דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נאבקים בקורונה / מנהלי חדרי המיון והמחלקות הפנימיות מזהירים: "לא ערוכים לעומס החולים"

בפנייה לשרי הממשלה מתריעים המנהלים בשטח על חוסר בתקנים, במיטות ובציוד לטיפול בחולי קורונה רבים לצד החולים ה'רגילים' - שעלול להתפוצץ בחורף הקרוב | מנהלי המחלקות הפנימיות רומזים: ייתכן שננקוט עיצומים

חדר מיון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
חדר מיון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנהלי המחלקות לרפואה דחופה (חדרי המיון) ומנהלי המחלקות הפנימיות פנו היום (רביעי) לשר הבריאות יולי אדלשטיין והתריעו כי אינם ערוכים לעלייה בתחלואה בקורונה. הפנייה של שני הארגונים נעשתה בנפרד, אך מלמדת על מצוקה ועומס בבתי החולים, לצד חשש כבד מחוסר יכולת להתמודד עם מספר גדול של חולי קורונה במקביל לתחלואה ה'רגילה' ולעומס הקבוע בו הם נמצאים.

מנהלי חדרי המיון דורשים תוספת תקנים והעסקה גמישה, ומנהלי המחלקות הפנימיות דורשים יישום מיידי של מסקנות ועדת טור-כספא שכוללות תוספת תקנים, איסור אשפוז חולים במסדרונות, תקציבים ומשאבים ייעודיים למחלקות והשקעה במומחים ובמתמחים ברפואה הפנימית. במכתב של מנהלי המחלקות הפנימיות הם רומזים על אפשרות של שביתה אם הממשלה לא תיישם את ההמלצות.

מנהלי חדרי המיון: "עומס הנובע מהמשך מענה רפואי שגרתי ועליה בפניות הקשורות לקורונה"

במכתב ששלחו איגוד מנהלי המחלקות לרפואה דחופה לשר הבריאות יולי אדלשטיין הם מזהירים כי "המשבר הבריאותי הנוכחי פגש מלכתחילה מערך רפואה דחופה 'רזה' אשר מיצה את סף יכולת הקיבולת ופועל בחוסר התאמת משאבים ובאי ספיקה". לדבריהם, "נכון לימים אלו אנו עומדים בפני אתגר משולב של עומס הנובע מהמשך מתן מענה רפואי שגרתי ובמקביל עליה במספר הפונים בהקשר של מחלת הקורונה."

"הדבר מחייב הכשרה ופתיחת אתרים נוספים יעודים למטופלים מאומתים וחשודים, שינוי שיטות עבודה ויצירת גמישות תפעולית בהתאם לתחלואה, עיכוב האבחון והטיפול בשל נטל ההגבלות וההתאמות המתבקשות עפ"י הנחיות אפידמיולוגיות ומניעת זיהומים. בנוסף לאמור קיים אתגר ממשי ומתמשך של יציאת צוותים לבידוד בשל חשיפות במסגרת הטיפול".

באיגוד מזכירים כי חדרי המיון סבלו מבעיות רבות עוד בטרם הקורונה, ביניהן זמני המתנה ארוכים, מספר מקרי האלימות הרב ביותר ושחיקת הצוות הגבוהה ביותר בישראל. זאת עקב היעדר משאבים, ביניהם תת תקינה של צוותים והעדר איוש מתאים לעבודה במתאר הדחוף. "זעקתנו הרמה נשמעה שוב ושוב, אך נענתה בקול ענות חלושה מלווה בהצהרת כוונות, והלכה למעשה מעט החלטות או מעשים".

מנהלי חדרי המיון מציינים כי למרות שמשרד הבריאות הקצה לבתי החולים 200 תקני רופאים לתקופת הקורונה, פחות מ-10% מהם הופנו לחדרי המיון, ולמרבית חדרי המיון לא נוסף אפילו תקן אחד. באיגוד דורשים תוספת תקינה דחופה וייעודית של רופאים ואחיות. בנוסף דורשים באיגוד לאפשר חריגה ממסגרת התורניות של 24 שעות, ולהתיר למנהלי המחלקות להפעיל את הרופאים על פי שיקול דעתם. "כפועל יוצא מכך יהיה צורך לשנות את שיטת התגמול להתאמת השכר למשמרות", כותבים המנהלים.

