דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה מהבית

עבודה מרחוק / הקורונה לא המציאה שום דבר: בפינלנד ובהולנד רגילים לעבוד מהבית

נינה רוזה מעוז. "הטיולים ביער נותנים לי השראה" (צילום: אלבום פרטי)
נינה רוזה מעוז. "הטיולים ביער נותנים לי השראה" (צילום: אלבום פרטי)

ארבעה ישראלים מספרים | נינה רוזה מעוז, מאספו פינלנד: "יש כאן אמון בעובדים. לא מתקינים לנו כל מיני תוכנות כדי לעקוב אחרינו"

אוריאל לוי

עבודה מהבית הפכה בימי הקורונה לחידוש עבור מאות מיליוני עובדים בעולם. אבל החידוש, מתברר, לא כל כך גדול. בשנים האחרונות ישנה עליה הדרגתית במספר העובדים מהבית בעולם המפותח, ובמיוחד בהולנד ובפינלנד, שם ב-2019 שיעור העובדים מהבית עמד על 14.1%, לעומת ממוצע של 5.3% באיחוד האירופי ו-3.6% בארה"ב. הולנד מובילה בתחום כבר שנים רבות, ופינלנד הדביקה את הפער בשנה האחרונה.

סקר שנערך לאחרונה בארה"ב הראה כי 59% מהעובדים יעדיפו להמשיך לעבוד מהבית גם לאחר שהמגפה תחלוף. חברות בינלאומיות גדולות – ברקלייס , לייבפרסון וטוויטר – כבר הודיעו שמשרדים במרכזי ערים עשויים להיות נחלת העבר. שתיים מהחברות כבר רמזו כי עובדיהן לא ידרשו לנסוע כל בוקר לעבודה, והן שוקדות על תכנון מבני שיאפשר עבודה מרחוק לטווח ארוך.

וכך זה נראה על פי ארבעה ישראלים החיים במקומות שבהם עבודה מהבית היא עניין שגרתי.

"הכול אני עושה מהיער"

נינה רוזה מעוז | אספו, פינלנד | יועצת תקשורת בארגון הפיני Fida International שמסייע למדינות מתפתחות

גם לאקו הכלבה נהינת מהטיול ביער (צילום: אלבום פרטי)
גם לאקו הכלבה נהינת מהטיול ביער (צילום: אלבום פרטי)

תנאים: "אני גרה ליד יער גדול. את כל שיחות הטלפון של העבודה אני עושה בטיול ביער עם לאקו, הכלבה שלי. כמעט את כל מה שאני צריכה לעשות אני עושה בטלפון הנייד. העבודה שלי מצריכה הרבה מאוד חשיבה והטיולים ביער נותנים לי השראה. ישיבות רבות משתתפים, שיחות, כותבת מיילים – הכל אני עושה מהיער, תוך כדי שאני מטיילת או שאני מתיישבת על איזה סלע או גזע עץ. לאקו תמיד איתי. אם אני בבית, אני גם מבשלת בזמן ישיבות מרחוק. פעם אחת עשיתי פסטו סרפדים בזמן הישיבה ושלחתי תמונה בסוף. הקולגות צחקו".

יחס: "בפינלנד יש אמון בעובדים. לא מתקינים לנו כל מיני תוכנות כדי לעקוב אחרינו. סומכים על העובד שהוא באמת עובד. לפני מגפת הקורונה עבדתי שלושה ימים בשבוע מהבית, וכך יהיה גם אחרי שמגבלות הקורונה יוסרו. לפני כן, כשהייתי פרילנסרית, עבדתי רק מהבית. לפני הקורונה הארגון שלנו אישר רק לחלק מהעובדים לעבוד יומיים או שלושה מהבית. בזמן הקורונה מנהלי הארגון ראו את היתרונות שבעבודה מהבית החליטו שגם אחרי הקורונה לכל עובד יותר לעבוד שלושה ימים מהבית, אבל כל עובד רשאי גם לבוא לעבודה מתי שהוא רוצה."

יתרונות: "אני גרה 25 ק"מ מהלסינקי הבירה, שבה יושב הארגון בו אני עובדת, העבודה מהבית חוסכת את הנסיעות – זמן ודלק – ומונעת נזק סביבתי. בבית אפשר לעבוד בשקט. במשרדים שלנו תמיד יש הרבה רעש ותנועה וזה מפריע להתרכז. אני בבית כשהילדים חוזרים מהלימודים, שזה גם יתרון וגם חסרון, כי קשה להתרכז כשהם מגיעים הביתה. יתרון נוסף זה שאפשר לתפוס תנומה קצרה במהלך יום העבודה, וזה עוזר מאוד להתרכז. אני מנמנמת 15-10 דקות בצהריים וזה מרענן. חוץ מזה, אפשר להיות בטרנינג ובלי איפור כל היום. ואפילו בפיג׳מה".

