דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / חמש יחידות בהשטת יאכטה? הצצה לבחינות הבגרות הייחודיות ביותר בישראל

שחר רגב ומגמת הימאות (צילום: אלבום פרטי)
שחר רגב ומגמת הימאות (צילום: אלבום פרטי)

התלמידים של שרון ניר ענבר לומדים על דבורי דבש, של יואב ארבל מתכוננים להיבחן בסייסות, ושל שחר רגב נערכים לבחינה על הגלים | שיחה עם שלושה מורים, שלמרות הצמצום במספר בחינות הבגרות בגלל הקורונה יגישו בקרוב תלמידים למבחנים יוצאי דופן

דוד טברסקי

נגיד שאתה מפליג בחורף לקפריסין והלחץ הביומטרי יורד, מה יהיו הפעולות שלך מול היאכטה ומול הצוות? זו שאלה עליה יצטרכו לענות התלמידים של שחר רגב, מבית הספר רמות ים, בבחינת הבגרות הקרובה בהשטת יאכטות.

מבחני הבגרות יצאו לדרך בשבוע שעבר, אבל בניגוד למה שמקובל אולי לחשוב, יש תלמידים שלא מתעסקים רק במשוואות או בפסוקים. לצד תלמידיו של רגב, התלמידים של שרון ניר ענבר, בכפר הנוער ויצו ניר העמק, מתכוננים לבחינה המעשית בדבוראות. התלמידים של יואב ארבל, בבית הספר אדם חברה וטבע, מתאמנים על גישה נכונה ובטוחה לסוסים. השנה הם צריכים לעשות את כל זה גם תחת מגבלות הקורונה.

"מפתחים רגישות אמיתית לחרק הזה"

שרון ניר ענבר, מורה למדעים ולדבוראות, כפר הנוער ויצו ניר העמק, סמוך לעפולה

את מגמת הדבוראות הקימה ניר ענבר לפני מספר שנים. מאז היא מכינה תלמידים לבגרות במקצוע, ואפילו נוסעת איתם לתחרויות בעולם.

שרון ניר ענבר. ותלמידי מגמת דבוראות (צילום: אלבום פרטי)
שרון ניר ענבר. ותלמידי מגמת דבוראות (צילום: אלבום פרטי)

שגרת הלימודים בשגרת הקורונה: אנחנו משתדלים להמשיך ללמוד כמה שאפשר בתנאים הנוכחיים. מה שעצוב, ואין לו תחליף, זה שהשנה בגלל הקורונה, התבטלה הטיסה שלנו לסלובניה לתחרות בינלאומית. מזה שלוש שנים אנחנו טסים עם הנבחרת שלנו לייצג את ישראל בתחרות דבוראים צעירים בינלאומית, והילדים מאוד מתרגשים לקראת זה.

בגרות בדבוראות? בית הספר שלנו הוא חקלאי, והדבורים נחשבות כחלק מבעלי החיים המבוייתים בכפר. בשלוש השנים האחרונת נפתחה אופציה לתלמידים להבחן על החומר התיאורטי והמקצועי של המגמה.

לא יותר מ-150-100 תלמידים ניגשים לבגרות במקצוע כל שנה בארץ. אצלנו, כל שנה ניגשים 35 תלמידים, גם בנים וגם בנות. המקצוע עצמו, כמקצוע לבגרות, קיים לא יותר מעשר שנים למרות שמדובר באחד המקצועות העתיקים בעולם, שהולך איתנו למעלה מ-10,000 שנה.

התלמידים: אצלנו מדובר בכיתת המצויינים של לימודי המדעים, שגידול דבורי דבש היא אחד משלושת המקצועות המורחבים שעליהם הם ניגשים לבחינות הבגרות. מגיעים אלינו ילדים גם מעפולה וגם מהמושבים מסביב. מעטים מהם מגיעים מבתים חקלאיים, אבל אצל רובם יש זיקה לעניין מעצם זה שהם גדלים בעמק יזראעל.

התגובה: אנשים לא מבינים מה יש ללמד שלוש שנים על דבורים. אני מסבירה שזו תורה שלמה, מקצוע שדורש הרבה מאוד ידע תיאורטי ומקצועי שהצטבר מנסיון של מאות שנים.

שרון ניר ענבר. ותלמידי מגמת דבוראות (צילום: אלבום פרטי)
שרון ניר ענבר. ותלמידי מגמת דבוראות (צילום: אלבום פרטי)

המבחן: 60% מהבגרות הם שאלות כלליות על חיות משקיות. השאלות הן אמריקאיות ופתוחות. נוגעים בתהליכים כלכליים וסביבתיים שנוגעים לגלובליזציה וחקלאות מודרנית, עם התמקדות בדבורי דבש. בנוסף, יש בגרות בעל פה ועבודה מעשית שקשורה למשק.

