דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נגיף הקורונה / העלייה בתחלואה: הנתונים, ההגבלות החדשות וההיערכות החסרה

1 מ-5 חולי קורונה בישראל אובחן בשבוע האחרון | מספר החולים הקשים עלה בתוך עשרה ימים מ-45 ל-86 | החל מהיום (ב'): קנס 500 שקלים על אי עטיית מסכה, צמצום המשתתפים בחתונות והמבקרים במסעדות ובמועדונים ל-50 בלבד

עובדי צוות רפואי. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
עובדי צוות רפואי. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מספר חולי הקורונה החדשים שאובחנו בישראל מדי יום בשבוע האחרון עקף את ימי השיא של התפרצות המגפה בישראל. במקביל נרשמה עלייה במספר החולים הקשים. נתונים אלו העלו חששות לאובדן שליטה על המגפה בישראל, בין היתר מצד ראש צוות המומחים המייעץ למועצה לבטחון לאומי בנושא המאבק במגפה, הפיסיקאי פרופ' אלי וקסמן.

וקסמן אמר בראיון לחדשות 12 כי "אנחנו איבדנו שליטה במגפה גם מבחינת מספרי החולים, וגם בכך שהם מפוזרים בכל הארץ, איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רוב החולים ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות. מספר החולים המאומתים היום אומר שגם אם נבלום אותה, יצטברו לנו במהלך 3 השבועות הקרובים 300 חולים במצב קשה. אם נבלום אותה רק בעוד שבוע יצטרפו 600, ולאחר שבוע נוסף כבר 1200 – זה אומר סכנה ליכולת מערך האשפוז של מדינת ישראל, וסכנה להקרסת המערך הזה".

הנתונים: אחד מחמישה חולים בישראל זוהה בשבוע האחרון

בשבוע שעבר (ראשון עד שבת) אובחנו בישראל בסך הכל 5,764 חולים חדשים – 19.7% מכלל החולים שאובחנו בישראל מתחילת התפרצות המגפה. במילים אחרות, כמעט אחד מכל חמישה חולי קורונה בישראל מאז פברואר אובחן בשבוע האחרון. יש לציין כי מספר הבדיקות שנערכו בכל יום עלה אף הוא ועמד על כ-20 אלף בדיקות ביום, אך גם שיעור התוצאות החיוביות בכל יום עלה: בשבוע של ה-21-27.6 נע שיעור החיוביים בין 1.94% ל-4.1%, ובשבוע שעבר הוא נע בין 3.93% ל-5.21%.

הקורונה בישראל – 5/7 בשעה 19:00 (עיצוב: אידאה)
הקורונה בישראל – 5/7 בשעה 19:00 (עיצוב: אידאה)

במקביל נרשמה בשבוע שעבר עלייה ניכרת במספר החולים הקשים במחלה – מ-45 חולים קשים ב-26 ביוני (לפני עשרה ימים) ל-86 חולים חדשים אתמול (ראשון) – מה שהוביל לפתיחה מחדש של מחלקות הקורונה בבתי החולים, ולהיערכות לטיפול בחולים קשים נוספים.

הצעדים: הגבלת משתתפים באירועים, החמרת ענישה

היום (שני) תיכנס לתוקף הגבלת מספר המשתתפים באירועים באולמות, וכן המבקרים במסעדות, פאבים ומועדונים ל-50 בלבד. מדובר בצמצום משמעותי – בחודש האחרון הורשו האולמות לערוך אירועים בהשתתפות עד 250 משתתפים, והמסעדות המועדונים והפאבים הורשו להכניס לשטחם עד 100 איש, או עד 85% מתפוסתם המותרת (הגדול מביניהם). בנוסף, החל משישי האחרון צומצם מספר האנשים המותר להתקהלויות במקומות סגורים מ-50 ל-20.

צעד נוסף שאישרה הממשלה הוא העלאת גובה הקנס לאי חבישת מסכה מ-200 ל-500 שקלים – העלאה שנכנסה לתוקפה החל מהיום (שני). בסוף השבוע האחרון ערכה המשטרה מבצע אכיפה נרחב לאכיפת הגבלות הקורונה בו ניתנו אלפי קנסות לעסקים ולאנשים פרטיים שלא חבשו מסכות.

בפתח ישיבת הממשלה אתמול (ראשון) אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אנחנו נידרש לצעדים נוספים מעבר למה שהחליטו קבינט הקורונה והממשלה בסוף השבוע שעבר". לדבריו, הממשלה תתכנס היום (שני) לישיבה נוספת בה יישקלו צעדים נוספים, שלא פורטו.