חסרונות: "לפעמים זה קצת בודד. המפגש עם הקולגות חסר לי. בפינלנד יש כל שעתיים הפסקת קפה. זה לא רק עניין מסורתי, זה כתוב בחוק. אצלנו בארגון שותים קפה בחדר גדול ופעם בשבוע יש גם פירות ואגוזים. בהפסקות הצהריים יוצאים יחד לאכול בחוץ. יש מסעדה נחמדה מאוד ליד המשרדים שלנו, והיציאה אליה מאפשרת לנשום קצת אוויר ולצאת לרגע מהאווירה של העבודה. בזמן ארוחת הצהריים אנחנו לא מדברים על ענייני עבודה. זו החלטה עקרונית. המפגש החברתי הוא סיבה טובה לבוא לעבודה. השיחות מרחוק זה ממש לא אותו הדבר.

"כשאני עובדת מהבית אני משקיעה זמן רב בבישול ארוחת צהריים. בדיוק עכשיו אני מכינה מרק סלמון, שזה מאכל מאוד פיני, ויכולתי במקום זה לעבוד על דברים אחרים. חסרון נוסף הוא הטיפול בבעיות. במשרד אני יושבת ליד איש המחשבים שלנו וכל בעיה הוא פותר במקום. חוץ מזה, כיף להשאיר את העבודה במשרד ולא למשוך את יום העבודה בבית. קשה לי לשים לעצמי גבולות".

"אני אוהב לעבוד מהסירה שלי"

לאססה אורן-עוז | ג'רבנפאא, צפונית להלסינקי, פינלנד | ראש מחלקת שירות לקוחות בחברת היי טק

לאססה אורן-עוז. "זמני העבודה הגמישים מאפשרים לי לעשות הרבה דברים שלא יכולתי להספיק אם הייתי במשרד. למשל לשוט בין איים ולטייל בהם" (צילום: אלבום פרטי)
לאססה אורן-עוז. "זמני העבודה הגמישים מאפשרים לי לעשות הרבה דברים שלא יכולתי להספיק אם הייתי במשרד. למשל לשוט בין איים ולטייל בהם" (צילום: אלבום פרטי)

תנאים: "אני אוהב לעבוד מהסירה שלי. כל עוד יש קליטת אינטרנט אין שום בעיה וברוב האיים כאן יש אנטנות G4 חזקות. העבודה שלי כוללת שיחות עם לקוחות, והרבה עבודת מחשב. אני מכיר די הרבה חברים שגם לפני הקורונה עבדו לפחות חצי שבוע מהבית".

יחס: "הממשלה הפינית מעניקה החזרי מס על סך יותר מ-900 יורו בשנה על שימוש בחדר בבית לצרכי עבודה. ההכרה הממשלתית בעבודה מהבית הייתה גם לפני הקורונה".

יתרונות: "העבודה מהבית חוסכת לי את הנסיעות. היא מאפשרת לי להיות יותר זמן עם הבן שלי. זמני העבודה גמישים וזה מאפשר לי לעשות הרבה דברים שלא יכולתי להספיק אם הייתי במשרד. למשל לשוט בין איים ולטייל בהם. אני אוהב את הגמישות והחופש".

חסרונות: "הגבולות בין פנאי לעבודה נהיים מטושטשים ואני מוצא את עצמי עובד הרבה יותר".

"כל המערכות בחברה שלנו מובנות לעבודה מרחוק"

ענבל ג. | ברדה, דרום הולנד | עוסקת במחקרים קליניים בחברה בינלאומית גדולה

תנאים: "בהולנד יש גמישות רבה בצורת ההעסקה. אנשים עובדים במשרות חלקיות, בשעות שונות, לפי מה שמתאים להם. יש חקיקה שמגנה על העובדים והמערכת כולה מכווננת לאפשר לעובדים לעבוד בדרך שנוחה להם. מבחינתי היתרון המרכזי הוא גמישות. כל המערכות בחברה שלנו מובנות לעבודה מרחוק דרך הרשת".

חסרונות ויתרון: "לעבוד מהבית זה סוג של בידוד. שיחות ועידה זה עדיין לא אותו הדבר כמו לפגוש אנשים. הייתי מעדיפה לשלב עבודה מהבית חלק מהשבוע עם עבודה במשרד, כדי לפגוש גם קולגות. הרגשתי שאני לא יוצאת מספיק מהבית אז אימצתי כלבה – דורה, כדי שנלך יחד לטייל. העבודה מהבית מאפשרת לי לצאת איתה בשעות שונות".

"כולם משתתפים במטלות הבית"

בת שבע מיליס | אורימתילה, פינלנד | מתורגמנית, כותבת ועורכת

יתרונות: "אחד הצדדים של עבודה עצמאית מהבית הוא השילוב. מתי לרדת לחדר הכביסה ומתי לעצום עיניים לבלגן. השילוב הזה שאני מדברת עליו כולל את כל בני המשפחה. מזלי שכולם בוגרים ושחינכתי אותם לחיות בקולחוז. כולם משתתפים במטלות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!