דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בשכונה / האיראנים מודים: מתקן העשרת האורניום בנתנז ניזוק, ייצור הצנטריפוגות יתעכב

האיראנים מבטיחים לבנות אתר חדש, גדול ומשוכלל יותר | מדובר בפגיעה מכוונת אך בינתיים לא ברור אם מדובר בחבלת סייבר או בפצצה עוצמתית | לא ידוע גם מי עומד מאחורי הפיצוץ | כיצד תגיב איראן?

מתקן הגרעין בנתאז, איראן. 2 ביולי (Atomic Energy Organization of Iran via AP)
מתקן הגרעין בנתאז, איראן. 2 ביולי (Atomic Energy Organization of Iran via AP)
אוריאל לוי

בכיר באיראן הודה אמש (ראשון) כי נזק כבד נגרם למתקן העשרת האורניום בנתנז. הדבר עשוי לגרום לעיכוב בפיתוח וביצור הצנטריפוגות המתקדמות באיראן בטווח הזמן הבינוני. לפי הדובר של הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמלוונדי, טהראן תחליף את המבנה שניזוק במבנה גדול יותר, "עם ציוד משוכלל יותר". בהמשך להודעה האיראנית, בניו יורק טיימס דווח הלילה שגורם מודיעיני במזרח התיכון אמר שישראל היא העומדת מאחורי הפיצוץ במתקן, והשתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית". לדברי הגורם, ישראל אינה קשורה לאירועים אחרים שהתרחשו לאחרונה באיראן, אירועים אותן הממשלה האיראנית הגדירה כתאונות.

"תגובה למתקפות סייבר היא חלק מהעוצמה של הגנת המדינה הזו. אם יוכח שהמדינה שלנו הייתה יעד למתקפת סייבר, נגיב", אמר לטלוויזיה האיראנית שלשום ראש שירות ההגנה האזרחית במדינה, גולאמרזה ג'לאלי, בהתייחסו ל"אירוע" במתקן העשרת האורניום בנתנז.

טהראן, איראן. 31 במרץ 2020. (Photo by Majid Saeedi/Getty Images)
טהראן, איראן. 31 במרץ 2020. (Photo by Majid Saeedi/Getty Images)

שלושה גורמים איראניים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי הם סבורים שהפיצוץ בנתנז היה תוצאה של מתקפת סייבר, אבל לא ציינו שום ראיה לכך. אחד מהם אמר כי המתקפה פגעה במתקן צנטריפוגות, וציין כי אויבי איראן ביצעו פעולות דומות בעבר. שני האחרים אמרו כי ייתכן שישראל אחראית לאירוע בנתנז, אבל הם כאמור לא הביאו עדות לכך.

חמישה פיצוצים מסתוריים התרחשו באיראן בשבוע האחרון. הראשון בהם היה לפני כשבוע, בבסיס טילים במתחם פארצ'ין, דרומית לבירה טהראן. החמישי היה בשבת, אז דיווחה רשת החדשות הסעודית "אל-ערביה" על פיצוץ גדול במתחם תחנת הכוח סמוך לעיר אחוואז בדרום איראן ועל הפסקות חשמל נרחבות כתוצאה מכך.

איראן בלחץ

"האיראנים נמצאים בתחושה של לחץ חיצוני גובר, שנובע מכמה גורמים", אמר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "בכינוסה האחרון ביקרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באופן חריג את איראן, הפעילות האמריקאית בניסיון להאריך את אמברגו הנשק על איראן, והאיום להפעיל את מנגנון הסנאפ בק של הסנקציות במקרה שהמהלך להארכת האמברגו לא יצליח, מגבירים את הלחץ. לאלו נוספו האירועים החריגים האחרונים, בדגש על האירוע בנטנז".