בראיון לחדשות 12 אמר פרופ' וקסמן מהם לדעתו הצעדים הנדרשים להחזרת השליטה במגפה, כדי לא להגיע לסגר: "מכיוון שאיבדנו את השליטה במגפה לא נוכל לבלום אותה – אלא דרך צעדי ריחוק חברתי. יש להפעיל מיד צווי ריחוק חברתי שמכוונים להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות לכלכלה איננה גבוהה. כלומר, למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש, ואת כל פעילויות החברה והפנאי. בבתי הספר של החופש הגדול אפשר לעצור כיתות גבוהות, נניח מכיתה ד', ולהשאיר את הכיתות הנמוכות – כיוון שהן משפיעות על היכולת של ההורים לעבוד ובעלות מחיר כלכלי".

הגבלות חדשות בצה"ל: עד 10 משתתפים בדיון

צה"ל הודיע שהחל מיום שלישי הקרוב יוחמרו ההגבלות בקרב חיילים ובבסיסי הצבא. לפי ההנחיות החדשות, חיילים ביחידות קרביות ייצאו אחת ל-21 יום (בימי חמישי), תוך הגבלות על השהות בבית. באשר לאנשי הקבע – כל יחידה תקבל החלטה בנושא, תחת עיקרון של הקטנת שטח המגע.

בנוסף הוחלט בצה"ל להגביל את ההתכנסויות בבסיסים. מספר המשתתפים בדיונים יוגבל לעד 10 בלבד, התכנסות בשטח סגור תוגבל ל-30 איש ובשטח פתוח ל-50. כל קיום דיון בצה"ל יהיה כרוך בעטיית מסכה לכל אורכו, ללא תלות במספר המשתתפים. הגיוסים יימשכו על פי ההתאמות הנדרשות, וללא אזרחים.

טקסים יוגבלו לחמישים משתתפים, כאשר טקסי קבלת כומתה וסיומי קורסים ייערכו ללא בני משפחה כלל, אירועי פרידה יתקיימו בשטח פתוח ובהשתתפות משפחה גרעינית בלבד, וטקסי קבלת דרגה והחלפה של מג"דים ומקביליהם ייערכו בהשתתפות משפחה גרעינית בלבד ותוך הפרדה בין חיילים לאזרחים.

היערכות חסרה: בתי החולים, מערך החקירות האפידמיולוגיות

העלייה במספר החולים חשפה את העומס העצום על מערך החקירות האפידמיולוגיות, שאחראי לאתר את האנשים איתם בא במגע כל חולה מאומת ולהורות להם להיכנס לבידוד, כדי לעצור את התפשטות המגפה. המערך כולל 27 אחיות אפידמיולוגיות בלשכות הבריאות, המבצעות את החקירות לצד הרופאים המחוזיים. בחודש שעבר גייסה המדינה 273 סטודנטים לעיבוי מערך החקירות, אך לדברי אשכנזי, ההכשרה תיקח זמן ומדובר בהקלה חלקית בלבד על העומס. אתמול (ראשון) הודיע צה"ל כי 300 חיילים יצורפו למערך.

בשבוע שעבר אישרה הכנסת להחזיר את השימוש במעקבי השב"כ אחרי טלפונים סלולריים של חולים במטרה לזהות עם מי באו במגע. לפי משרד הבריאות, כ-30 אלף בני אדם קיבלו בסוף השבוע מסרון על כך שנמצא כי הם צריכים להיכנס לבידוד. המספר הגדול יצר עומס רב של פניות למוקד הטלפוני של המשרד, שקרס לסירוגין בסוף השבוע וביום ראשון.

בבתי החולים, שיצטרכו לקלוט חולים קשים רבים עם העלייה במספר החולים תימשך, מתריעים על חוסר היערכות לעלייה בתחלואה. פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה בירושלים, אמר ל'דבר' בשבוע שעבר: "יש תחושה שלא הוציאו אגורה אחת על התכוננות לגל השני. אנחנו חוששים שהמצב יצא משליטה, ושנגיע לחורף ללא כל שליטה". לדבריו, "צריך להקצות תקציבים ייעודיים למחלוקות הפנימיות, ולקלוט אליהן עכשיו רופאים ואחיות. יש רופאים מצוינים שמחכים לתקנים. אחיות זו בעיה קשה כי אין רזרבה, אז צריך בינתיים להכשיר ממחלקות אחרות למחלקות הפנימיות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!