דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איכות הסביבה

איכות הסביבה / רותם אמפרט, בתי הזיקוק פז באשדוד ובז"ן שומרים על מקומותיהם בצמרת המפעלים המזהמים

אסדת תמר נכנסה לראשונה לדירוג והתמקמה במקום השמיני | השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים"

פז בתי זיקוק אשדוד (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה)
פז בתי זיקוק אשדוד (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רותם אמפרט, בבעלות חברת כימיקלים לישראל, שומר על מקומו כמפעל הבודד בעל ההשפעה הסביבתית השלילית ביותר בישראל, כך לפי דירוג המשרד להגנת הסביבה  לשנת 2018 המתפרסם היום (חמישי).

בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה הגיעו אומנם רק למקום השלישי, אך תשלובת בז"ן כוללת גם את כרמל אולפינים (4) ואת מפעל גדיב (מקום 6), כך שבראיה קבוצתית, מדובר בקבוצה התעשייתית בעלת ההשפעה הסביבתית השלילית החמורה ביותר בישראל.

דירוג המפעלים המזהמים לשנת 2018 (המשרד להגנת הסביבה).
דירוג המפעלים המזהמים לשנת 2018 (המשרד להגנת הסביבה).

שלושת המפעלים בראש הרשימה, רותם אמפרט, בתי זיקוק פז באשדוד ובתי זיקוק לנפט במפרץ חיפה, קיבלו ציון גרוע יותר בשנת 2018 מאשר בשנים 2017 ו2016. שני המפעלים המשתפרים ביותר בדירוג הם נייר חדרה ותחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל.

אסדת תמר נכנס השנה למדד לראשונה, והגיע למקום ה8. יש לציין כי המדד ל-2018 אינו משקף שיפור שחל בהשפעה הסביבתית של האסדה במהלך 2019 וצפוי להתבטא במדד הבא. בשנה שעברה נדרשה נובל אנרג'י להתקין מתקן לעיבוי והשבה של הגזים הנפלטים בתהליך הפקת הגז ביעילות של 98%. החל מחודש מארס 2019 פועל מתקן טיפול זה באופן מלא, ויעילותו נבדקה.

הדירוג של המשרד להגנת הסביבה מתבסס על נתוני המפל"ס – מרשם הפליטות לסביבה וחל על מפעלים אשר מוחזקים בידי חברות המדווחות לבורסה – כלומר חברות שגייסו אגרות חוב או שמניותיהן נסחרות בשוק ההון.

המפל"ס מסתמך על דיווחי המפעלים עצמם בכדי לכמת את הפליטות, כאשר הדירוג הסופי כולל שקלול של ניקוד בעוד קטגוריות כמו התייעלות סביבתית וולנטרית ומדד ציות למגבלות הסביבתיות המוטלות עליו מתוקף חוק אוויר נקי. המדד אינו כולל מפעלים שמוחזקים בידי חברות פרטיות, ביניהם חלק ניכר מתחנות הכח הפרטיות.

ההשפעות הסביבתיות השליליות שנבדקות על ידי המשרד להגנת הסביבה (מקור: המשרד להגנת הסביבה)
ההשפעות הסביבתיות השליליות שנבדקות על ידי המשרד להגנת הסביבה (מקור: המשרד להגנת הסביבה)

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל התייחסה לדירוג: "עלינו לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות – האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם. ננקוט ביד קשה נגד המסכנים את בריאות הציבור והסביבה. לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים, ופרסום מדד ההשפעה הסביבתית חושף בפניו את הסיכונים הסביבתיים של מפעלי תעשייה וחברות ציבוריות.

"ראינו בשנים האחרונות כיצד סיכונים סביבתיים הופכים לסיכונים כלכליים בפרשות כגון עברונה, דיזל-גייט ואשלים, והמדד נותן למשקיעים כלי לניהול סיכונים אלו. עלינו להבטיח שחסכונות הציבור לעתיד, בקרנות הפנסיה ובאפיקי החסכון הנוספים, לא יהיו רק בטוחים פיננסית, אלא גם לא יסכנו את בריאות הציבור והסביבה"

בעקבות הדירוג פרסמו ארגוני הסביבה בחיפה מכתב בו הם דורשים  את סגירת התעשיות הפטרוכימיות במפרץ חיפה: "דוח מרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה הוכיח כי סגירת מפעלים היה הגורם המשמעותי ביותר לצמצום זיהום האויר במפרץ חיפה.

"כל יום שהמפעלים המזהמים עובדים בסמוך לשכונות מגורים – הם מרחיבים את מעגל התחלואה הנובע מזיהום אויר. נוכח זאת, אנחנו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה לעמוד בהבטחותיו ולקדם את תוכנית 'מפרץ החדשנות' תוך סגירת התעשיות המזהמות במפרץ חיפה להחלטת ממשלה בהקדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!