רז צימט: "הלחץ הגובר עשוי להביא אותה לנקוט בצעדים – ולו רק כדי להעביר מסר הן לאזרחיה בבית והן כלפי חוץ". (תמונה באדיבות המצולם)
רז צימט: "הלחץ הגובר עשוי להביא אותה לנקוט בצעדים – ולו רק כדי להעביר מסר הן לאזרחיה בבית והן כלפי חוץ". (תמונה באדיבות המצולם)

האירועים האחרונים התרחשו לאחר התלקחות בעימות בין איראן לישראל. בחודשים האחרונים גברו הדיווחים מסוריה על תקיפות אוויריות נגד יעדים איראנים במדינה. בנוסף לכך דווח על חילופי מהלומות בשדה הסייבר. איראן חשודה שניסתה לפגוע בתשתיות המים בישראל, וזאת באמצעות מתקפת סייבר. לפי דיווחים נוספים ישראל שיתקה נמל מרכזי בדרום איראן.

פעולת חבלה

"אפשר להגיד שהשריפה במתקן העילי בנתנז מצטיירת כפעולת חבלה", אמר ל'דבר' אל"מ במיל' אודי אבנטל, עמית מחקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי. "ראשית כי המשטר טען כי הבין מה גרם לשריפה במתקן אולם לא יחשוף את המידע 'מסיבות ביטחוניות'. שנית הגורמים הרשמיים שצוטטו ב'רויטרס' טענו כי הם מאמינים שמדובר בתוצאה של תקיפת סייבר. גם אופי המתקן מחזק את ההערכה שמדובר בפעולת חבלה. על פי כל העדויות מדובר במתקן להרכבת צנטריפוגות מתקדמות".

אבנטל מסביר מדוע הצנטריפוגות עשויות להדאיג את ישראל. "סוגיית המחקר והפיתוח של צנטריפוגות מתקדמות היא אחד מהליקויים החמורים של הסכם הגרעין, לצד בעיית סעיפי ה'שקיעה' וסמכויות הפיקוח של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) באתרים חשודים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני. פיתוח וייצור צנטריפוגות מתקדמות בעלות הספק של עד פי 40-50 מאלו המותקנות כיום, יעניק לאיראן יכולת לייצר אוראניום מועשר בכמויות גדולות באמצעות מספר מצומצם של צנטריפוגות אותן ניתן יהיה להסתיר ביתר קלות."

אל"מ אודי אבנטל : "איראן עשויה לערוך נגדנו תקיפות סייבר". (תמונה באדיבות המצולם)
אל"מ אודי אבנטל : "איראן עשויה לערוך נגדנו תקיפות סייבר". (תמונה באדיבות המצולם)

מה התגובות לפיצוץ המתחם בנתנז בתוך איראן?
צימט: "באיראן מתחזקים הקולות שקוראים להחריף את הצעדים בנוגע למחויבות איראן להסכם הגרעין, כולל בחינה של צעדים כמו צמצום שיתוף הפעולה מול פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית ועד פרישה מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני".

מה איראן תעשה?
"נראה שאיראן מעדיפה להמתין לראות מה יתרחש בכינוס הקרוב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינה, בכינוס מועצת הביטחון שיערך בניו-יורק בו יידונו בסוגיית האמברגו, ובעיקר בבחירות בארה"ב", אומר צימט. "אבל הלחץ הגובר עשוי להביא אותה לנקוט בצעדים – ולו רק כדי להעביר מסר הן לאזרחיה בבית והן כלפי חוץ".

אבנטל: "אם איראן תהיה בטוחה שמדובר בפעולה "ציונית" או אמריקאית סביר שהיא תבקש להגיב. איראן עשויה לערוך נגדנו תקיפות סייבר כפי שכבר עשתה לאחרונה. היא עשויה לפגוע בבנות בריתה של ארה"ב במפרץ כמו שעשתה בעבר כשחטפה מיכליות נפט והפציצה באמצעות החות'ים בתימן אתרים בסעודיה. איראן חדלה מהפעולות הללו בעקבות סיכול סולימאני אולם היא עשויה לשוב אליהן. יתכנו גם ניסיונות להגיב נגד ארה"ב בעיראק או בסוריה. גם בזירות אלה לא ברור אם לאיראן יכולת להוציא התקפה מיידית, והיא מסתכנת במחיר כבד, בעיקר במקרה של נפגעים אמריקאים. ויש כמובן את התרחיש ממנו אנו חוששים ביותר וזה תגובה ישירה נגד ישראל שתגיע משטח לבנון או סוריה ישירות על ידי איראן או באמצעות בנות בריתה כגון חיזבאללה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!