דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / "להפחית את חוסר הוודאות": נשיאות המגזר העסקי הציגה תכנית סיוע בעלות 70 מיליארד ש"ח

התכנית כוללת דמי קיום לפרילנסרים ועצמאים בגובה 6,000-10,000 ש"ח, חלוקת קופונים למשקי בית לעידוד צריכה מיידית, השקעה רחבה בתשתיות וסבסוד הכשרה מקצועית | ארגוני המעסיקים קוראים לנתניהו לגנוז את חוק ההסדרים: "אוסף אקראי של תכניות מגירה"

דובי אמיתי יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות האיכרים (צילום: ויקימדיה)
דובי אמיתי יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות האיכרים (צילום: ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נשיאות המגזר העסקי פנתה היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לגנוז את טיוטת חוק ההסדרים ל-2020, ולגבש תקציב חירום מיידי להתמודדות עם השלכות משבר הקורונה. חברי ארגוני המעסיקים המרכיבים את הנשיאות הציגו תכנית שעלותה 70 מיליארד שקלים, וציינו כי המדינה צפויה להרוויח ממנה כ-140 מיליארד שקלים בהנחה שתצליח להחזיר את המשק לצמיחה של כ-4% בסוף 2021, ממצב של צמיחה שלילית 6% בסוף 2020.

בנשיאות בראשות יו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי קוראים להשתית את תוכנית החירום על יצירת מפת דרכים ברורה לשנה הקרובה, שתפחית את חוסר הוודאות ותגביר את האמון, תוך בניית שותפות בניהול המשבר בין הממשלה לעולם העיסקי. הם קוראים לראש הממשלה נתניהו להקים גוף מתכלל לאומי, שיכלול את נציגי הממשלה בשיתוף עם נציגי המגזר העיסקי לטיפול במשבר.

דמי קיום לפרילנסרים ועצמאים בגובה 6,000-10,000 ש"ח, סיוע דיפרנציאלי לעסקים
לדבריהם, נדרשות בעת הזו פעולות התערבות פיסקליות רוחביות ומשקיות – לצד פעולות התערבות ייחודיות מול ענפים שנפגעו במיוחד מהמשבר ומול אוכלוסיות חלשות ואזורים ספציפיים. בנוסף, יש להציע גיבוי עמוק יותר לעסקים הקטנים והבינוניים. 28 מיליארד ש"ח מכספי התכנית שהציעו מיועדים ליצירת מנגנון להבטחת דמי קיום לפרילנסרים קטנים בגובה 6,000-10,000 ש"ח, קביעת רשת ביטחון מינימאלית לעצמאים ולעסקים קטנים בגובה 6,000 ש"ח, וכן ליצירת מנגנון דיפרנציאלי לסיוע לעסקים ולכיסוי חלקי של הפסדיהם – בהתאם לשיעור ההפסד בניכוי ובקיזוז ההוצאות שנחסכו בגין צמצום הפעילות.

קופון מענק בסך 4,000 שקלים למשקי הבית
לצד זאת מוצע לעודד את הצריכה הפרטית בישראל באמצעות חלוקת 10 מיליארד שקלים כ'קופון מענק חד פעמי' בגובה 4000 שקלים לכל בית אב בישראל שהכנסתו החודשית הממוצעת בחודשי ינואר עד יוני לא עלתה על 25 אלף שקלים – במטרה לעודד רכישות מיידיות, באמצעות כרטיס נטען שתוקפו יפה עד נובמבר 2020 – וזאת בתיאום עם עסקים דוגמת מסעדנות, אומנות, תיירות ואירוח, וכו' – תוך מתן אפשרות לרכוש שירותים שיסופקו במועד מאוחר יותר.

חיוב המגזר הציבורי לרכוש כחול לבן
נשיאת המגזר העיסקי קוראת גם לבצע תיקוני חקיקה מיידיים שיחייבו את המדינה ואת השירות הציבורי להעדיף תוצרת כחול לבן בשנה הקרובה – לרבות מצד גופים המתוקצבים על ידי המדינה דוגמת קופות החולים, תאגידים מקומיים, בתי חולים ומוסדות להשכלה גבוהה.