שאלה לדוגמה: מנה את חמשת הגורמים שמאיימים להכחיד את דבורי הדבש. מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם המצב ומה יקרה ביום בו לא יהיו יותר דבורי דבש?.

מה עושים עם בגרות בדבוראות: זה מקצוע  לא שגרתי, שיכול לפתוח לתלמידים הרבה מאוד שערים בעתיד. התלמידים מספרים שאחר הבגרות הם רוצים להביא כוורות לבתים. שולחים לי תמונות של דבורים שהם פוגשים בצבא, בשביל שאני אעזור להם להבין את סוג הדבורה ומה אפשר לעשות. הם מפתחים רגישות אמיתית לחרק הזה.

"הרבה אומרים שהסוסים לימדו אותם לאהוב מחדש"

יואב ארבל, מורה לרכיבה חינוכית על סוסים, בית הספר אדם חברה וטבע, כרמיאל

גם בימי הקורונה, למרות הבידוד והסגר, חלק מהתלמידים של ארבל שהו בפנימיה  שצמודה לאורוות הסוסים. התלמידים טיפלו בסוסים, בזמן שהופסקו הלימודים. "הם האכילו אותם בוקר, צהריים, ערב ודאגו להם לכל צרכיהם", הוא מספר, "לכל תלמיד יש את הסוס שלו שהוא מתחבר אליו".

יואב ארבל (צילום: אלבום פרטי)
יואב ארבל (צילום: אלבום פרטי)

שגרת הלימודים בשגרת הקורונה: לארבע היחידות העיוניות, שהבחינות עליהן נערכות בתקופה הזאת, למדנו כמו כולם. המבחן המעשי ייערך בהתאם להנחיות.

התלמידים: בדרך כלל הם מגיעים אלינו ממסגרות שהם לא הסתדרו בהן. דרך המפגש עם הסוסים הם לומדים מחדש לתקשר ולבנות אמון. יש משהו בעבודה עם הסוס, ברכיבה ובטיפול, שדורש ממך להיות קשוב ורגיש. הרבה אומרים שהסוסים לימדו אותם לאהוב מחדש.

המבחן: המגמה היא הרחבה של מגמת חקלאות עם התמחות בסוסים.  אנחנו לומדים למידה עיונית על חקלאות בכלל, וסוסים בפרט. כלומר חמש יחידות חקלאות והתמקדות על עולמם של הסוסים: אנטומיה, מחלות, פסיכולוגיה ואילוף. הבגרות עצמה מורכבת מחלק עיוני וחלק מעשי.

שלוש יחידות הן עיוניות. חלקן בגרות כללית וחלקן התמחות בסוסים. יחידה נוספת היא עבודת חקר.

ביחידה האחרונה התלמידים נבחנים על מיומנות הסייסות שלהם: איך לגשת לסוס בצורה בטוחה, להבין כיצד עושים דברים נכון וכו'. השקלול של כל זה הוא הציון הסופי של הבגרות.

יואב ארבל והתלמידים שלו (צילום: אלבום פרטי)
יואב ארבל והתלמידים שלו (צילום: אלבום פרטי)

עבודת חקר: שנה שעברה, למשל, בדקנו איך המדדים של סוס משתנים ביחס לעבודה פיזית. מדדנו דופק, חום ונשימות בדקה לפני יציאה לרכיבה. אחרי הרכיבה, עשינו שוב סדרת בדיקות לסוסין. ככה כמה פעמים. בעזרת שימוש בספרות מקצועית למדנו על השינויים שקורים בגוף של הסוס תוך כדי מאמץ וכתבנו מחקר.

שאלה לדוגמה: במבחן תלמיד יכול לקבל גרף שצריך לנתח קצב גדילה של סוס, או תיאורים על סביבת החיים של הסוס, והוא צריך לפרט את צרכיו בהתאם.

מה עושים עם בגרות בסייסות: בנוסף לבגרות, בשנת י"ב התלמידים יוצאים לקורס מדריכי רכיבה, בשביל לקבל תעודת מקצוע. הקורס נותן ערך מוסף ואופק לעבוד בתחום אחר כך, בתור מדריכי רכיבה.

תמיד אפשר להתקדם לכיוון רכיבה טיפולית, או להבדיל רכיבה ספורטיבית, או פרזול ואפילו וטרינריה. זהו עולם מאוד מגוון.  אבל בלי קשר, לדעתי, הוא מלמד הרבה מאוד מיומנויות בחיים, שלאו דווקא נכון להעריך אותן רק בהקשר של בחינת הבגרות, וזה מה שחשוב באמת. מיומנויות כמו לאהב מישהו, לטפל, לדאוג ולהיקשר, אלו דברים הרבה יותר יקרים ומשמעותיים לתלמידים ולבני אדם.

