיוביל לזריקת משפחותיהן אל מתחת לקו העוני ולהרס המערכת המשלבת לימודים, הכשרה והתנסות מעשית בעבודה.

חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש
חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש

גורמים המקורבים למשרדי הממשלה המעורבים – החינוך והכלכלה – מציינים כי לא התקיימה כל עבודת מטה מאורגנת אשר צפויה לאפשר את המעבר של בתי הספר המקצועיים באופן מסודר ומאורגן. ייתכן שהעובדה שראש הממשלה משמש גם כשר הכלכלה, כלומר שאין שר כלכלה אשר נעמד על הרגליים האחוריות בניסיון למנוע את קיצוץ סמכויות משרדו, מובילה להחלטה הנוכחית ולביצועה המזורז.

עוד מציינים מבקרי ההחלטה הצפויה בממשלה, כי רבים מבני הנוער הלומדים בבתי הספר המקצועיים הינם בני נוער שלא מצאו את מקומם בבתי הספר של משרד החינוך. מהצעת המחליטים לא ברור מה השינויים אליהם נדרש משרד החינוך כדי לשפר את יכולתו להכיל את אותם נערים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!