דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשיה אווירית

עובדים במאבק / יו״ר מועצת עובדי התעשייה האווירית ל׳דבר׳: ״שרים בליכוד נגד פיטורים, ההסתדרות מאחורינו״

יאיר כץ יוצא למאבק נגד פיטורי 900 עובדים, ומזהיר: ״אנחנו ארגון שעובד בשיתוף פעולה, אבל אם יפטרו באופן חד צדדי, נפעיל צעדים ארגוניים חמורים וקיצוניים ככל שנדרש״

יאיר כץ, מזכיר ארגון עובדי התעשייה האווירית (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
יאיר כץ, מזכיר ארגון עובדי התעשייה האווירית (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״קיבלנו את החלטת הדירקטוריון על פיטורי 900 עובדים, ואני פניתי בדחיפות לשר האוצר כ״ץ, ולשר הממונה על החברות הממשלתיות אמסלם״, אומר ל׳דבר׳ יאיר כץ, יו״ר מועצת עובדי התעשייה האווירית, ״הבהרתי להם, שכשחברה ממשלתית איתנה ומרוויחה, כמו התעשייה האווירית, בוחרת בעת הזו ובמצב הנוכחי של המשק לפטר עובדים, זו אמירה של ממשלת ישראל ולא אחרת״.

איך זה קורה במשמרת של הליכוד?
״זה לא הליכוד שקיבל החלטה על פיטורי העובדים. לתעשייה אווירית יש דירקטוריון ומנכ"ל שמקבלים החלטות, ולחברי הכנסת והשרים אין סמכות לפטר. יחד עם זאת, לא ייתכן שביד אחת הממשלה מנסה לתגמל עסקים, לקלוט עובדים ולהחזיר את המשק לעבודה, וביד השנייה שולחים עובדים לפיטורים ולמים העמוקים של מעגל האבטלה״.

מה השרים אומרים על החלטת הדירקטוריון?
״השרים הבהירו לי שגם לדעתם זו אינה העת לפטר עובדים, תמכו בי, והציעו את עזרתם״.

הצבעה של מועצת עובדי התעשייה האווירית, לתמיכה בסכסוך העבודה (צילום מסך)
הצבעה של מועצת עובדי התעשייה האווירית, לתמיכה בסכסוך העבודה (צילום מסך)

כץ עומד בראש מועצה של 15 אלף עובדים, באחד המפעלים ומנועי הצמיחה הגדולים במשק. ועד עובדי התעשייה האווירית נחשב לאחד מהחשובים והמתונים בישראל, כאשר במשך שלושה עשורים לא שבתו עובדי החברה, למרות טלטלות לא מעטות לאורך השנים. אתמול (רביעי) הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה.

מה המהלך הבא?
״ביקשתי מההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה. לשם כך הייתי צריך את אישור מועצת העובדים שאישרה זאת פה אחד. בפגישה שקיימתי אתמול עם יו"ר ההסתדרות, נתתי לו סקירה מקיפה על המצב, ובעקבות זאת ארנון בר-דוד, הביע בנו תמיכה והוועדה לתאום וביצוע בהסתדרות אישרה את סכסוך העבודה. הצהרת התמיכה של ארנון מאוד מחזקת אותנו, ומרגיעה מאוד את אלפי העובדים אצלנו״.

הנהלת החברה טוענת שהמטוסים מקורקעים ולא צריך את החטיבה שמטפלת בהם.
״
נכון שזו תקופה לא פשוטה לחטיבת התעופה, אבל צריך לזכור שרק השבוע השקנו את לוויין המודיעין שלנו ״אופק 16״, ושגם בימים אלה אנחנו עובדים בקדחתנות כדי לספק מערכות מורכבות למדינות המתקדמות בעולם, ומביאים רווחים יפים. גם בתקופת הקורונה, תעשייה אווירית, מציגה רווחים יפים״.

העובדים נפגעו בתקופת הקורונה?
״בתקופה הקשה הזו, ארגון העובדים והנהלת החברה עבדו בשיתוף פעולה צמוד, והעובדים נענו לצעדים לא שגרתיים – ביטול מערך ההיסעים, משמרות כפולות בלי תגמול נוסף.

יאיר כץ וארנון בר-דוד. ״התמיכה של ההסתדרות נותנת בטחון לעובדים״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
יאיר כץ וארנון בר-דוד. ״התמיכה של ההסתדרות נותנת בטחון לעובדים״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

״הסכמנו שלא לקבל בשלב זה את הפעימות של הסכם השכר במגזר הציבורי כדי לעזור לחברה בתקופה הלא פשוטה הזו, בחטיבת התעופה אפשרנו נייודים למקומות שיש בהם תעסוקה, וכמובן שעובדים רבים היו בבית. אפשרנו ללמעלה מאלף עובדים לצאת לחופשה ממושכת כדי להתמודד עם ההאטה בעבודה״.

מה ההערכה שלך לגבי העתיד, תעשייה אווירית תוכל להמשיך בלי פיטורים?
״
אף אחד לא יודע לאן תביא אותנו הקורונה, אבל באירופה מחזירים לאט לאט טיסות לעבודה, וזה גם יתרגם את עצמו ליותר עבודה עבורנו. לצד זאת, אנחנו בסיטואציה שקשה לצפות פני עתיד. ארגון עובדי התעשייה האווירית הוא ארגון אמיץ, ואחראי, שיודע להתמודד בשיתוף פעולה עם החברה ולעבור משברים, וכבר עשה זאת בעבר״.

ומה אם ההנהלה לא תפעל בשיתוף פעולה הפעם?
״אם ההנהלה תבחר לפטר עובדים באופן חד צדדי, או לעשות התייעלות בלא הסכמה – זו תהיה הפרה בוטה של ההסכמים הקיבוציים בחברה, ואנחנו נראה עצמנו רשאים להפעיל כל צעד ארגוני – קיצוני וחמור ככל שנדרש. זה בהחלט מצב שאנחנו לא רוצים להגיע אליו, אבל במידת הצורך נעשה זאת״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!