דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תשתיות / שרת התחבורה: פרויקטים תחבורתיים באזור חיפה יופקעו מניהול העירייה

השרה מירי רגב הודיעה על העברת הפרויקטים של החברה העירונית 'יפה נוף' לחברות ביצוע ממשלתיות | בקשת ראש העיר עינת קליש רותם לעכב את ההחלטה, לא נענתה | ברקע ההחלטה: כשלי ניהול בחברה, ובעיות בקשר בין ראש העיר למשרדי הממשלה

שרת התחבורה, מירי רגב. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת התחבורה, מירי רגב. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה הערב (שני) כי הפרויקטים שבאחריות חברת 'יפה נוף', חברה עירונית לתשתיות בבעלות עיריית חיפה, הועברו לחברות התשתית המובילות בישראל.

על פי ההודעה, 'נתיבי ישראל', 'חברת נמלי ישראל', 'נתיבי איילון' ו'חוצה ישראל' יובילו את ביצוע הפרויקטים במטרופולין חיפה. על פי ההודעה, השרה רגב הנחתה את בכירי המשרד להבטיח כי כלל הפרוייקטים לא יסבלו מעיכובים בשל החלפת החברה המבצעת.

השרה רגב אמרה היום: "העיר חיפה ואנשיה יקרים וקרובים לליבי. הנחתי את בכירי משרד התחבורה, לעמוד בשיתוף פעולה הדוק עם עיריית חיפה בראשות הגב' עינב קליש רותם תוך פעולה בכוחות משותפים, כדי להביא לביצוע מהיר ואיכותי של הפרויקטים לרווחת התושבים".

עיריית חיפה לא שותפה בהחלטה

ביום חמישי האחרון אותתה השרה על כוונותיה, ומיקדה את הביקורת בעיכובים בביצוע של 'יפה נוף'. גם ראש עיריית חיפה , עינת קליש רותם, לא חסכה ביקורת מאיכות הניהול של החברה, אך אתמול פנתה לשרה בבקשה לדחות את ההחלטה, תוך שהיא מטילה דופי בפקידות משרד התחבורה

"התקלות המיוחסות ל'יפה נוף' התרחשו בשנים טרם בחירתי" כתבה לשרה, "למרבה הצער, בגלל ההחלטה לעשות בחברה סדר עמוק, אנו משלמים היום מחיר כבד ונתונים למתקפות חסרות שחר מאותם גורמים שנהנו מהמצב בעבר. נראה שחלק מהפקידות שיושבת איתך בשולחן הדיונים נשארה מחוברת לאותם גורמים עוינים שניהלו חברה זו בעבר, וממשיכים להשפיע".

בסיכום מכתבה, כתבה קליש רותם: "אודה לשיחה מולך, לכמה דקות מזמנך, לשם הצגת התמונה המלאה, לפני ש'התינוק נשפך עם המים'".

שרת התחבורה לא הגיבה למכתב, אך הערב הבהירה את עמדתה בהחלטה להפקיע מ'יפה נוף' כל פרויקט שבסמכותה.

"קליש רותם לא יודעת לעבוד מול משרדי הממשלה"

גורם בחיפה המכיר את המצב ב'יפה נוף' אומר ל'דבר': "בהחלט היו עם החברה הזו בעיות. היא ניפחה לוחות זמנים וגם עלויות, מכיוון שהיא קיבלה רווח קבלני באחוזים מסך הפרויקט בתקופת יונה יהב".

"מצד שני, קליש רותם לא יודעת לעבוד מול משרדי הממשלה וזה גורם להם להסיט תקציבים מחיפה למקומות אחרים" מוסיף הגורם, "קליש ניסתה לבטל את פרויקט הרכבל כשכבר היה מאוחר מדי, אבל ההתנגדות שלה גרמה לשר הקודם, ישראל כ"ץ, להתחרט על כל ההשקעות שהשתכנע להעביר לחיפה וליפה נוף בתקופת יהב".

בתקופה הקרובה צפויים להתפרסם דו"חות ביקורת חריפים על התנהלות החברה בעבר. החלטת השרה כעת מושכת את השטיח מתחת לכוונת ראש העיר לשקם את התרבות הניהולית בחברה, היות ונתח מרכזי מהפרויקטים שבאחריותה נלקח ממנה.

קשה כעת להעריך האם ביכולת החברות האחרות להחליף את 'יפה נוף' בפרויקטים שכבר התחילו, תוך האצה בלוחות הזמנים או שההחלטה תגרום דווקא לעיכובים. כך או כך, מדובר בצעד שדוחק את רגלה של עיריית חיפה מניהול פרויקטים משמעותיים בחיפה ובסביבתה.

הפרוייקטים המרכזיים שהועברו לחברות מבצעות אחרות

סלילת כבישי הגישה והיציאה מנמל המפרץ, פרויקט בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הועבר לאחריות 'חברת נמלי ישראל'.

פרויקט המטרונית, אחד מפרויקטי הדגל באזור חיפה והצפון במסגרתו נסללו נתיבי נסיעה ייחודיים להסעת המונים, הועבר לחברות 'חוצה ישראל' ו'נתיבי ישראל'. 'חוצה ישראל' תטפל בתכנון ארבעה קווי נסיעה, מתוכם שניים בחיפה, ושניים שמחברים את חיפה לקרית אתא וטירת הכרמל. 'נתיבי ישראל' תטפל בהשלמת ביצוע הקו המחבר בין חיפה לנשר וביצוע הקו המחבר בין חיפה לעכו.

פרוייקט הרכבל בחיפה, הועבר לביצוע חברת 'נתיבי ישראל', והצפי לסיומו והעברתו לזכיין המבצע נקבע לאמצע 2021.

פרויקטים בנושא ניהול תנועה, צוות תכנון אב לתחבורה, וקידום פרויקטים בתחומי הטכנולוגיה והתחבורה החכמה, הועברו לאחריות חברת 'נתיבי איילון'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!