מנהלי המחלקות הפנימיות: "עם בואו של החורף, נגיע לתפוסה של 140% ויותר"

במכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו עליו חתומים כלל מנהלי המחלקות הפנימיות בישראל, הם מתריעים כי "החורף הקרוב יכול להיות אכזרי במיוחד. אנחנו, כלל מנהלי המחלקות הפנימיות בישראל, מתריעים בפניכם: המחלקות הפנימיות לא ערוכות ולא מוכנות להתמודד עם אתגרי החורף הקרוב".

מנהלי המחלקות הפנימיות מציינים כי המחלקות נמצאות בכל ימות השנה בתפוסה של למעלה מ-100%. "עם בואו של החורף, נגיע לתפוסה של 140% ויותר. המשמעות היא אשפוז אלפי חולים במסדרונות ובחללים שאינם ראויים לאשפוז. אם זה המצב בחורף 'רגיל', אתם חייבים להבין מה צפוי בחורף שיביא אתו שפעת וקורונה יחד."

"השילוב הזה מחייב אותנו להיערך מיידית, אחרת העלייה במספר חולי הקורונה המאושפזים, יחד עם תחלואות החורף הרגילות, ובניהן שפעת, תחלואת ראות ומחלות מורכבות נוספות (שגם בהן יש התפשטות והחמרה), תביא את המערכת להתמודדות עם מצבים קיצוניים מאוד, ובתנאים הקיימים, לקריסה ולכישלון."

מנהלי המחלקות דורשים ליישם מיידית את המלצות ועדת טור-כספא מלפני כשנה, שהציעה מתווה לחיזוק המחלקות הפנימיות בתוך חמש שנים. המתווה כולל הגדלת התקינה במחלקות הפנימיות ל-16 תקני רופאים במחלקה, בעוד ממוצע התקנים במחלקה כיום הוא בין 11 ל-12 תקני רופא בלבד. "מדובר בפער של  450 תקנים, שיש לפעול במהירות לסגירתו על ידי הקצאת תקנים ייעודיים למחלקות הפנימיות". בנוסף דורשים המנהלים להשקיע בהכשרת מומחים ומתמחים ברפואה פנימית.

דרישה נוספת היא איסור אשפוז חולים במסדרונות, כפי שהמליצה הוועדה וכן טיוטת חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפרסם המנכ"ל הקודם, משה בר סימן טוב, שדורש מבתי החולים להיערך לאיסור אשפוז במסדרונות בתוך חמש שנים. "ההיערכות צריכה להתחיל היום, על אחת כמה וכמה בעת התמודדות עם תחלואה מדבקת. יש לדרוש מהנהלות בתי החולים יישום מידי של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפורסם.".

עוד מציינים מנהלי המחלקות את הצורך בתקציב ומשאבים ייעודיים למחלקות הפנימיות. לפי המכתב, מכשירי אולטרה סאונד, שמשרד הבריאות רכש  על בסיס המלצות ועדת טור כספא, ונועדו למחלקות הפנימיות, לא הגיעו ליעדם בחלק מבתי החולים. "יש להבטיח כי הקצאת תקנים ומשאבים שמטרתם חיזוק המחלקות הפנימיות תעשה באופן ייעודי וברור למחלקות הפנימיות ויש להנחות את הנהלות בתי החולים בהתאם."

עוד מציינים מנהלי המחלקות כי עד כה הם נמנעו משביתה וממחאה, ורומזים כי ייאלצו לשקול זאת אם המלצות הוועדה לא ייושמו. "לאורך כל השנים מעולם לא פגענו במקבלי השירות. לא השבתנו פעילות, לא קיימנו אספות מחאה, לא פנינו לבג"צ, לא חסמנו צמתים ולא נקטנו באמצעים שכל יום מחדש ממליצים לנו לנקוט בהם", ופונים לשרים: "האם המערכת שלנו ראויה לקבל את אמונכם המלא באמצעות אימוץ המלצות דו"ח טור כספא, או חלילה, האם צריך להשתמש במה שאנחנו נמנעים ממנו עד עכשיו כדי לעשות כן?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!