פיתוח תשתיות אינטרנט, תחבורה ציבורית ומפעלים בפריפריה
מרכיב נוסף בתכנית הוא להשקעת 20 מיליארד שקלים להתנעה מיידית של פרוייקטים בתחום התשתיות – קידום ופיתוח תשתיות האינטרנט, בדגש על פריסתם לאיזורי הפריפריה, הרחבת תשתיות התחבורה הציבורית והקמת מפעלים בפריפריה.

סבסוד הכשרה מקצועית למעסיקים
10 מיליארד שקלים נוספים יושקעו ביצירת מנגנוני הסבה והכשרה מקצועית באחריות המעסיקים, שיידרשו להתחייב להעסיק עובדים לחצי שנה לפחות מסיום ההכשרה, בעלות של 5000-30,000 ש"ח להכשרה בהתאם לאורכה, שיועברו ישירות למעסיקים. לטענתם, התכנית תאפשר את החזרתם לתעסוקה של כחצי מיליון עובדים, עם פוטנציאל לשפר את פריון העבודה בישראל באמצעות השקעה בהון האנושי ובתשתיות הייצור.

ביטול או צמצום ערבויות בנקאיות לספקים
לבסוף, דורשים המעסיקים הקטנה מיידית של 75% של כל ערבויות הביצוע הבנקאיות ומול ספקים בחוזים הקיימים בכל המגזרים, ובפרט מול מוסדות המדינה, הרשויות המקומיות, החברות הממשלתיות והגופים המתוקצבים. זאת לצד דחיית מועד התשלום לספקים במגזר הציבורי, ביטול הערבויות הבנקאיות לקבלה והחזקה של רישיונות בתוקף בענפי כוח האדם בניקיון ואבטחה והרחבת פעילות הקרנות בערבות המדינה בדומה לנהוג במדינות אירופה.

"חוק ההסדרים – אוסף אקראי של תכניות מגירה"

"אדוני ראש הממשלה, קראנו את טיוטת חוק ההסדרים ונדהמנו לראות אוסף אקראי של תוכניות מגירה לרפורמות שאין ביניהן לבין המשבר הכלכלי העצום שאנו מצויים בו דבר וחצי דבר", כתבו. "אנו חושבים שמסמך זה מבטא, יותר מכל, כי כותבי המסמך כלל אינם מבינים את עומק המשבר שאנו מצויים בו ואת האתגרים המרכזיים שעימם יש להתמודד בעת הזו.  בטיוטה שכתבו – לא מצאנו יסודות לתכנית כלכלית מובנית ומכלילה, כפי שבוצע במדינות אחרות". לדבריהם, תקציב הקורונה צריך לכלול רק את מה שייצר ערך מיידי וברור להתאוששות הכלכלה והמשק בישראל, "בדגש על תעסוקה, צמיחה וצריכה בלבד".

בנשיאות המגזר העסקי כתבו כי "מודלים כלכליים שמופעלים במדינות אחרות, מעידים כי ניתן וצריך בעת הזו לחשוב ולפעול מחוץ לקופסה ולהיות יצירתיים וחדשניים בעת הזו. המגזר העסקי וציבור העובדים והעצמאיים זקוק היום לפני הכל לפתרונות של צריכה, תעסוקה וביטחון כלכלי. לכן עיסוק בנושאים לא רלוונטיים רק יעמיקו את הקשיים בהתמודדות עם אתגרי היציאה מהמשבר הנוכחי".

על המכתב והתוכנית, חתמו יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות הארגונים העיסקיים דובי אמיתי, וכן ראול סרוגו יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמיר חייק יו"ר התאחדות המלונות, רועי כהן נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים להב, איתן מדמון מנכ"ל איגוד הבנקים, ד"ר גיא רוטקופף מנכ"ל התאחדות החברות לביטוח חיים, ניסים זוארץ נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, יוסי אלקובי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, אורית בנבנישתי יו"ר ארגון חברות משאבי האנוש, דוד ליי יו"ר ארגון חברות האבטחה, אילן שמעוני יו"ר ארגון חברות הניקיון, משה גארדינגר יו"ר התאחדות ענף הקולנוע ונמרוד ספיר מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!