דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רובי ריבלין

בולגריה / נשיא המדינה חנך אנדרטה להנצחת הצלת יהודי בולגריה בעיר סופיה

בטקס השתתף גם נשיא בולגריה רוסן פלבנלייב, אשר ציין את הצלת 48,000 היהודים הבולגרים שניצלו. "הציבור הבולגרי הציל ב-1943 לא רק את שכניו וחבריו היהודים אלא את עצמו, את הסובלנות, והמוסר."

הנישא ריבלין ורעיתו בעת האנדרטה בבולגריה. צילום: חיים צח / לע"מ
הנישא ריבלין ורעיתו בעת האנדרטה בבולגריה. צילום: חיים צח / לע"מ

ראובן (רובי) ריבלין נשיא המדינה, חנך אמש את האנדרטה להנצחת הצלת יהודי בולגריה בידי העם הבולגרי במלחמת העולם השנייה, בעיר סופיה בבולגריה.

בטקס השתתפו נשיא בולגריה, רוסן פלבנלייב, וראש הקהילה היהודית בבולגריה, אלכסנדר אוסקר. האנדרטה תוכננה על ידי האדריכל יצחק ליפוביצקי ובהמשך עתידה להיחנך אנדרטה תאומה בתל אביב, עיר תאומה לסופיה.

ריבלין הדגיש את חלקו של חסיד אומות עולם, סגן יו"ר הפרלמנט הבולגרי, דימיטר פשב, שהיה ממובילי ההתנגדות לגירוש היהודים וציין ממכתבו של פשב לראש הממשלה הפשיסטית בבולגריה. "גירושם של היהודים אל מחוץ לגבולות בולגריה אינו יכול לעלות על הדעת" כתב פשב. "הוא ידביק בבולגריה כתם.. שלא רק יכביד עליה מבחינה מוסרית אלא גם יחסל את כוח עמידתה המוסרי. איננו יכולים להיות שותפים למעשים כאלה".
"פשב שילם על מעשיו בקריירה שלו." אמר הנשיא והמשיך: "באף פרלמנט אחר באירופה של אותם ימים חשוכים ונוראים – לא העזו לנהוג כך. יחד עם פשב קמו חברי פרלמנט נוספים. ראשי הכנסייה, אנשי ציבור ואנשים פשוטים, בולגרים, שנאבקו להציל את יהדות בולגריה מן התופת. שעתיים לפני שיצאו הרכבות אל מחנות ההשמדה יצאה ההוראה לדחות את צו הגרוש. קרונות הרכבות נותרו ריקים. במאי 1943 בוטלה תכנית הגרוש של יהודי בולגריה – 48 אלף יהודי בולגריה ניצלו מהשמדה, מרביתם עלו אחר כך לישראל."

נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה.  צילום: חיים צח / לע"מ
נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה. צילום: חיים צח / לע"מ

נשיא בולגריה, רוסן פלבנלייב, אמר בטקס: "הקמת אנדרטת ההצלה בלב סופיה היא עדות לרצון שלנו לנצור את זכרון הצלת היהודים. אפילו הרע ביותר יכול להיעצר מול מאבק אקטיבי ואמיץ. הציבור הבולגרי הציל ב-1943 לא רק את שכניו וחבריו היהודים אלא את עצמו, את הסובלנות, והמוסר. אסור לתת לאמת להישכח או לאפשר את עיוותה. השכחה של הסבל עלולה להיות הרסנית.

"במקום שבו אין אנשים היה איש. העם היהודי היה בודד, מבודד ומופקר- בימי האופל של השואה. אנו לא נשכח לעולם אותם מעטים שהיו 'פרשים בודדים' בערבות השנאה והחושך." אמר הנשיא ריבלין, "אלה אשר לא עמדו מנגד אלא הושיטו יד מתוך מוסריות, אנושיות ואומץ לב נדיר. מקום של כבוד שמור בהיסטוריה היהודית לבני העם הבולגרי אשר הוכיחו ברובם שיש בכוחם של יחידים- לשנות מציאות היסטורית ואשר סייעו להצלת מרבית יהודי בולגריה ממכונת ההשמדה הנאצית. האנדרטה מסמלת את ניצחון הרוח על הרוע. היא מנציחה את אהבת האדם שגברה על חילול כבוד האדם ויכלה לו."

לוחית זיכרון לדימיטר פשב בכיכר המזרקה בשדרות ירושלים ביפו לוחית זיכרון לדימיטר פשב בכיכר המזרקה בשדרות ירושלים ביפו. צילום: ד״ר אבישי טייכר / ויקיפדיה
לוחית זיכרון לדימיטר פשב בכיכר המזרקה בשדרות ירושלים ביפו
לוחית זיכרון לדימיטר פשב בכיכר המזרקה בשדרות ירושלים ביפו. צילום: ד״ר אבישי טייכר / ויקיפדיה

שני הנשיאים הזכירו את האתגרים העומדים כיום בפני האנושות, ואירופה בייחוד, בהתמודדות עם תופעות של גזענו והגירה. "גל של לאומנות ומעשי אלימות שוטף את אירופה. יש החושבים שעל שנאה צריך להשיב בעוד שנאה. דווקא עכשיו עלינו להושיט יד ולהראות שסובלנות ואהבת האדם יכולות תמיד לנצח". אמר הנשיא הבולגרי, פלבנלייב.

ריבלין לא שכח לציין את 11,343 היהודים אשר חיו תחת השלטון הבולגרי במקדוניה ותרקיה ונרצחו בטרבלינקה.

נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה צילום: חיים צח / לע"מ
נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה
צילום: חיים צח / לע"מ

כיום חיים בבולגרי כ-6000 יהודים, והנשיא הישראלי נפגש עם נציגי הקהילה היהודית בבית הכנסת הגדול בסופיה. ריבלין התקבל על ידי נציגי הקהילה בהתרגשות רבה ובמחיאות כפיים והודה להם על קבלת הפנים החמה.

ביקור הנשיא בבולגריה, אשר הוגדר כהיסטורי, נחתם אמש, לאחר פגישת עבודה מדינית עם ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב. הבוקר הוא צפוי לחזור לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!