דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיסים ישירים

ביצוע התקציב / המדינה גובה יותר מיסים ממה שתיכננה - ומוציאה על האזרחים פחות

המגמה ממשיכה: גם ביוני האחרון שילמנו יותר מיסים ממה שתיכננה המדינה, אך עד כה לא קיבלנו תמורה הולמת בדמות הרחבה בהשקעות המדינה בנו, האזרחיות והאזרחים.

צילום אילוסטרציה: אביר סולטן / פלאש 90.
צילום אילוסטרציה: אביר סולטן / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דוח ביצוע תקציב המדינה לחודש יוני מגלה: גביית המיסים ממשיכה לעלות על התחזיות, הגירעון מתחילת השנה עומד על 3.4 מליארד ש"ח בלבד.

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם אמש את דוח ביצוע תקציב והכנסות המדינה לחודש יוני. מרבית נתוני הביצוע של הכנסות יוני ממשיכים את המגמה של החודשים האחרונים – המשך גדילה של הכנסות המדינה. המיסים הישירים עלו ב 13% בחודש האחרון, ואילו המיסים העקיפים עלו בשיעור ריאלי של 8.7% (לאחר קיזוז השפעת הורדת המע"מ).

נתון חריג בהכנסות המדינה נמצא דווקא בתחום הרכב – ההכנסות ממס הקניה על רכבים עלו ב 54% מתחילת השנה, זאת בעקבות עליה של יותר מ 38% במספר כלי הרכב החדשים שיובאו לישראל. נתון בולט נוסף הוא ירידה של 70% בהכנסות ממס על רווחים ממסחר בניירות ערך. אמנם מדובר בחלק קטן מאוד מהכנסות המדינה אבל הוא מעיד על היקפי הפעילות הנמוכים בבורסה הישראלית, ועל הרווחיות הנמוכה שהיא מניבה למשקיעים בה. בשילוב הריבית הנמוכה של בנק ישראל, לא פלא שהמשקיעים בורחים משוק ההון ומכבידים על שוק הדיור.

בתחום ניהול הגירעון, חודש יוני העביר את המאזן מגירעון שלילי (במהלך חודשים ינואר עד יוני הממשלה יצרה עודף בניהול הגירעון שלה) למאזן חיובי. כך נוצר המצב שעל אף שהגירעון ביוני עמד על 4.1 מיליארד שקלים, הגירעון המצטבר מתחילת השנה עומד על 3.4 מליארד שקלים. לשם השוואה, הגירעון בסוף יוני בשנה שעברה עמד על 3.8 מליארד שקלים. על פי תוכנית התקציב, במשרד האוצר ציפו כי הגירעון השנתי יעמוד על 35 מליארד שקלים שהם 2.9% מהתמ"ג. ב-12 החודשים האחרונים הגירעון עמד על 2.1% מהתמ"ג. כך יוצא שעל אף יעד הגירעון השמרני, במשרד האוצר נוטים לצמצם את הגירעון אף יותר. הפרש של 0.8% בגירעון פירושו הימנעות מהוצאות בסך של כ-9 מיליארד שקלים.

על אף הגירעון הנמוך הוצאות הממשלה מתחילת השנה עלו ב 8.1% לעומת אותה התקופה אשתקד. הוצאות המשרדים האזרחיים הובילו את מגמת הגדילה עם עלייה של 10.5% בזמן שהוצאות מערכת הביטחון עלו ב 1.1% בלבד. על אף הנתון החיובי של הגדלת ההוצאות האזרחיות, צריך לקחת בחשבון כי שנת 2015 נוהלה ללא תקציב. כשניהול ההוצאות נעשה ללא תקציב מאושר בשיטת 1 חלקי 12, הגדילה בהוצאות הממשלה מוגבלת. ביחס לתוכנית השנתית, ממשלת ישראל הוציאה בחצי שנה כ-46% מההוצאות המתוכננות לשנה. מגמה זו נובעת משיטת הפעולה שדוחפת סעיפי הוצאה רבים לסוף השנה. ארגונים נתמכים רבים מקבלים את תקציבם הממשלתי המגיע מתוקף תקנות שונות, רק בסוף השנה, מצב היוצר דוחק וחוסר וודאות רבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!