דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל כץ

כלכלת הקורונה / ארבע תכניות כלכליות אלטרנטיביות מתחרות בתכנית האוצר המתגבשת

שלוש תכניות מגיעות מתוך הקואליציה, והרביעית מבנק ישראל | כל האלטרנטיבות ביחד מאותתות לשר האוצר שהוא לא לבד על המגרש, ושאת ההצעות שיציג לציבור יהיה למה להשוות - מסבסוד עסקים, דרך השקעה בתשתיות ועד למודלים של העסקה חלקית

(צילום: פלאש90)
(צילום: פלאש90)
יונתן קירשנבאום

שר האוצר צפוי לפרסם היום את התכנית הכלכלית ארוכת הטווח שגובשה ביומיים האחרונים במשרד האוצר. זאת לאחר שבתחילת השבוע הבטיח ראש הממשלה כי בקרוב תוצג תוכנית שתיתן ודאות לחצי השנה הקרובה והטיל על משרד האוצר לגבש אותה בתוך 48 שעות.

על פי חלק מההערכות התכנית שתוצג תשמור על קו המדיניות הנוכחי של האוצר ותהיה למעשה הארכה של הצעדים שננקטו עד עכשיו בחצי שנה נוספת.

בינתיים יש מי שמאתגר את שר האוצר. בתקופה האחרונה גיבשו ופרסמו מספר פוליטיקאים תכניות כלכליות אלטרנטיביות, שמכילות צעדים שעד כה האוצר נמנע לאמץ.

בין ההצעות האלו: סבסוד שכר עובדים כדי לעודד תעסוקה, מענקים ישירים לעסקים ועידוד הצריכה הפרטית על ידי מתן צ'קים לאזרחים. השוואה בין התוכניות שהוצגו עד כה מעידה על כך שתפיסות שונות מייצרות צעדי מדיניות שונים.

התכנית של ברקת

מי שהיה מועמד לתפקיד שר האוצר, ח"כ ניר ברקת (הליכוד), הציג אתמול תכנית כלכלית משלו בצעד שרבים ראו כעקיצה של שר האוצר ישראל כץ. מדובר בתכנית הכלכלית המקיפה ביותר שפורסמה עד כה. ולטענת ברקת הוא מתואם עם ראש הממשלה בעניין.

התכנית של ברקת כוללת תוספת תקציבית של 68 מיליארד שקלים, שלטענתו יצילו כ-500,000 מקומות עבודה. מתוך אותם 68 מיליארד 28 מיליארד יוקצו לתמיכה בעסקים שנפגעו כתוצאה מהקורונה, 10 מיליארד לעידוד הצריכה הפרטית, 20 מיליארד יתווספו לתכניות ההשקעה בתעשייה המקומית ועוד 10 מיליארד להסבה מקצועית למפוטרים.

ברקת לא ציין בדיוק כיצד יחולקו כספי הסיוע לעסקים, אבל ככל הנראה מדובר במענקים ישירים על בסיס ירידה במחזור. כך, יוענקו מענקים בגובה של חצי מהפגיעה הכלכלית לעסקים שמחזורם ירד ב-50%, ופיצוי של רבע מהפגיעה לעסקים שמחזורם נפגע ב-25%.

למעשה, ברקת לא מתייחס ישירות לעובדים ולעידוד העסקה, אלא מציע פיצויים עקביים לעסקים, שהתאוששותם אמורה לעודד החזרת עובדים מחל"ת. על פי התכנית שלו, עסקים יהיו זכאים לפיצוי חודשי קבוע, מה שיעניק לבעלי העסקים ביטחון ויציבות כלשהי במהלך המשבר. ברקת מאמין שיציבות זו תעודד אותם להחזיר את יותר עובדים מחל"ת, אבל במקביל תשאיר ככל הנראה חלק גדול מהעובדים.

בנוסף מציע ברקת להעניק צ'קים או שוברים לכל אזרח, שאפשר יהיה לעשות בהם שימוש בעסקים שנפגעו מהקורונה. כך מציע ברקת לעודד את הצריכה הפרטית ולתמוך במשקי הבית ובעסקים.

התכנית של פרץ

שר הכלכלה עמיר פרץ (העבודה) גיבש לפני מעל לחודש תכנית, יחד עם נציגי המגזר הפרטי, לעידוד התעסוקה. לא מדובר בתכנית מקיפה למשק, אלא כזו שמתמקדת בנושא אחד מרכזי – עידוד החזרה לתעסוקה.

מרכז ההצעה של פרץ הוא חזרה לעבודה על פי המודל הגרמני, לפיו המדינה תסבסד את שכר העובדים על כל שעה שבה המעסיק לא העסיק אותם בפועל. כך, העלות של העסקת עובדים יורדת, והגמישות בהפעלה חלקית תאפשר לעסקים להתאים את עצמם למצב התחלואה והמשק. פרץ גם הציע להקצות חצי מיליארד שקלים באופן מיידי לדמי אבטלה לעצמאים.

התכנית של אמיר ירון

בבנק ישראל מגבשים גם תכנית כלכלית, שתוצג כנראה גם היא לראש הממשלה בימים הקרובים. פרטי התכנית עוד לא ידועים, אבל הנגיד אמיר ירון רמז במסיבת העיתונאים השבוע כי היא תורכב מהרחבת ההשקעה הממשלתית במיזמי תשתיות מתוכננים, יחד עם הארכת הזכאות לדמי האבטלה.

התכנית תכיל ככל הנראה צעדי סיוע ישיר לעסקים בדומה לתכנית של ברקת, עם תוספת של הארכת הזכאות לדמי האבטלה כל עוד האבטלה נשארת גבוהה. בנק ישראל עוד לא חשף האם יתמוך בהמשך מודל החל"ת או במודל סבסוד שכר כמו המודל הגרמני, אבל רמז שעיקר התכנית תעסוק בזירוז פרוייקטי השקעה שתוכננו לשנים הקרובות, ויישום שלהם כבר בשנה הקרובה. כך, מקווים בבנק ישראל, שהזרמת התקציבים יחד עם מענקי סיוע יעודדו את המשק לחזור לצמיחה כמה שיותר נרחבת.

התכנית של שמולי וגנץ

הבוקר פרסם שר הרווחה איציק שמולי (העבודה) כי הוא ושר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) גיבשו תכנית כלכלית שתפורסם במלואה בקרוב.

שמולי אמר שיתמוך במודל סבסוד שכר בדומה למודל הגרמני, תוך הארכת הזכאות לדמי האבטלה למי שפוטר או נמצא בחל"ת. שמולי גם הודיע שהתכנית שלו תכלול פיצויים ישירים לעסקים שנפגעו כתוצאה מהקורונה, יחד עם מענקים מיוחדים לענפים שממשכים להיות מושבתים כתוצאה מההגבלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!