דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר היום

עיצרו את חיסול החינוך המקצועי

דבר היום (גרפיקה: דבר ראשון).
דבר היום (גרפיקה: דבר ראשון).

אולי יהיה נכון להסתכל על מערך החינוך המקצועי בישראל כמו שמתבוננים 'הירוקים' למיניהם, אנשי הגנת הסביבה, על שמורת טבע. שכן, במערכת האקולוגית המיוחדת של החינוך המקצועי מתאפשר איזון מיוחד, שאינו מתקיים במקומות אחרים. איזון בין לימוד והתנסות מעשית בעבודה, איזון בין נעורים ובין כניסה לעולם העבודה והמבוגרים.

חסרונן של תשובות מעורר חרדה עמוקה בלב רבבה של תלמידים. כ-3,000 מהם עובדים בשכר אשר עלולים למצוא עצמם ללא עבודה. משפחתם, אשר יתכן ונסמכת על תוספת צנועה זו להכנסתה לצורך הישרדותה, עלולה לגלוש אל העוני והרעב.

המערכת האקולוגית המיוחדת הזו היא בית עבור למעלה מ-12,000 נערים ונערות. חלק גדול מנערים ונערות אלו לא מצאו את דרכם במערכת החינוך העיונית והחינוך המקצועי היה החלופה, עבורם, לרחוב. הנוער שמגיע כיום לחינוך המקצועי הוא נוער בעל "נתוני פתיחה" המנבאים בדרך כלל ניתוק וניכור חברתי. אך על פי נתוני משרד הכלכלה למעלה מ-90% מהלומדים בחינוך המקצועי מתגייסים לצה"ל, ורבים משרתים ותורמים במקצועות שרכשו במסגרות הלימודים.

מחקר של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) בחן שתי קבוצות של תלמידים בעלי מאפיינים סוציו-אקונומיים זהים, ובעלות ציוני מיצ"ב דומים בסוף כיתה ח'. קבוצה אחת של תלמידים נשארה במערכת החינוך של משרד החינוך והשנייה למדה ועבדה במסגרת החינוך המקצועי. 80% מהלומדים בחינוך המקצועי סיימו 12 שנות לימוד ו69% מהם והיו זכאים לתעודת מקצוע, בעוד ש-63% מהתלמידים בקבוצה השנייה, של מערכת החינוך הרגילה, סיימו ללא כל תעודה.

על פי הצעת ה'מחליטים' שראש הממשלה צפוי להביא לממשלה ביום ראשון הקרוב, בתי הספר של החינוך המקצועי יאוחדו למעשה עם בתי הספר של מערכת החינוך החל מה-1 לספטמבר הקרוב. ההצעה מעלה שאלות רבות, וביניהן: מדוע הדברים נעשים בחיפזון שכזה? האם משרד החינוך ערוך בכלל לקליטת המערכת החינוכית הייחודית הזו, והאם יש בכוונתו להמשיך ולהפעיל חינוך מקצועי? מדוע מקודם המהלך מתוך לשכת ראש הממשלה, ולא באמצעות המערכת המקצועית של משרד הכלכלה (אמנם ראש הממשלה הוא גם שר הכלכלה, אך יש חשיבות לאנשי המקצוע בכל משרד)? האם אין משמעות המעבר, בצורה המהירה והחפוזה שבה הוא נעשה, חיסול החינוך המקצועי, הלכה ולמעשה?

השאלות הללו נשמעו השבוע, כאשר נחשפה הכוונה המפתיעה לבצע פעולת בזק ולהעביר את בתי הספר המקצועיים למשרד החינוך. אך תשובות לא נשמעו. חסרונן של תשובות מעורר חרדה עמוקה בלב רבבה של תלמידים. כ-3,000 מהם עובדים בשכר אשר עלולים למצוא עצמם ללא עבודה, שכן משרד החינוך אינו מכיר במודל הכפול, של עבודה ולימודים יחד. משפחתם, אשר יתכן ונסמכת על תוספת צנועה זו להכנסתה לצורך הישרדותה, עלולה לגלוש אל העוני והרעב.

ולכן, נכון יהיה לבצע את המהלך המבוקש על ידי לשכת ראש הממשלה רק בשום שכל, מתוך התייעצות עם הגורמים אשר מטפחים ומחיים את שמורת הטבע של החינוך המקצועי בישראל. יש להתקדם אך ורק באופן שיבטיח את טובתם של הנערים והנערות אשר נמצאים כיום במסלול זה. לטובתם, אבל בעצם לטובת כולנו.

שכן, קיומו של חינוך מקצועי איכותי ומשמעותי חיוני לעתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. אין להסתפק אך בהגנה על הקיים, יש להרחיב ולפתח את החינוך המקצועי, כך שיתאים לעולם העבודה המשתנה תדיר של המאה ה-21.

יש האומרים 'היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה'. החינוך המקצועי בישראל צריך להבטיח כי מבני הנוער העובדים תצא ההנהגה החברתית והכלכלית של ישראל. על הממשלה להטיל על משרד הכלכלה ומשרד החינוך לגבש תוכנית שתבטיח זאת, ולא לאוץ לרפורמות מסוכנות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!