דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / פרופ' צבי אקשטיין: הנזק לכלכלת ישראל מחולשת המערך האפידמיולוגי - 85 מיליארד שקלים

דיקאן בית הספר לכלכלה, בבינתחומי הרצליה, השווה בין ישראל לקוריאה הדרומית ולטיוואן | "מדיניות בריאותית נכונה היתה יוצרת כלכלה שנפגעת פחות"

פרופסור צבי אקשטיין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
פרופסור צבי אקשטיין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חוסר היכולת של ישראל להפעיל מערכי בדיקות קורונה וחקירות אפידמיולוגיות בהיקפים נרחבים, והכניסה לסגר מחמיר באפריל, יעלו לכלכלת ישראל 85 מיליארד ש"ח עד סוף 2021 – כך עולה מניתוח שערך פרופ' צבי אקשטיין, דיקאן ביה"ס טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה.

"מדיניות בריאותית נכונה שהייתה מכינה את המדינה להתמודדות עם מגפה הייתה גם המדיניות הכלכלית הנכונה," אומר פרופ' אקשטיין. שהציג את ממצאיו בכנס המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות בריאות שנערך בשני השבוע.

עמדה לבדיקות קורונה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
עמדה לבדיקות קורונה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)

אקשטיין השווה את ישראל לטאיוואן ולקוריאה הדרומית, מדינות שמערכות בריאות הציבור שלהן חזקות בעקבות התמודדותן עם מגפת הסארס בתחילת העשור הקודם. במדינות אלו התבססה מדיניות המאבק בקורונה בביצוע בדיקות בהיקף רחב לגילוי נשאים, זיהוי מסלולי ההדבקה וחקירות אפידמיולוגיות מהירות לזיהוי המגעים. לצד זאת נעשו בהן צעדים ממוקדים לבלימת התפשטות הנגיף כמו סגירת בתי הספר, אך בשום שלב הן לא הגיעו לסגר על המשק.

מדיניות הסגר בישראל, שנבעה בין היתר מחוסר יכולת למגר את התחלואה בכלים אפידמיולוגיים, הובילה לפגיעה עמוקה יותר בכלכלה מאשר בקוריאה הדרומית: בעוד התוצר לנפש בישראל צפוי לרדת ב-8.1% ביחס ל-2019 ושיעור האבטלה עומד על 12%, בקוריאה הדרומית צפוי התוצר לנפש לרדת רק ב-1.3%, ושיעור האבטלה עומד על 4.5%.

לפי החישוב שערך אקשטיין, הטלת הסגר המלא גרמה לאובדן של 6% מהתוצר של מדינת ישראל. להערכתו, הפער בין הנזק לתוצר מסגר מלא לבין הנזק מנקיטת צעדים עדינים יותר בשילוב מערך אפידמיולוגי חזק הוא 85 מיליארד שקלים על פני שנתיים. הוא מציין כי שיעור הנפטרים במדינות של סגר גורף ובמדיניות המשלבת צעדים ממוקדים ואפידמיולוגיה הוא דומה. 

"המחיר הכלכלי למדיניות ציבורית לא נכונה גדול בהרבה מהמחיר של מדיניות בריאות ציבורית נכונה. מדיניות בריאותית נכונה, שהייתה מכינה את המדינה להתמודדות עם מגפה הייתה יוצרת כלכלה שנפגעת פחות. כששמעתי מחבריי בטאיוואן על האסטרטגיות האפידמיולוגיות בהם הם מתמודדים עם הנגיף, הייתי בטוח שעד יוני נוכל לפעול כמוהם. בישראל כבר יולי, ועדיין לא נקבע שום מנגנון מסודר של בדיקות, ניטור ובידוד ממוקד הכולל סגירה של שרשראות ההדבקה. זה כישלון עצום, ומישהו צריך לשלם על זה את המחיר" אומר פרופ' אקשטיין.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!