דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הפנים והגנת הסביבה

תשתיות / ח"כ מיקי חיימוביץ': הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד תפגע בעמק יזרעאל

יו"ר ועדת הפנים אמרה במהלך סיור בעמק, כי תדרוש קיום סקר בריאות לפני קידום התוכנית | בסוף השנה צפויה המועצה הארצית לבחור בין האתר ברמת דוד, בו תומך חיל האוויר, לאתר נבטים בנגב, בו תומכים תושבי הצפון והדרום

סיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה באתר המיועד לשדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל (צילום: מטה המאבק נגד השדה ברמת דוד)
סיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה באתר המיועד לשדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל (צילום: מטה המאבק נגד השדה ברמת דוד)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), דורשת לקיים סקר בריאות לפני קידום התוכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. זאת בנוסף לסקר השפעה על הסביבה, שרק הוא מחוייב בחוק. בסוף השנה צפוי דיון במועצה הארצית שידון שתי חלופות תכנוניות: רמת דוד בצפון, בה תומך חיל האוויר, ונבטים בנגב, בה תומכים התושבים בצפון ובנגב במשותף. הדרישה של חיימוביץ' נועדה להקשות על בחירה להקים את שדה התעופה בצפון.

בסיור שערכה הוועדה בעמק יזראל, אמרה חייביץ' כי העמק הוא "אחד מערכי הנוף החשובים בארץ" והוסיפה: "אעשה הכל על מנת לוודא שהחלטה על הקמת שדה תעופה נוסף תתקבל רק לאחר שלקחו בחשבון את כל ההשלכות הבריאותיות והנופיות".

התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזראעל. (מנהל התכנון)
התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזראעל. (מנהל התכנון)

חלופת נבטים צפויה להטיל קשיים על אימוני חיל האוויר בנגב, בשל צמצום מסלולי הטיסה, מה שגרם להעדפת החיל את האפשרו להקים את השדה המשלים לנתב"ג ברמת דוד. מנגד, תושבים באיזור מאוחדים עם תושבים הנגב בהעדפה הפוכה. האתר בנגב לא סמוך ליישובים קיימים, כאשר מרבית השטח הנדרש כלול כבר בשטח הבסיס.

בעיה מהותית נוספת היא דחיקת החקלאות מעמק יזרעאל, בשל הפקעת 10,000 דונם של שדות ומטעים, ובייחוד בשל הצורך להרחיק ציפורים ברדיוס ניכר מהבסיס כחלק מתקנות בטיחות הטיסה. הרחקת הציפורים מחייבת סגירת מאגרי מים וכן ביטול גידולים רבים, בצורה שעלולה לגרום לפגיעה חסרת תקדים באופי החקלאי של העמק.

איל בצר, יו"ר מועצת עמק יזרעאל: "התכנון פה הוא ל-20 מיליון נוסעים בשנה, ואף להכפלה של מספר זה. תושבי דרום הארץ דווקא מעוניינים מאד בהקמת שדה כזה בנבטים. בדיקות כלכליות הראו שהקמת שדה בעמק יזרעאל תעלה 18 מיליארד שקלים יותר מהקמתו בנגב. אנו מבקשים: אם להקים שדה תעופה הצפון, למה לא בחיפה?"

אילנה שפרן, ממינהל התכנון אמרה בסיור: "אין ספק שצריך עוד שדה. במשך שנה בדקנו עם טובי המומחים 21 אתרים שונים, שצומצמו לשני אתרים. יש שיקולי תעופה וקרקע, לא בכל מקום אפשר להכניס שדה. השדה ברמון הוא פיל לבן. האתרים היחידים האפשריים הם השדה הקיים ברמת דוד והשדה הקיים בנבטים. יש תועלת הרבה יותר גדולה ברמת דוד".

פרופ' אבי אביטל, מהפקולטה לרפואה בטכניון, מתנגד לשדה תעופה בינוני בסמיכות ליישובים אמר לחברי הוועדה כי "המדינה לא יכולה להיות מאחורי גרמניה, בריטניה וארה"ב, שבדקו השפעות עם קבוצת ביקורת מול אוכלוסיה שגרה מחוץ לאזור. נמצא שנשים בהריון נפגעות מקירבה לשדה תעופה. זו לא ספקולציה, אלא מדע אובייקטיבי. נמצאו נזקים לעמוד השדרה ושפה שסועה בשלב עוברי. נמצא נזק אורגני ברקמה. נמצא שחשיפה לרעש מעל 55 דציבלים גורמת להפרעות קשות של קשב וריכוז למי שנחשף, גם שנתיים לאחר החשיפה לרעש. זה נובע מהפרעות שינה. מכת רעש כרונית היא סטרס לכל דבר. נמצאו השפעות לבביות ועליית לחץ דם ב-95% מהנבדקים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!