"לוקחים אחריות על כלי שיט בגודל של סמי טריילר"

שחר רגב, מורה ללימודי ימאות בבית הספר רמות ים, מכמורת

את תלמידיו, בבית ספר ששוכן ממש על הים, מגיש רגב לבגרות בשיט על יאכטות. "זה הרבה כיף, גם לילדים וגם למורים. נוצר פה קשר מטורף בין מורה לתלמיד כי זה תהליך שבו התלמידים נדרשים להתעמק במקצוע מאוד מסובך", הוא מסביר.

שחר רגב (צילום: אלבום פרטי)
שחר רגב (צילום: אלבום פרטי)

שגרת הלימודים בשגרת הקורונה: לחלק העיוני למדנו בזום, על כל הקשיים הכרוכים לכך. בשביל לקיים ולהתכונן לקראת המבחן, המעשי קיבלנו אישור מיוחד ממשרד החינוך להפגיש את התלמידים בקבוצות קטנות מאוד. החשש זה משנה הבאה, פספסנו הרבה הפלגות ואימונים וזה יחשוף פערים בתחילת שנת הלימודים.

התלמידים: אצלנו בבית ספר מגיעים ללמוד בני נוער מעמק חפר, יחד עם ילדי פנימיה שמגיעים מכל הארץ. יש תלמידים שמגיעים כי האחים או ההורים שלהם קשורים לים, ויש כאלו שמגיעים בלי רקע בכלל, פשוט כי הם רוצים.

המקבץ של הילדים מאוד הטרוגני. יש גם סטיגמה על כך שזו מגמה של בנים. אבל יש לנו הרבה בנות במגמה שזה דבר כיף – הן מביאות איתן בגרות שונה וגישה שונה. בנוסף לכך יש לנו גם מורות במגמה.

המבחן: בכיתה י' עושים מבחני תאוריה שנחשבים חלק מהבגרות. יש שיתוף פעולה של משרד התחבורה, רשות הספנות והנמלים ומשרד החינוך, שמשלבים כוחות כדי לייצר מבחן מקיף שכל הצדדים מכירים בו. בסופו מקבלים הזמדנות לעשות מבחן מעשי על יאכטה בשביל רישיון.

בכיתות י', י"א וי"ב, יש מבחנים עיוניים, שהתלמידים שוברים את הראש עליהם. הנסיון המעשי מקל עליהם בסופו של דבר להיבחן, כי הם רואים וחווים את מה שהם נבחנים עליו – זו הזמדנות שלאנשים מבוגרים שניגשים ללימודים האלו בעתיד אין.

חומר הלימוד: לימוד ים, שליטה במקרים ותגובות, כיבוי שריפות, מכונאות, מבנה היאכטה, הצלה, ניווט עם מפות וניווט עם מכשירים. כל שנה נבחנים 50-40 תלמידים, וכמו הבית ספר שלנו יש עוד שלושה בתי ספר גדולים שעושים את זה, וכמה בתי ספר קטנים. מדובר בכמה מאות תלמידים בשנה. לא יותר.

לא רק מבחן: הבגרות היא לא רק הרישיון והידע בסוף. יש פה תהליך חינוכי מטורף. הילדים לוקחים אחריות על כלי שיט בגודל של סמי טריילר, עם הרבה מאוד מערכות מורכבות שהם חייבים לדעת לתפעל עד רמת הבורג. לדעת כל מערכת בעל פה, כולל שרטוטים ותוכניות הפעלה. וזה רק בחלק הטכני.

יש לך את החלק החברתי, שהוא אפילו יותר חשוב. הילדים חייבים ללמוד לפקד על צוות, לתת ולקבל הנחיות, להוביל, לפתור בעיות אנושיות ולתאם את כלי השיט מול העולם בחוץ. ולא מדובר רק במתודה חינוכית – זה ממש חלק מהמבחנים שלהם.

אנחנו עושים איתם הרבה הפלגות ארוכות. לאורך חופי הארץ, מפליגים איתם לקפריסין, מפליגים ליוון, הפלגה של עשרה ימים – והכל חלק חובה מהלימודים. הפלגה לחו"ל זו הרפתקה מאוד לא פשוטה, במיוחד בים סוער. צריך לגלות הרבה בגרות ואורח רוח וסבלנות

שאלה לדוגמה: אתה מפליג בחורף לקפריסין, הלחץ הביומטרי יורד – פרט את פעולותיך מול היאכטה ומול הצוות.

התגובה: הרבה אנשים מאוד מקנאים כשהם מגלים שבגרות כזו בכלל קיימת, ואומרים לי: "אם הייתי יודע היית בטוח הולך ללמוד את זה". זה מקצוע כיפי ומאתגר . תלמידים שלנו לאורך השנים טסים לחו"ל שוכרים יאכטות ומצלמים לנו תמונות, זה מאוד מרגש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!